Pagina 3 van 4

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 1 okt 2012, 08.54
door asterduc
Durabo88 schreef:Hoe ga je het chroom verzorgen?
dat weet ik nog niet Yorick.
- alle chroomdelen vervangen
of
- alle delen, in zover dat mogelijk is, opnieuw laten verchromen
of
- een combinatie van beide

De naven zijn niet te redden vrees ik, daar zal ik op zoek moeten naar een stel donornaven.
Het stuur en de cranks gaan nog wel lukken om nieuw chroom op te zetten.
De stangen voor de remmen alsook vorkkroon, zadelpen en allerhande beugeltjes zijn eenvoudig te vervangen.

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 1 okt 2012, 20.22
door Gerard
Dag Ed,

Dit heeft toch ook wel wat.
Een fiets die zover weg is... mag je met een gerust hart 'nieuw' maken, is mijn mening. En wat een prachtig werk maak je daar weer van!
Veel succes!

Groet Gerard.

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 6 jan 2013, 19.58
door asterduc
het heeft even geduurd maar het gaat wel langzaam verder.
ik werk namelijk tegelijkertijd aan 3 kompleet restauraties. Dat wil zeggen dat de eerste moet wachten op de tweede en derde alvorens er wordt overgegaan naar de volgende stap.

Alledrie de frames zijn nu:

- mechanisch door braseren bijgewerkt (mannetje, pomphaak, kettingkast beugel)
- voorzien van roestneutralisatie
- geplamuurd daar waar er kleine deukjes of onregelmatigheden zaten
- voorzien van een zinkhoudende hechtingslaag in de Gazelle grondlak kleur

Voor de 2 andere frames zoek ik nog een voorvork en staande achtervork. Zodra die gevonden zijn kunnen ook die, samen met de spatborden, in het zink. Daarna kunnen de laklagen aangebracht worden.

Bijgewerkt frame voorzien van roestneutralisatie en plamuur.
Ik heb een kwalitatieve polyesterplamuur gebruikt en opgemengd met grondlak pigment. Mocht er ooit schade ontstaan dan komt geen witte of grijze plamuur te voorschijn, maar wel de typische bruine roestkleur.
1942 8V01.JPG
1942 8V01.JPG (123.17 KiB) 7343 keer bekeken
Frame voorzien van de Zinkhoudende hechtingslaag.
even heb ik getwijfeld of de vork met of zonder kroon is uitgerust.
1942 8V02.JPG
1942 8V02.JPG (75.12 KiB) 7343 keer bekeken
Alle delen samen
De bagagedrager was zwaar verbogen en aangetast. Omdat het een oud model is met haakjes heb ik geen vervanger gevonden. Ik zou nog wel een jonger model kunnen nemen en daar haakjes op braseren, maar na veelvuldig buig- en plamuurwerk ben ik van mening dat het resultaat nu aanvaardbaar is.
1942 8V03.JPG
1942 8V03.JPG (64.52 KiB) 7343 keer bekeken

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 6 jan 2013, 22.14
door Maarten Waarlé
Dat ziet er weer goed uit Ed.

Goed idee om de plamuur te kleuren richting grondlak.
Ik heb zelf wel voorbeelden van witte krassen in zwarte lak dankzij de niet oorspronkelijke ondergrond.Beter geen krassen natuurlijk maar als je dan toch bezig bent is die natuurlijke kleur idd wel het beste.

Dat wordt een strakke fiets,ongetwijfeld

Groeten,
Maarten

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 6 jan 2013, 22.49
door Elibert van Dalen
gij bent goed bezig ed. ziete er al goed uit zeg.. ik ben even klaar met opknappen heb geen opknappers meer.

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 21 jun 2013, 10.44
door asterduc
van bij de aanvang was me duidelijk dat het geen eenvoudig project zou worden en al evenmin dat het commercieel verantwoord zou zijn.
Maar ik zie het als een uitdaging en een leerschool.

Die leerschool is nu wel heel letterlijk.
Het voorspatbord was een stuk verloren.
Aangezien het hier een vooroorlogs type spatbord betreft en geen fatsoenlijk exemplaar op mijn weg voorbij is gekomen, zag ik geen andere weg dan het kortere spatbord te verlengen.

Aangezien het gewelfde profiel van het oude spatbord identiek is aan een jaren 50 model, heb ik een deel van deze laatste genomen.

Ooit, in een ver verleden heb ik wel eens gespeeld met autogeen lassen. Tijd om dat nog eens te proberen. In de Makro koop je een klein setje gas/zuurstof voor 99 euro.
hardsoldeerset_turbo_set_90_oxyturbo.jpg
hardsoldeerset_turbo_set_90_oxyturbo.jpg (44.78 KiB) 7106 keer bekeken
Leerschool: een paar you-tube filpjes, wat probeersels en een extra zuurstoffles verder is het dan uiteindelijk gelukt. Over het resultaat ben ik tevreden.
laswerk spatbord01.JPG
laswerk spatbord01.JPG (298.25 KiB) 7106 keer bekeken
Als lasprobe heb ik messing gebruikt. Aan ijzer heb ik mij met dit dunne spatbord niet gewaagd.
laswerk spatbord02.JPG
laswerk spatbord02.JPG (293.81 KiB) 7106 keer bekeken
Oorspronkelijk wou ik er nog langs de binnenkant een extra verstevigingsplaatje tegen lassen, maar de las heeft de breukproef met succes doorstaan, waarna ik dan besloten heb om geen verdere versteviging aan te brengen. Hierdoor zie je ook niet meer dat de delen aan elkaar zijn gelast.

Na het lassen zijn de messingresten weggevijld.
laswerk spatbord03.JPG
laswerk spatbord03.JPG (327.03 KiB) 7106 keer bekeken
Het geheel is opgeschuurd en plaatselijk bijgeplamuurd.
Het metaal is geheel voorzien van een roestneutralisator.
laswerk spatbord04.JPG
laswerk spatbord04.JPG (226.91 KiB) 7106 keer bekeken
Daarna gelakt met zinkhoudende grondverf in de Gazellegetrouwe kleur.
laswerk spatbord05.JPG
laswerk spatbord05.JPG (309.68 KiB) 7106 keer bekeken
Alle te lakken delen zijn nu klaar om voorzien te worden van de eindlak.
Zolang ik twijfel aan de kleur (zwart, grijs of grijs/groen) zal dat nog niet gebeuren :roll:

Ed

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 21 jun 2013, 11.07
door 1tm100
xxxx

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 21 jun 2013, 12.31
door maartenB
lekkere klus hoor!
Wat is het verschil tussen het spatbord van 42 en dat van de jaren 50?

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 21 jun 2013, 17.23
door asterduc
maartenB schreef:lekkere klus hoor!
Wat is het verschil tussen het spatbord van 42 en dat van de jaren 50?
het chroomneusje. Hieronder zijn 2 originele Kruisframes met een verschillend neusje.

Dit is een Kruisframe van 1951
neusje kruisframe 1951.JPG
neusje kruisframe 1951.JPG (92.04 KiB) 7068 keer bekeken
en deze is van 1953 (met gedemonteerd chroomneusje)
neusje kruisframe 1953.JPG
neusje kruisframe 1953.JPG (107.06 KiB) 7068 keer bekeken
De overgang moet dan ergens in 1952 zijn gebeurd, vermoed ik.
Zelf heb ik geen originele uit dat jaar en kan het daarom niet nakijken.

Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942

Geplaatst: 21 jun 2013, 18.24
door Maarten Waarlé
Ha Ed,
Dat is het betere werk! Dit type verslag zie ik het liefst op ons jarig Forum (en de jongtimers het liefst op marktplaats).

Ik ben ook verrast door de betaalbare branderset.
Ik neem aan dat het propaan met zuurstof is en niet acetyleen met zuurstof ?
Ik meen dat die laatste terugslag bescherming nodig heeft en
dat is bij propaan niet .
Dan nog zeer betaalbaar.
Misschien kan dit een leuk artikel op leveren voor het rijwiel.
Het brengt hogere temperaturen binnen de mogelijkheden van velen. Voor een echte acetyleen set ben je snel 600 euro kwijt.

Groeten,Maarten