Goedendag.
Wat betreft het 'oliepotje' op de bracket; is dat na WO2 wellicht (incidenteel) blijven bestaan omdat de boring nu eenmaal in het gietstuk van de bracket zat?
Vlak na de oorlog hadden veel fietsen toch nog duidelijk vooroorlogse kenmerken?
Ik heb zelf een paar jaar terug een Transportfietsvraag gesteld op 'transportfiets.net' over mijn 'onbekende transportfiets'.
Zelf had ik het idee (onder meer wegens de olievulpot op de bracket) met een vooroorlogse fiets van doen te hebben.
Uit de reacties kwam echter, vooral door het framenummer, een merk naar voren (Empo) en hiermee ook het bouwjaar; 1950.
Omdat de op het dealerplaatje vermelde fietshandelaar de merken Gazelle en Empo verkocht, lijken mij merk en datering heel aannemelijk.
En een transportfiets was toch een beetje een behoudend product?
Wel mooi dat u de fiets lekker oud hebt gelaten.
Ik had de mijne destijds helemaal geschuurd en gelakt (was ook wel in heel slechte staat)
Groet, Erwin
Onbekende transportfiets
Re: Onbekende transportfiets
- Bijlagen
-
- 100_1710.jpg (256.72 KiB) 2975 keer bekeken
-
- 100_1703.jpg (178.77 KiB) 2975 keer bekeken
Rob, even een kleine correctie op jouw samenvatting: een smeernippel op de trapas is geen kenmerk van een vooroorlogse fiets, dat kwam t/m de 1e helft van de jaren vijftig nog bij veel merken voor, en daarna vooral nog bij merken die typische "achterhoedemerken" zijn: Fongers (tot 1958) en DCR (tot de jaren 60).
En ter illustratie van welke merken in aanmerking komen bij een fiets met 4- of 5-cijferig framenummer rechts op de zadellug van onder naar boven, hieronder een screenshot uit mijn database van 8300 oude fietsen. Zoals je ziet zijn er bijzonder weinig fietsen die dit framenummerpatroon volgen. Twee buitenlandse fietsen heb ik weggefilterd, wat overblijft zijn ruim 40 Nederlandse.
Deze gegevens bevatten altijd een zekere "ruis", d.w.z. een bodemlaag van foute gegevens omdat een nummer verkeerd afgelezen is, een fiets was omgetoverd naar een ander merk of iemand mij de gegevens van zijn fiets gemaild heeft en daarbij (als leek) fouten heeft gemaakt. Maar elk van deze merken is dus een mogelijke kandidaat, al is de kans niet groot. En natuurlijk is zo'n lijst nooit volledig, er kunnen nog meer merken zijn met hetzelfde framenummerpatroon, alleen geen grote merken.
Één merk zou ik nog als een iets serieuzere kandidaat willen noemen: Juncker. Daarvan is het zeker dat ze de nummers echt rechts van onder naar boven insloegen, en ook dat ze soms 5-cijferige nummers gebruikten (die voor mij niet dateerbaar zijn maar in ieder geval niet op de vroege jaren 30 of eerder slaan).
Misschien helpt dit voor de verdere "stemming".
Ik zie trouwens net dat Erwin ook iets over de smeernippels gepost heeft maar plaats deze tekst hier toch maar.
Groeten,
fietser
En ter illustratie van welke merken in aanmerking komen bij een fiets met 4- of 5-cijferig framenummer rechts op de zadellug van onder naar boven, hieronder een screenshot uit mijn database van 8300 oude fietsen. Zoals je ziet zijn er bijzonder weinig fietsen die dit framenummerpatroon volgen. Twee buitenlandse fietsen heb ik weggefilterd, wat overblijft zijn ruim 40 Nederlandse.
Deze gegevens bevatten altijd een zekere "ruis", d.w.z. een bodemlaag van foute gegevens omdat een nummer verkeerd afgelezen is, een fiets was omgetoverd naar een ander merk of iemand mij de gegevens van zijn fiets gemaild heeft en daarbij (als leek) fouten heeft gemaakt. Maar elk van deze merken is dus een mogelijke kandidaat, al is de kans niet groot. En natuurlijk is zo'n lijst nooit volledig, er kunnen nog meer merken zijn met hetzelfde framenummerpatroon, alleen geen grote merken.
Één merk zou ik nog als een iets serieuzere kandidaat willen noemen: Juncker. Daarvan is het zeker dat ze de nummers echt rechts van onder naar boven insloegen, en ook dat ze soms 5-cijferige nummers gebruikten (die voor mij niet dateerbaar zijn maar in ieder geval niet op de vroege jaren 30 of eerder slaan).
Misschien helpt dit voor de verdere "stemming".
Ik zie trouwens net dat Erwin ook iets over de smeernippels gepost heeft maar plaats deze tekst hier toch maar.
Groeten,
fietser
En dan kom ik weer met de mededeling dat het zeker géén Juncker is
Ik heb er zelf inmiddels zeven een nieuw leven gegeven. Dat zijn fietsen van alle mogelijke leeftijden. Dus nog uit Rotterdam maar ook uit Apeldoorn en zelf nog een van na de overname door Gazelle die in elkaar zijn gezet door leerlingen van de opleiding fietstechniek. Junckers met een kettingwiel van Gazelle.
De frames van die fietsen zijn zonder uitzondering met een dikke binnenbalhoofdbuis gebouwd waar een balhoofd met een grotere diameter bij hoort en de vorm van het frame is, ook bij al die fietsen zo dat de buis van frame waar de zadelpen in gemonteerd wordt bijna tegen het achterspatbord zit. Daar zit altijd maar een of twee millimeter tussen.
De voorvork kan vervangen zijn maar als het origineel een dik balhoofd zou zijn geweest zou een 'standaard' balhoofd niet passen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Ik heb er zelf inmiddels zeven een nieuw leven gegeven. Dat zijn fietsen van alle mogelijke leeftijden. Dus nog uit Rotterdam maar ook uit Apeldoorn en zelf nog een van na de overname door Gazelle die in elkaar zijn gezet door leerlingen van de opleiding fietstechniek. Junckers met een kettingwiel van Gazelle.
De frames van die fietsen zijn zonder uitzondering met een dikke binnenbalhoofdbuis gebouwd waar een balhoofd met een grotere diameter bij hoort en de vorm van het frame is, ook bij al die fietsen zo dat de buis van frame waar de zadelpen in gemonteerd wordt bijna tegen het achterspatbord zit. Daar zit altijd maar een of twee millimeter tussen.
De voorvork kan vervangen zijn maar als het origineel een dik balhoofd zou zijn geweest zou een 'standaard' balhoofd niet passen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Wow, dat moet een hele klus geweest zijn! Heb je soms iets te maken met de fietsdatabank van rijwiel.net? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!fietser schreef:En ter illustratie van welke merken in aanmerking komen bij een fiets met 4- of 5-cijferig framenummer rechts op de zadellug van onder naar boven, hieronder een screenshot uit mijn database van 8300 oude fietsen.
Wat betreft mijn fiets, de voorlopige uitslag is dus: Grootste kans dat het om een door een lokale fietsenmaker onder eigen fantasiemerk opgebouwd- of opgeknapt frame van Batavus uit ca 1950 gaat, al zijn er ook nog een paar andere mogelijkheden volgens de lijst van fietser (maar geen Juncker in ieder geval). Helemaal zeker zal het dus wel nooit worden, behalve dan misschien als ik eenzelfde fiets tegenkom waarvan het merk wel onomstotelijk vaststaat. Ik zal mijn oogjes goed openhouden

Harstikke bedankt voor al jullie input, ik heb er weer veel van geleerd!
De beste sportfiets is een transportfiets