Pagina 3 van 3
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 22 sep 2012, 09.25
door asterduc
fietser schreef:Hier de beloofde foto's.
bedankt fietser en excuses voor de late reactie.
Dit maakt het allemaal heel duidelijk nu.
Zo'n adapter is wel te maken met niet teveel moeite denk ik. De vraag is dan nog hoeveel druk er nodig is om het klemmetje de kop in te duwen, maar dat probeer ik eerstdaags wel eens uit.
Btw, met dergelijk adapter en een tik van de hamer moet het ook al wel lukken denk ik.
Nogmaals bedankt voor de info en de duidelijke foto.
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 22 sep 2012, 12.23
door Durabo88
Beste Ed en fietser,
Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht om een kettingkast met de haakjes na te maken, maar heb toch besloten om dit op een wat modernere manier te doen. Dus bewaar ik nu van kapotte lakdoeken de haakjes met stalen draad, dus datgeen wat je met stiksel op het doek kunt bevestigen. Dit wil ik ooit nog eens met leer tot een kettingkast verwerken.
Groeten,
Yorick.
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 21 jun 2013, 01.09
door asterduc
Vorig weekend hadden we in ons dorp een rally met voertuigen tot WW2.
Deze foto wou ik jullie niet onthouden.

- Gazelle 1955 vs Mercedes Benz 1938.JPG (367.62 KiB) 5683 keer bekeken
Het kleine leeftijdsverschil van zo'n 15 jaar zie je amper.
Ed
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 21 jun 2013, 09.31
door maartenB
Ha, op zeer kleine details na was dat model Gazelle in 1938 natuurlijk ook de 'neue klasse' van Gazelle!
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 21 jun 2013, 10.12
door asterduc
maartenB schreef:Ha, op zeer kleine details na was dat model Gazelle in 1938 natuurlijk ook de 'neue klasse' van Gazelle!
zo had ik het nog niet bekeken Maarten.
Was er dan rond die periode een wezenlijke verandering op de Nr1 of de toermodellen algemeen bij Gazelle?
- de voorrem van links naar rechts dacht ik.
- opgesoldeerd achterlicht?
- crankstel?
- introductie sport modellen?
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 21 jun 2013, 10.20
door 1tm100
xxxx
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 21 jun 2013, 12.19
door maartenB
asterduc schreef:maartenB schreef:Ha, op zeer kleine details na was dat model Gazelle in 1938 natuurlijk ook de 'neue klasse' van Gazelle!
zo had ik het nog niet bekeken Maarten.
Was er dan rond die periode een wezenlijke verandering op de Nr1 of de toermodellen algemeen bij Gazelle?
- de voorrem van links naar rechts dacht ik.
- opgesoldeerd achterlicht?
- crankstel?
- introductie sport modellen?
Het zou mooi zijn als we - samen met André en Maarten Waarle - eens een overzicht van de wijzigingen in de toermodellen rond die tijd konden maken.
In elk geval in of rond 1938:
- aangesoldeerd achterlicht op de luxere modellen
- nieuwe spatbordprofiel, waarvan de zijranden iets minder steil omlaag lopen. (Ik zoek nog een achterscherm met het oude profiel, trouwens.)
En ergens rond die jaren, wellicht iets later (46-47?):
- de letters van het ingeslagen 'Gazelle' veranderen in 'GAZELLE'
- de spatbordstangen met direct ingeschroefde boutjes worden vervangen door spatbodstangen met boutje + los moertje
- het tandwielblad met dikke rand wordt van geperst staal .
De sportmodellen weet ik helaas niets van. Dat is niet persoonlijk bedoeld (ha ha) maar ze zijn er gewoon niet in mijn lengte. De enige sportgazelles die ik heb zijn drie Champion Mondials, waarvan 2 met 65 cm. frame
