Ik ben maar weer eens verder gegaan met de Fongers CCG65.
Het zijn echt interessante fietsen qua uitrusting en onderdelen.
Deze fietsen hebben nog een stuurslotje met een pal.
Iets waar Engelse fietsen rond 1900-1915 mee uitgerust waren.
Daarna verdween het grotendeels uit de ontwerpen.
Bij deze fiets was het onderdeel waar de pal in inhaakt weg geraakt en ik heb het dus maar nagemaakt.

- borgring uit een stuk staf gedraaid
Het uitsteeksel met de inham heb ik er aan gelast voordat ik het op de draaibank uit een massief stuk rond 50 heb gedraaid. Daarna moest er nog een stukje buis aan gesoldeerd om de ring te kunnen klemmen.

- solderen
Het is een constructie waarbij dus de fixatie nooit tot een geblokkeerd stuur kan leiden. Dat was met enkele Engelse fietsen wel anders. bijvoorbeeld Sunbeam heeft een vaste inkeping die mocht het slot er op gaan een gevaarlijke situatie kan geven.
Dit maaksel zie ik als een tijdelijke oplossing. de balhoofdstrop is namelijk door het opnieuw verchromen haar Fongers Groningen logo verloren en ik hoop later nog een komplete strop te vinden die dat nog wel heeft.
Het type stuurslot is van het laatste type. De eerder fietsen hadden het palletje aan een kant opgehangen met een bladveertje als standbepaling.
Dit laatste type heeft een spiraalveertje met stoot nokje in de schacht onder het palletje. Net iets mooier en ''weggewekter'' .
Ik heb de fiets inmiddels ook gespoten en gebiesd.
De lak is een dure autolak (16 euro per bus)omdat dat de enige lak so-far gevonden die echt zwart is. Na het spuiten heb ik met schuursponsjes en polijstmiddel de lak wat verouderd en glad gemaakt. Ziet er heel goed uit.
Een deel van het voorspatbord is origineel zwart met biezen . Je ziet geen overgang of je moet heel goed kijken.
Hier en daar moet ik de biezen nog wat verbeteren Een aansluiting netter maken en hier en daar wat weg poetsen.
Het patroon is van het moderne ontwerp waarbij de lijnen geen gesloten rechthoek vormen (zoals bij andere fietsen) maar juist andersom zijn uitgevoerd. De dwarsverbindingen lopen van ''het papier af'' zou je kunnen zeggen. Weer een leuk kenmerk vind ik maar ook lastig op sommige punten.
Ik heb de verbindings biezen achterlangs met plakband uitgezet.
Dit omdat ik met een biezentrekker (met wieltje) niet achterlangs kom en haaks kan blijven en op het goede punt aan de achterkant weer aansluiting zal vinden.
Met de plakband werkt het vrij goed. Je met het wel goed aanwrijven anders kruipt de lak er onderdoor.

- kettingspanners
Er zijn aan die 20e eeuwse fietsen vaak tientallen onderdelen te bewerken of na te maken. De kettingspanners op deze fiets waren er ook niet meer bij en zijn van een bijzonder model. Dat maakt het wel aantrekkelijk zo`n fiets. Bij de BB laten ze de hele achtervork scharnieren in slobgaten en met boutjes die de achtervork weg duwen. Deze constructie is wat eenvoudiger en al bij Humbers uit de 19e eeuw terug te vinden.
De fiets staat nu op haar wielen maar er is nog veel te doen aan remmen en ook het stuur is nog niet ingevuld.
Een aantal stuur onderdelen heb ik maar de remstangen van het stuur zal ik moeten namaken.
Omdat de fiets uit elkaar lag toen ik ze kocht waren er een aantal zaken niet geheel duidelijk. IK had in eerste instantie het balhoofd gevuld met 5/32 kogels maar omdat het niet af te stellen was ben ik nog eens gaan kijken en bleek er 3/16 in thuis te horen. Het frame kwam ook wel vreemd laag op de vork kroon terecht met die te kleine kogels. Dat is nu in orde.
Later zag ik dat een HZ frame uit die tijd een kleiner balhoofd heeft met dus 5/32 kogels en een iets kleinere totale diameter van de ringen. Veel variaties dus!
Wordt vervolgd.
Groeten,
Maarten