restauratie germaan weduwefiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
sleurhut

Re: restauratie germaan weduwefiets

Bericht door sleurhut »

hallo Charles

Zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt is de lak die gebruikt is op jaren 50 fietsen vreselijk sterk en duurzaam, meestal ziet het er na 60 jaar nog prima uit en kun je het met een beetje werk echt mooi maken.

Meestal is dit gemoffeld. Een techniek die er eigenlijk op neerkomt dat er verf op het frame word aangebracht en het frame daarna 'gebakken' word in een oven zodat de verf een harde laag vormt. Beetje als powdercoaten met verf dus.

Je had ook rijwiellak vroeger, werkte ook goed. Gewoon erop smeren en uit laten harden, veel steviger als de meeste lakken uit een spuitbus en die watergedragen troep. lees wel eens dat mensen het 'moffellak' noemen wat het dus eigenlijk niet is. Dit spul kun je kopen op allerlei internetwinkels in verschillende kleuren, Teoflux heet het. Ik ga eens kijken of ik niet 2k autolak kan regelen en die dan op m'n werk op m'n frame spuit, weet ik zeker dat het sterk genoeg is.

met vriendelijke groet,

Joost
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Joost,

Bedankt voor de info.
Ik denk ook dat 2K het meest krasvaste resultaat oplevert maar dat is een beetje lastig te verwerken.
Die Teoflux ga ik eens uitzoeken.
Wordt dat echt zo hard?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser

Bericht door fietser »

Teoflux kom je geregeld tegen in advertenties in oude rijwielvakbladen, voor en na de oorlog. Het was een verffabrikant uit Breda. Of deze nog bestaat of niet weet ik niet, maar lak onder het merk Teoflux is inderdaad nog steeds in de handel. Alleen haalt de huidige Teoflux de kwaliteit van de oude rijwiellak? Bij een van mijn fietsen (gerestaureerd) die sinds een paar jaar onder de Teoflux-lak zit is dat in ieder geval niet zo, het is een redelijke lak maar je moet niet met de fiets smijten, wat met de oude moffellak wel kon.

'
Laatst gewijzigd door fietser op 19 aug 2012, 23.37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Joost,

Als je geen pb kan sturen kan je mij mailen op pemarja@gmail.com voor het rode verklikkerglaasje

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
sleurhut

Bericht door sleurhut »

Nou uiteindelijk echt alle lak weten te verwijderen, met schuurpapier het metaal wat gladder gemaakt maar niks gedaan aan de kleine putjes en andere dingen, hij is 70 jaar oud en ik hou gewoonweg niet van plamuren van dit soort zaken, je mag zien dat het geen nieuwe is.

Gisteren begonnen met stap 1 van het verven. De fiets behandelen zodat de roestduivel geen kans krijgt als ik straks ermee ga rijden. begonnen met de voormalige roestplekken goed opschuren om zoveel mogelijk al te verwijderen, daarna ontvet met aceton, daarna het middel erbij gepakt. De meeste mensen kennen novorox wel, een roestomzetter die je op geroest metaal smeert, die maakt het blauw en volgens de verpakking zorgt het voor een onderlaag..na veel lagen ja en als je het niet direct behandeld rot het net zo hard door. Gelukkig had mijn baas echt wonderspul, navatann. Doet hetzelfde als novorox maar sneller, beter en effectiever. Smeer het erop en je ziet de roest gewoon direct zwart worden, ga er met een doek overheen en weg is de roest tot glimmend staal, doe er weer navatann op, word weer zwart maar maakt een zeer sterke laag aan die tevens primer is. Kun je zo overheen spuiten. Uiteindelijk gewoon de complete achtervork, brackethuls, balhoofd en zadellug ermee ingesmeerd. verbinden tussen lugs ook. Helemaal ermee behandelen is beter maar het is een klein potje en nergens meer te koop inmiddels, sowieso jammer om hem helemaal te behandelen, een fiets rot nooit door midden op de buis.

Daarna ontvetten, en 3 lagen goede automotive primer (grijs, maakt het zwart straks dieper van kleur) erop zodat mijn verf een goede onderlaag krijgt en om de kleur egaal te krijgen (als je mooi spuitwerk wilt afleveren moet de ondergrond overal dezelfde kleur hebben). Daarna beetje opschuren, ontvetten en de zwarte verf erbij gepakt, spuitbus verwarmen onder de kraan om de verf dunner te maken en de druk veel hoger, daarna begin je met dunne mistcoats. dus geen dikke laag die dekt. Het moet echt net de primer raken, pas na 2 lagen de primer echt gaan dekken, opbouwen die lagen dus. Daarna gewoon lekker doorgaan tot je alles gedekt hebt, daarna doe ik nog 2 dikkere (geen dikke) strakke lagen die het mooi strak doen zonder druipertjes. Tussen elke laag minuut of 5 wachten, anders gaat de verf lopen omdat het zich opstapeld zonder dat het even droog kan worden.

En snel naar binnen brengen zodat het uit de zon is of mogelijke diertjes die erin komen als de verf nog een beetje nat is. Het eindresultaat is een goed hechtende mooie gladde laag die diep zwart is. Hij hangt nu in de schuur te drogen tot ik uitgevogeld heb welke striping er op hoort, ik heb voor ik begon alleen 2 vierkanten gevonden op de onderste buis in het blauw. Misschien houd ik het blauw met witte aan of kies een andere kleur erbij. Vind het niet misstaan eigenlijk ;) .

Kreeg geen normale foto geschoten voor de zon, zal morgen nog een poging doen.

met vriendelijke groet,

sleurhut
sleurhut

Bericht door sleurhut »

Weet iemand wat het correcte biespatroon is voor mijn germaan? Er zijn 2 strepen te vinden op de downtube maar voor de rest is er niks meer te vinden dus heb geen flauw idee wat ik erop moet zetten om het nog iets origineel te laten ogen.

Heeft er iemand nog iets van documentatie over de jaren 40 en 50 germaan fietsen? veel details zijn nog wat onduidelijk omdat ik tot nu toe nog geen vergelijkbare germaan heb gevonden :shock: .

met vriendelijke groet,

Joost
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Joost,

Alles wat ik kan doen is foto's maken van de Germaan van mijn vriendin en die hier op het forum zetten maar daar moet ik even mee wachten omdat ik daar zaterdag pas weer ben.
Dat wordt dus maandag.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Dit zijn een paar oude foto's van de Germaan.
Voor het poetsen.
Misschien kun je daar alvast iets mee dan komen de andere maandag nog wel.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
BILD2829.jpg
BILD2829.jpg (431.15 KiB) 8362 keer bekeken
BILD2828.jpg
BILD2828.jpg (481.7 KiB) 8362 keer bekeken
BILD2827.jpg
BILD2827.jpg (441.14 KiB) 8362 keer bekeken
BILD2822.jpg
BILD2822.jpg (455.97 KiB) 8362 keer bekeken
BILD2821.jpg
BILD2821.jpg (370.45 KiB) 8362 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik heb eens een Germaan uit de oorlog gehad met een ander biezenpatroon, maar ik heb nooit close up foto's hiervan genomen.
Als je ze gaat zetten is het 't handigst als je restjes van biezen op je fiets hebt of alles op de voorbeeldfiets hebt gemeten.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fietser

Bericht door fietser »

Deze mooie Germaan stond al in deze thread:
viewtopic.php?f=40&t=183

Je zou toen nog het framenummer opzoeken, het begon met een I. Wil je in het weekend nog eens kijken?

'
Plaats reactie