Fotostudio Tonnis Post, Winschoten
-
Re: Fotostudio Tonnis Post, Winschoten
Wat ik niet begrijp is dat de afbeelding in de Simplex advertentie een fiets laat zien uit 1892 of daaromtrent.
Dat terwijl Gruno (die de man ook verkoopt) op z`n vroegst van wat is het? 1898 is.
Waarom hebben ze zo`n ouderwedse gravure gebruikt?
Van welk jaar is deze advertentie Marten? is dat bekend?
Groeten,
Maarten
Dat terwijl Gruno (die de man ook verkoopt) op z`n vroegst van wat is het? 1898 is.
Groeten,
Maarten
-
beeld materiaal was heel lang niet erg belangrijk. Kranten kwamen er ook heel lang mee weg om dezelfde foto uit het archief te gebruiken als er weer een of andere Chinees in het nieuws wasMaarten Waarlé schreef:Wat ik niet begrijp is dat de afbeelding in de Simplex advertentie een fiets laat zien uit 1892 of daaromtrent.
Winschoter courant van 1912. Deze bevind zich in hetDat terwijl Gruno (die de man ook verkoopt) op z`n vroegst van wat is het? 1898 is.
Groeten,
Maarten
archief van het cultuurhistorisch centrum in Winschoten
/Marten
Maar toch vreemd dat je in een concurrerende markt een fiets van twintig jaar oud als beeld gebruikt. Onnadenkend van Simplex, ook toen wilde men graag het nieuwste. Of schatte men dat vanuit Amsterdam anders in? Eens kijken hoe Simplex elders adverteerde in die tijd.
-
Nee deze afbeelding is denk ik niet door Simplex geleverd.
Ze zouden wel gek zijn. Die hadden ieder jaar zo ongeveer een nieuwe catalogus en waren apetrots op hun moderne cycloide.
Een oude afbeelding werd wel om nostalgische redenen gebruikt en dat zie je ook wel eens voorbij komen. Een loopfiets met in oude kleding gestoken berijden,zo iets.
Ik geloof dat Williams tandwielen dat wel eens heeft toegepast.
En nog eens een firma om te laten zien hoe lang ze al in de markt waren maar dan verwacht je een verwijzing in de tekst.
Ik kan me beter vinden in de gedachte dat de krant/drukker even niets beters in huis had al vind ik 1912 wel ver verwijderd van 1892....
Groeten,
Maarten
Ze zouden wel gek zijn. Die hadden ieder jaar zo ongeveer een nieuwe catalogus en waren apetrots op hun moderne cycloide.
Een oude afbeelding werd wel om nostalgische redenen gebruikt en dat zie je ook wel eens voorbij komen. Een loopfiets met in oude kleding gestoken berijden,zo iets.
Ik geloof dat Williams tandwielen dat wel eens heeft toegepast.
En nog eens een firma om te laten zien hoe lang ze al in de markt waren maar dan verwacht je een verwijzing in de tekst.
Ik kan me beter vinden in de gedachte dat de krant/drukker even niets beters in huis had al vind ik 1912 wel ver verwijderd van 1892....
Groeten,
Maarten
Maarten, dat maakt de advertentie wel steeds sukkeliger. Het nieuwste van het nieuwste, de Cycloïde, aanprijzen en daar een fiets boven zetten die daar niets mee te maken heeft. Twintig jaar is een korte periode, tijdgenoten zullen in het plaatje weinig anders zien dan een oude fiets, niet iets om nostalgische gevoelens van te krijgen. En dan de heer Kleinstra die nog even een partij andere merken in de advertentie smokkelt.
Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat Simplex hier niets mee te maken heeft en de heer Kleingeld zelf of in samenwerking met de drukkerij wat in elkaar heeft geknutseld, maar wel indachtig de wens van Simplex de Cycloïde in het noorden onder de aandacht te brengen.
Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat Simplex hier niets mee te maken heeft en de heer Kleingeld zelf of in samenwerking met de drukkerij wat in elkaar heeft geknutseld, maar wel indachtig de wens van Simplex de Cycloïde in het noorden onder de aandacht te brengen.
Dankzij Kleinstra kon men in de omgeving van Beerta in elk geval kiezen uit Simplex, Gruno, Fongers, BSA, Beeston, Brennabor, Meba (????), Rudge en Whitworth. En wie weet wat er nog meer aangeboden werd. Wat een luxe.
Twee jaar later, in 1914, zien we BSA en (New) Beeston ook bij de firma Bronda. Ofwel had de nering van Kleinstra een concurrent in Bronda en verloor hij aan deze firma vertegenwoordiging ofwel was Groningen een ander territorium dan Beerta en omstreken. Geen idee hoe dat precies werd bepaald.
Twee jaar later, in 1914, zien we BSA en (New) Beeston ook bij de firma Bronda. Ofwel had de nering van Kleinstra een concurrent in Bronda en verloor hij aan deze firma vertegenwoordiging ofwel was Groningen een ander territorium dan Beerta en omstreken. Geen idee hoe dat precies werd bepaald.
-
Het is onbestaanbaar dat de stad Groningen zou kunnen vallen onder een omschrijving "Beerta en omstreken". Dat gaat totaal tegen de verhoudingen in.hansvdw schreef:ofwel was Groningen een ander territorium dan Beerta en omstreken.
/Marten
Dat begrijp ik. Het meest waarschijnlijk is daarom dat Kleinstra in 1912 was gevestigd te Beerta (grappig dat alle contactgegevens ontbreken in zijn advertentie, blijkbaar wist de fietshandel hem wel te vinden) en Oost-Groningen tot zijn territorium kon rekenen.
In zijn stal ontbreken nog wel merken (zoals Veeno en Gazelle), je zou daarom denken dat tenminste nog één collega actief was in de regio, die toch ook een behoorlijke pluk merken moest voeren om een boterham te verdienen. Kijken of dit te achterhalen is.
Verbazingwekkend, die grote keuze aan mooie merken, gevoegd bij wat door plaatselijke ondernemers werd geproduceerd.
In zijn stal ontbreken nog wel merken (zoals Veeno en Gazelle), je zou daarom denken dat tenminste nog één collega actief was in de regio, die toch ook een behoorlijke pluk merken moest voeren om een boterham te verdienen. Kijken of dit te achterhalen is.
Verbazingwekkend, die grote keuze aan mooie merken, gevoegd bij wat door plaatselijke ondernemers werd geproduceerd.
-
Ik denk dat je het feit dat de fietsenwinkel in Beerta in een advertentie een aantal fietsmerken noemt niet wil zeggen dat zij daarvan een speciale vertegenwoordiger is.
Je had als voorbeeld Wesling in Amsterdam als importeur van Raleigh en op bijna alle oude Nederlandse Raleigh`s vind je zijn
transfer met kroon. Daar is werkelijk sprake van een koppeling van Nederlands bedrijf met een fietsmerk. Mogelijk ook een alleenrecht. Raleigh`s in Nederland met een Engelse reigerkop embleem waren niet via Wesling geimporteerd (die hadden het oude tekst gevulde embleem) en dat was eigenlijk niet de bedoeling heb ik begrepen.
In het geval van Kleinstra is het waarschijnlijker dat hij eens een Rudge Withworth (een merk ;foutje van de drukker) heeft verkocht en twee keer een Fongers. Fietsen die je voor het zelfde geld bij een bedrijfje in Winschoten had kunnen kopen.
Ik denk dat hier en daar wel een alleenrecht van het voeren van een merk was afgesproken met een fabrikant maar dat Kleinstra (in waar zat hij ook al weer) daar niet bij hoorde.
Groeten,
Maarten
Je had als voorbeeld Wesling in Amsterdam als importeur van Raleigh en op bijna alle oude Nederlandse Raleigh`s vind je zijn
transfer met kroon. Daar is werkelijk sprake van een koppeling van Nederlands bedrijf met een fietsmerk. Mogelijk ook een alleenrecht. Raleigh`s in Nederland met een Engelse reigerkop embleem waren niet via Wesling geimporteerd (die hadden het oude tekst gevulde embleem) en dat was eigenlijk niet de bedoeling heb ik begrepen.
In het geval van Kleinstra is het waarschijnlijker dat hij eens een Rudge Withworth (een merk ;foutje van de drukker) heeft verkocht en twee keer een Fongers. Fietsen die je voor het zelfde geld bij een bedrijfje in Winschoten had kunnen kopen.
Ik denk dat hier en daar wel een alleenrecht van het voeren van een merk was afgesproken met een fabrikant maar dat Kleinstra (in waar zat hij ook al weer) daar niet bij hoorde.
Groeten,
Maarten
Misschien heb ik een verkeerd beeld van een vertegenwoordiger in die tijd Maarten, maar als Kleinstra door Simplex als enige vertegenwoordiger in Beerta en omstreken is aangewezen, ga ik ervan uit dat hij actief de boer op gaat om Simplex aan de man te brengen en niet in een fietsenwinkel wacht op klanten. Dan zou het toch kunnen dat hij ook met andere fabrikanten afspraken heeft gemaakt over vertegenwoordiging, al dan niet exclusief?
Groet,
Hans
Groet,
Hans