oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.

Voor alle off-topic zaken.
arnoldus

Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.

Bericht door arnoldus »

Steelframes schreef: 28 okt 2016, 17.37 Hoewel ver van de topic denk ik dat mogelijk een deel van de vooroorlogse goedkope fietsen zijn ingeleverd bij de vordering van fietsen door de Duitse bezetter..
Ging vanaf 1942 om enkelt herenfietsen..naspeuring op internet zou een aantal geschat tussen de 150.000 en 200.000 exemplaren ingeleverd zijn.
Relatief weinig op het totaal aantal fietsen destijds in Nederland.
Opvallend het aantal zonder banden en zadel (versleten of bewust verwijdert?) en destijds al versleten fietsen. Niet meegenomen de ongeregistreerde fietsen die in de nadagen, met name April '45, op straat tijdens razia's van eigenaar verwisselden.
Dat zullen er gezien de banden en onderdelenschaarste niet enorm veel geweest zijn...
Maar goed, een B merk uit de jaren '30 was toen eigenlijk nog vrij nieuw. Heb zelf een '42er Gazelle die destijds splinternieuw was. Helaas niet kunnen achterhalen wat de geschiedenis van de fiets is...

Grt. Jeroen
Hier een persoon uit Ridderkerk die zijn fiets niet hoefde in te leveren, Gr Nol
Bijlagen
IMG_8409.JPG
IMG_8408.JPG
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Jaren geleden las ik een boek over de oorlog met als titel "Geheim Verzet". Een hoofdstuk beschreef het vorderen van fietsen door de Duitsers. Het onderwerp was een nieuwe Fongers fiets, eigendom van de plaatselijke huisarts, die ondanks een vrijstelling van de Ortscommandant, gevorderd werd door een Duitse soldaat die wel trek had in een mooie nieuwe fiets voor zich zelf.
Als ik me goed herinner wisten twee slimme jongens de Duitser in de luren toeleggen en de fiets weer terug te krijgen voor de huisarts.

Wat mij is bij gebleven van dit verhaal is dat het traumatisch was voor mensen om hun vervoermiddel kwijt te raken en daarom de fiets vaak verstopten of goed opborgen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Barend

Bericht door Barend »

Een nieuwe fiets is tegenwoordig al snel een oude fiets. Een oude fiets is al snel een nieuwe fiets. Mijn jeugd lag in de jaren 70-80. Ik vind het dus leuk om aan fietsen te sleutelen uit die tijd. Vroegere fietsen vind ik ook geweldig. Daarvan zijn de meeste interessante fietsen helaas al onder de verzamelaars of te duur om aan te schaffen.
Ik rijd ook op een moderne fiets. Die heb ik wel volgens mijn eigen ideeën opgebouwd. Het is dus geen fiets van de bouwmarkt.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

De Amsterdamse fietsenkwestie in 1958 ;)
https://m.youtube.com/watch?v=BVxox0UNNmY
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
de rode

Bericht door de rode »

geweldig filmpje :D
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Over het algemeen merk ik dat bij oude fietsen het kettingwielen-werk veel beter is. Ik heb weinig erg versleten voorbladen bij oude fietsen gezien. Terwijl bij moderne fietsen vaak de standaard van vroeger 1/8 versmald is naar 3/32 (wat vroeger alleen bij een derailleur van 4 of 5 versnellingen standaard was). Vaak weten fabrikanten tegenwoordig een 1/8 ketting te combineren met 1 of 2 kettingwielen van 3/32, waardoor met name het voorblad lelijke bramen krijgt en lelijk afslijt. Daarbij lijkt het materiaal van het kettingwiel waarover de ketting moet lopen tegenwoordig veel zachter is.
Sportief fietsend!
Plaats reactie