Leo met een oude bakfiets
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Leo met een oude bakfiets
Mooi hoor. Ik wou dat ik de mogelijkheid had om (betaalbaar) onderdelen te draaien zoals trapassen e.d. Dat scheelt enorm om niet van de steeds verder slinkende voorraad onderdelen afhankelijk te zijn.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
@Durabo88: Tectiel... geen gek idee! Ik wilde hem gewoon in de vaseline zetten, maar dat verdwijnt natuurlijk weer snel.
@VelpArnhem: 10 juni en Dieren moet haalbaar zijn.
@Appie*-* Dank!
@Jeroen Zuiderwijk. Als er echt iets belangrijks gemaakt moet worden mag je me altijd vragen.
Tot slot moet ik nog bekennen dat ik ga vloeken in de kerk! Ik heb namelijk een elektromotor in het achterwiel gespaakt! Dus origineel wordt ie zeker niet!
De bak ik trouwens niet te redden. En ook niet nodig, is volgens mij niet origineel. Aan de lengte van het frame te zien is het een soort bakkersfiets, of in ieder geval een kort bakje. De bak die erop gemaakt is is 1.30M maar daarmee is hij redelijk "topzwaar" Het stuk voor de vooras is te lang. Daar zit ik nog op te broeden. Iemand ideeën?
groeten,
Leo.
@VelpArnhem: 10 juni en Dieren moet haalbaar zijn.
@Appie*-* Dank!
@Jeroen Zuiderwijk. Als er echt iets belangrijks gemaakt moet worden mag je me altijd vragen.
Tot slot moet ik nog bekennen dat ik ga vloeken in de kerk! Ik heb namelijk een elektromotor in het achterwiel gespaakt! Dus origineel wordt ie zeker niet!
De bak ik trouwens niet te redden. En ook niet nodig, is volgens mij niet origineel. Aan de lengte van het frame te zien is het een soort bakkersfiets, of in ieder geval een kort bakje. De bak die erop gemaakt is is 1.30M maar daarmee is hij redelijk "topzwaar" Het stuk voor de vooras is te lang. Daar zit ik nog op te broeden. Iemand ideeën?
groeten,
Leo.
-
Leo,
Jammer van de bak. Foto van de Velpse bakfiets er bij. Volgens mij ook een korte bak. Kan bijna niet missen dat deze origineel is.
Misschien een beetje geschiedvervalsing?; Maak/ of laat een bak maken van oud hout (van de sloop). Geen idee of dit eikenhout moet zijn?
Kom met Gazelle 10 juni naar Gazelle! Met een bakfiets is het wel wat lastig de route van 25 km fietsen denk ik?
Gr.
Jan
Jammer van de bak. Foto van de Velpse bakfiets er bij. Volgens mij ook een korte bak. Kan bijna niet missen dat deze origineel is.
Misschien een beetje geschiedvervalsing?; Maak/ of laat een bak maken van oud hout (van de sloop). Geen idee of dit eikenhout moet zijn?
Kom met Gazelle 10 juni naar Gazelle! Met een bakfiets is het wel wat lastig de route van 25 km fietsen denk ik?
Gr.
Jan
- Bijlagen
-
- 1a.jpg (143.26 KiB) 5832 keer bekeken
-
- 1.jpg (80.7 KiB) 5832 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
De echte korte bakfietsen waren meestal PTT bakfietsen. Als je daarop googled, dan vind je verschillende voorbeelden.
Dat is fijn om te weten. Ik heb voorlopig hopelijk niets nodig hoop ik, maar het is fijn alternatieve mogelijkheden te hebben.
Dat is fijn om te weten. Ik heb voorlopig hopelijk niets nodig hoop ik, maar het is fijn alternatieve mogelijkheden te hebben.
- Jeroen Zuiderwijk
Dat is geen originele bak, die waren anders kwa constructie. Bakfietsen met originele bak kom je vrij weinig tegen. De meesten hebben toch een flinke tijd buiten doorgebracht, en zo'n houten bak gaat beperkt mee. De originele bakken waren meestal van iepenhout gemaakt. Ik heb zelf grenen gebruikt, omdat ik geen iep in de juiste afmetingen kon krijgen, maar ik raad het niet aan als de bak vaak buiten staat. Ook is lijnolie veel beter dan lakken heb ik inmiddels geleerd, al waren de originele bakken wel gelakt.VelpArnhem schreef:Leo,
Gr.
Jan
-
Dat is geen originele bak, die waren anders kwa constructie. Bakfietsen met originele bak kom je vrij weinig tegen. De meesten hebben toch een flinke tijd buiten doorgebracht, en zo'n houten bak gaat beperkt mee. De originele bakken waren meestal van iepenhout gemaakt. Ik heb zelf grenen gebruikt, omdat ik geen iep in de juiste afmetingen kon krijgen, maar ik raad het niet aan als de bak vaak buiten staat. Ook is lijnolie veel beter dan lakken heb ik inmiddels geleerd, al waren de originele bakken wel gelakt.[/quote]
Even van dit originele topic af natuurlijk; Deze bakfiets komt origineel uit Velp, op fiets afstand van Dieren, geboorteplaats van Veel Gazelles. Daarnaast is deze gebruikt door een aannemer. Speciale bestelling bij Gazelle? of zelf gemaakt natuurlijk? Maar dan wel heel lang geleden.
Even van dit originele topic af natuurlijk; Deze bakfiets komt origineel uit Velp, op fiets afstand van Dieren, geboorteplaats van Veel Gazelles. Daarnaast is deze gebruikt door een aannemer. Speciale bestelling bij Gazelle? of zelf gemaakt natuurlijk? Maar dan wel heel lang geleden.
Goede informatie! De bak had ik me eigenlijk nog geen gedachten over gemaakt.
De afstand van hart trapas tot hart balhoofd is 112cm. De afstand tussen de spatborden is 80cm. (Ik heb verder geen referentie)
Dit vind ik wel heel mooi! Eiken en Iepen lijkt me best zwaar! Waarom geen vuren/grenen? Zo te zien is die PTT bak van mahonie! en de kapconstructie van essen. Iemand nog een tip?
groeten,
Leo.
De afstand van hart trapas tot hart balhoofd is 112cm. De afstand tussen de spatborden is 80cm. (Ik heb verder geen referentie)
Dit vind ik wel heel mooi! Eiken en Iepen lijkt me best zwaar! Waarom geen vuren/grenen? Zo te zien is die PTT bak van mahonie! en de kapconstructie van essen. Iemand nog een tip?
groeten,
Leo.
- Jeroen Zuiderwijk
Als de bakfiets veel buiten doorbrengt, dan komt grenen snel vol zwarte vlekken, ook als het gelakt is. Mijn bakfiets staat buiten, afgedekt met zeil, maar na 2-3 jaar was hij heel lelijk geworden (zie http://2.bp.blogspot.com/-wELv5vCGciE/V ... G_9058.JPG). En dat met zo'n 4 lagen bootlak. Ik heb hem toen weer helemaal geschuurd tot ik weer blank hout tegenkwam, en opnieuw gelakt, inclusief grondlak voor extra bescherming. Ik heb er zo'n 3 weken bijna iedere avond aangewerkt om hem toen weer op te lappen. Vuren is nog veel slechter bestand tegen weer invloeden, en is geen hout wat je voor buiten toepassingen moet gebruiken. Als de bakfiets altijd droog binnen staat, dan is de weerbestendigheid van het hout natuurlijk minder van belang.
N.b. ik gebruik nu ook liever lijnolie dan lak, dat is aanzienlijk minder werk om aan te brengen en onderhouden, en beschermt ook beter.
N.b. ik gebruik nu ook liever lijnolie dan lak, dat is aanzienlijk minder werk om aan te brengen en onderhouden, en beschermt ook beter.
Ik zie het Jeroen, dat was sneu. Ik denk toch dat ik geen zware houtsoort gebruik. Maar dat is voor later. Eerst het volgende:
Ik probeer eerst de oude konus te gebruiken. Morgen beginnen met opbouwen. Alle onderdelen zijn schoon, gerepareerd en geverfd. Ik verheug me erop!
En dan was ik deze nog helemaal vergeten, ook maar aangepakt:Ik probeer eerst de oude konus te gebruiken. Morgen beginnen met opbouwen. Alle onderdelen zijn schoon, gerepareerd en geverfd. Ik verheug me erop!