Pagina 3 van 7

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 21 okt 2019, 21.12
door JasperA
Dat levert alweer mooie plaatjes op zeg!

Je krijgt ook vast een hele andere beleving bij zo’n fiets als je alle onderdelen eens in handen hebt gehad (en 100 gaatjes hebt moeten dicht lassen... :o )

Ik ben benieuwd naar je plannen voor de ‘afbouw’ fase. Hoewel schaars zijn er links en rechts nog wel de juiste onderdelen te vinden (die nu vaak jongere Fongers fietsen sieren).

Ik zag in de prijscourant van 1913 dat de HZ modellen nog zadels hebben met een enkele brug stang zoals op de BC 65 uit 1899. Ik weet een Fongers hygiënisch zadel te vinden met enkele stang maar geen ‘gewoon’ zadel.

En waarschijnlijk ten overvloede maar houd er rekening mee dat in 1913 de adelaars op de balhoofd transfer nog met de vleugels tegen het wapenschild aanleunen en niet zoals later met de snavels. Dit is in de prijscourant goed te zien.

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 21 okt 2019, 22.01
door Maarten Waarlé
Ha, ja die adelaars!!
Ik moet zegen dat het hele balhoofdtransfer verhaal nog niet in m`n hoofd was opgekomen.
Maar inderdaad daar is ook nog een en ander over te zeggen!(weet jij beter)
Iedere mm inderdaad komt voorbij bij deze fiets. Veel ook met de nodige routine. Ik heb het al een paar keer gedaan zullen we maar zeggen.
Onderdelen zo als pompen en zadeltasjes zal wel lastig worden. Daar ben ik niet zo goed in al lijkt me een zadeltas wel na te bouwen.
Ik heb al een half afgemaakte stempel liggen voor het logo op de klep.
Pedalen wil ik weer van damespedalen maken: langere as , langere stangen door het rubber en dito tussenbuis. Dat is goed te doen omdat de lagering, de eindplaten en het stofdopje het zelfde zijn.

Zou mooi zijn zo`n zadel met een veer maar ik vind dat je met zo`n hoge fiets ook wel naar een Brooks mag als dat wat steviger overkomt.
Die Fongers dubbeldekker met 30 inch wielen van de beeldbank heeft ook een Brooks zadel.
Zo`n enkelveer is fraaier denk ik maar een vroege Brooks met honingbij in het logo kan ook best.

Groeten,
Maarten.

ps dat enkelveer gezondheids zadel waar je het over hebt is dat met stalen of met houten kussenhouder?

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 22 okt 2019, 20.30
door Durabo88
Beste Maarten,

Leuk ook om zo'n oude naaf eens uitelkaar gehaald te zien, dergelijke onderdelen zien gezien de zeldzaamheid van de naven niet vaak het daglicht. Heb je er nog meer foto's van?

Groeten,

Yorick.

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 22 okt 2019, 22.06
door Maarten Waarlé
Hoi Yorick,
Van deze naaf op het moment nog een afbeelding meer.
Maar ik heb nog een naaf uit 1906 liggen .In feite de X naaf toen deze nog geen X naaf werd genoemd en Sturmey Archer nog geen Sturmey Archer genaamd was. Deze zal ik later zeker eens op het forum uit elkaar laten zien.
X naaf
X naaf
Je ziet de asjes die kunnen ingrijpen op de aandrijfkop die op de andere foto duidelijker te zien is. Het hele huis op de foto wordt heen en weer bewogen door het kettinkje om de versnellingen te kiezen.


Groeten,
Maarten
Ps, dat onderdeel voor de K naaf voor Jasper is in goede bruikbare staat gebleken!(na parelstralen)

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 22 okt 2019, 22.16
door Durabo88
Beste Maarten,

Dankjewel. Het is een erg mooi stukje techniek. Vooral het maken van de drijfkop lijkt me erg bewerkelijk met al die inkepingen. Tegenwoordig zijn er gelukkig wel betere smeermiddelen om de naaf ook voor de toekomst goed te houden.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 23 okt 2019, 11.03
door JasperA
Bij deze wat foto's van Fongers gezondheidszadels die in ieder geval van voor 1915 zijn (afgaande op de prijscouranten en de tot nu toe gedane vondsten).

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 23 okt 2019, 19.58
door Maarten Waarlé
Leuk Jasper, Al die verschillen in de zadels.
Ik wist niet van wanneer de zadels zijn met enkele veer die rond staat en een houtenplank hebben.
Nu zie ik dat in 1920 ze schrijven over de houten plank en op een abeelding in die catalogus zie ik een fiets met zo`n zadel.
In 1919 is het nog het rechte een-veer model met ik neem aan de stalen plaat. Maar dat laatste is echt een gok.
Het zadel met dubbele veer komt denk ik in 24 of 25 met de patent zadelpen. Die inrichting heeft zo`n dubbele veer nodig.

Die afbeelding van dat zadel met stalen bodem is bijzonder. Zo`n zadel is erg lastig te vinden en dit zadel is ook het voorbeeld geweest voor mijn nagemaakte zadel.
DSC05085.JPG
Toch is dat zadel langer gemaakt dan het zadel met ronde veer en houten plank. Een jaar of 15 tegen een jaar of 3 zou ik denken

Groeten,
Maarten

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 4 nov 2019, 19.18
door Maarten Waarlé
Weer eens flink doorgewerkt aan de Fongers,
Vandaag met name de cranks en het tandwiel voor elkaar gemaakt.
De duurdere modellen (BB, CCG) hadden Fongers Groningen cranks en tandblad.
Je kan op de beeldbank foto`s zien van stapels tandbladen die in een keer van tanden voorzien worden.
Die tandbladen moeten daarvoor plat zijn en dat zij de FG bladen ook.
Op de HZ en DZ modellen zaten Williams tandbladen en cranks.
Fongers Williams tandblad en crank.JPG
Ik heb voor de HZ70 ook cranks aangepast om passend te zijn voor tandblad en trapas.
Met name de opname voor het tandwiel moest nog gemaakt worden omdat ik wel een te korte crank (6 inch) had van de DZ uit 1910 en daarnaast nog een 6,5 inch crank met vast tandwiel uit latere periode.
Ik heb dat aangepast om overeen te komen met wat er op hoort in de periode van deze HZ.
Fongers crank van tandwiel los geslepen.JPG
Fongers met zilver gesoldeerd.JPG
Fongers nu nog vernikkelen.JPG
De latere Fongers herenfietsen (vanaf plm 1928) hebben 7 inch cranks wat veel gebruikelijker is voor Nederlandse herenfietsen.
Naast het werk aan de cranks heb ik oa het voorspatbord smaller gemaakt.
Voor 1923 hadden Fongers fietsen smallere spatborden. 53 mm ipv de latere 59 a 60 mm.
Nu ik er eens aan begonnen ben blijkt het echt heel eenvoudig te zijn om die aanpassing naar het vroege model te maken.
Door de kraal door te slijpen en opnieuw om te vouwen raak je plm 3 mm kwijt per kant en dat is perfect voor het vroege model.
De hoogte van de rug is het zelfde van beide spatborden. Mijn 1903 damesfiets is daarvan het bewijs. De plattere borden waren voor de eenvoudige modellen onder de HZ/DZ types.
Fongers bijna rijdend.JPG
Groeten,
Maarten

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 4 nov 2019, 19.28
door Maarten Waarlé
De williams tandbladen hadden wel een rand onder de tanden . Dat heb ik nu nog niet op de HZ zitten. Voorlopig een echt (plat) Fongers tandblad met 50 tanden. Ik hoop later nog eens tegen een juist tandwiel aan te lopen al zie je er eigenlijk na het plaatsen van een kettingkast geen moer meer van.
A tandblad FG.JPG
A Fongers HZ70.JPG
Groeten,
Maarten

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Geplaatst: 4 nov 2019, 20.07
door JasperA
Man man man... Deze fiets wordt echt een schoonheid.

Een super vondst ook dat dat zo kan met de spatborden! Daarmee kunnen veel oudere modellen op eenvoudige wijze voorzien worden van de juiste maat spatborden. Er zijn heel wat modellen uit de pre-jaren 20 lijst die daarmee geholpen zouden zijn.

Mogen we al stiekem gaan uitkijken naar het volgende project? ;)