Gazelle herenfiets uit 1953

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Hendrik

Re: Gazelle herenfiets uit 1952

Bericht door Hendrik »

Ah, het antwoord is net gegeven :-)
Ik zocht wat foto's die ik ergens op het forum had gezet; mijn digitale fotobestand is helaas gesneuveld met de computer...
Ik ben geen Gazelle kenner, maar mijn twee no.8 (1940 en 1956) hebben inderdaad zo'n genoemde buis.
De fiets van 1940 een holle buis waar de draad doorheen gaat, en de fiets van 1956 meer een staaf met isolatie.
Daar is de draad direct aan bevestigd.
Deze zit geïsoleerd bevestigd in ogen aan het frame.
Bijgaand wat foto's (de "holle buis" is de losse op de foto; ik had 'm nagemaakt omdat de draad er onwrikbaar in vastgeroest zat)
Ik heb echter geen idee of dit systeem alleen op de luxere Gazelle's zat.

Groet, Erwin
Bijlagen
gazelle n08 56.jpg
gazelle n08 56.jpg (116.11 KiB) 6172 keer bekeken
gazelle no8 1956.jpg
gazelle no8 1956.jpg (157.14 KiB) 6172 keer bekeken
gazelle buis verlichting.JPG
vincentariens

Bericht door vincentariens »

Ha Maarten en Hendrik,

Wat kun je veel leren in 5 minuten :-)

Wat betreft de draad, als je nog iets hebt liggen zou dat heel leuk zijn maar ik ben al heel blij zijn met een fotootje van het geheel. Hoe zit dat buisje dan met de klemmetjes aan de buis vast? Anders ga ik het inderdaad ook zelf maken, mits het op mijn model fiets hoort. Ik vermoed omdat er GA onder het bracket staat het om een type A gaat maar kan het verder niet onderbouwen.

Wat betreft de trapas, nooit geweten. Goed dat je mij er op wijst. Ik dacht een gebruikte trapas in een bakje te hebben gevonden maar dat is dus de verkeerde maat. Zijn deze 16mm trapassen nog te krijgen/vinden? Want die van mij is absoluut afgeschreven. Wonder dat iemand er überhaupt nog mee heeft gefietst. Ik kwam zojuist deze trapas wel tegen: https://www.internet-bikes.com/223460-a ... mm-zilver/

Die is er in drie maten en er staat in tegenstelling tot andere trapassen dat de trapas diameter 16mm is ipv 15.8mm.

Producttype: 916-11-B
Afmetingen:
L1: 134 mm
L2: 48 mm
L3: 35 mm

Producttype: 939-2-A
Afmetingen:
L1: 135 mm
L2: 45 mm
L3: 37 mm

Producttype: 948-22-C
Afmetingen:
L1: 138 mm
L2: 44 mm
L3: 42 mm
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb nog even gezocht maar helaas geen buis meer.
Wel nog twee van die bevestigings klemmen waarvan een met het fraaie schroefje. Je mag ze zo hebben.
Buisje zou je zoals Hendrik beschrijft kunnen maken.Regelmatig zitten die draden vastgerot inderdaad!

Die trapassen zien er goed uit hoor. 16 mm is ideaal voor Gazelle cranks maar te dik voor cranks met 5/8 gat.
Dat past op 2/10e mm of zo niet. Best wel aan te passen . Het zit dicht bij elkaar en ik heb ook wel fietsen gezien waar de 16mm cranks op een 5/8 as waren gezet.

Groeten,
Maarten
vincentariens

Ha Maarten,

Dankjewel! Ik stuur je even een PB. Wat betreft de cranks, ik heb ze even gepast op een dunnere as maar dan ontstaat er toch veel speling. Ik zet er een goede 16mm in :)
vincentariens

Vandaag een poging gedaan het achterspatbord weer een beetje te herstellen. Hij heeft aardig geleden dus de vraag was een beetje hoeveel er nog gered kon worden maar het is aardig gelukt.

Omdat hij vanaf het gaatje waar de verlichtingsdraad doorheen komt is gaan roesten heb ik die een paar cm verplaatst. Het gat zat aan de rand dus alleen koperlatoen en tin leek me niet sterk genoeg. Helemaal doorlassen is vanwege het dunne materiaal ook geen optie dus er is een plaatje achter gemaakt die met een paar puntjes is vast gezet. Daarna alles vol laten vloeien met tin en geveild.

Grondverf erover, strijkkit aan de achterkant om geen vocht achter het plaatje te krijgen. De voorkant licht geplamuurd. Alles bij elkaar lijkt het weer wat. Nu nog even kijken hoe ik het ga aflakken. Ik denk dat ik zoveel mogelijk originele lak bewaar en dit als een zichtbare reparatie ga oplossen (lees alleen nieuwe witte metaallak over het gerepareerde stuk.

Wat plaatjes:
Bijlagen
2FB40F56-F4C2-4F0B-A0B1-408808FA4830.jpeg
689FCB06-4B8D-473E-BCBD-29D26723C046.jpeg
vincentariens

Re: Gazelle herenfiets uit 1953

Correctie van het bouwjaar: 1953 en niet 1952.

Ik had deze lijst als bron gebruikt: https://www.gazelle.nl/media/gene-cms/f ... v2.0_3.pdf maar wist niet dat deze verschilde van de lijst uit het boekje 'fiets dateren'. Volgens die lijst is de fiets uit 1953.

Vanavond de voorvork lassen!
vincentariens

Re: Gazelle herenfiets uit 1953 (update:voorvork)

Het frame was zoals jullie weten krom. Dat is waarschijnlijk bij een ongeluk gebeurt of zoiets. In ieder geval heeft de voorvork het daarbij ook niet makkelijk gehad. Ondanks dat er met deze scheuren is door gereden leek mij dat niet echt een goed plan dus de boel maar even gelast en weer in model geveild. Die kan er weer minstens 50 jaar tegenaan!

Plaatje:
Bijlagen
7659BAD3-5DDE-43A1-A6D7-B451A0547A2E.jpeg
de rode

Bericht door de rode »

eerlijk is eerlijk , je pakt het wel grondig aan :)
vincentariens

Dank voor het compliment!

Ik probeer het zo te doen dat hij weer even de weg op kan. Ik kies soms voor oplossingen om dingen te behouden in plaats van te vervangen wat het uiterlijk misschien niet altijd ten goede komt. Bijvoorbeeld het achterrek, deze was op vijf plekken gebroken of gescheurd 😬

Laten we het er op houden dat de fiets goed en intensief gebruikt is. Ik heb alles vanavond kaal gemaakt en weer gelast. Op sommige plekken aan de binnenkant heb ik de las voor de stevigheid zichtbaar gelaten. Natuurlijk allemaal wel iets bijgewerkt (nog niet op deze foto’s).

Meeste metaalwerk is nu gedaan dus we kunnen naar het optische gedeelte en de ontbrekende onderdelen gaan kijken!

Plaatje:
Bijlagen
2B143EA2-FDF4-4290-81F8-AEE020FF412B.jpeg
FA46E5B1-6286-4ACA-9812-EF4CB8338A2C.jpeg
vincentariens

Kleine update;

Paar onderdelen kunnen scoren in de buurt. O.a. een weliswaar gebruikte maar passende trapas en het verlichtingsbuisje wat onder de stang door loopt. Mazzel, die hoef ik dus niet te maken.

Verder nog jasbeschermers van jaren 70 gazelle maat prima voor dit doel en een Bosch koplamp die er nog redelijk uit ziet.

Na al het metaalwerk nu alles in de lak. Eerst alles behandelt met Brunox, een roestomvormer. En na twee lagen hiervan zitten er nu twee lagen ijzermenie overheen. Zoals gezegd een praktische restauratie dus de binnenkant van de spatborden is weer goed beschermd. Overige reparaties lat ik zichtbaar (ook niet echt een andere optie) door ze in de goede kleur te lakken en meer niet.

Foto’s:
Bijlagen
621E7B96-CD74-44CC-858E-432EE29EC28F.jpeg
0A77AB9E-8D5E-4E74-AFC1-C3AEC4DF5586.jpeg
Plaats reactie