De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Fotomaan

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 16 nov 2024, 13.34 Charles, Dat is super!
Ik had al mijn hoop op je gevestigd omdat ik de doosjes van je op de laatste beurs had zien liggen.
Komende maandag ochtend ben ik naar Maarten Bokslag in Tilburg.
Aan jou wat je het liefste doet. Dat ik het ophaal vroeg in de middag of dat je bij mij komt kijken later op de dag.
Of nog een andere dag/tijdstip ,ook goed.
Groeten,
Maarten
Er staat op dit moment een fiets voor Maarten Bokslag in mijn auto. Die heb ik toevallig vanmiddag in orde gemaakt.
Maarten heeft nog niet gereageerd op mijn vraag wanneer ik die kan komen brengen maar dat zou eventueel maandagochtend kunnen.
Dan kan jij meteen die bandjes meenemen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Klinkt als een goed plan Charles.
Ik wacht het even af.
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Dank voor de update!

Zo'n Fongers-drukknoopje is toch wel heel mooi.
Bijlagen
P1030114.JPG
P1030114.JPG (195.33 KiB) 1995 keer bekeken
Maarten Waarlé

Ja, gaaf hè dat knopje.

Ik heb inmiddels een fraaie binnenband van Charles gebruikt .
Charles ,ik krijg een rood kruisje bij je naam als ik je een prive bericht stuur.
Wil je graag bedanken en vergoeden maar wil je me daar voor mailen. Mij lukt het niet.

Intussen ook een oude buitenband gevonden. Een ''Cylon'' wat het natuurlijk heel goed doet op een fiets die in de jaren dertig heeft rondgereden.
Nu zoek ik nog een tweede oude band. Ik heb er een op de donorfiets maar die is een tikkie slechter. Meer vergaan terwijl deze voorband alleen kaal is maar nog wel haar rubber structuur heeft.
P1030124.JPG
P1030124.JPG (368.57 KiB) 1930 keer bekeken
Hoe langer ik er over na denk des te minder heb ik de neiging om te gaan poetsen of donker maken. We moeten zo dicht mogelijk bij de vervlogen jaren van Hendrik Willem van Loon blijven. Dat is het enige echte belang van deze fiets. Ik heb wel een kromme pedaal recht gemaakt en het tandwiel gericht. Dat zwieberde nogal.
P1030117.JPG
P1030117.JPG (215.84 KiB) 1930 keer bekeken
Maar in het stof zit bij wijze van spreken het DNA van van Loon en eenmaal weg is voorgoed weg.
Zadel, fietspompje en banden zijn denk ik juiste aanpassingen die het plaatje verbeteren. Voor het overige is het leuk om de fiets technisch in orde te brengen al zal ze de rest van haar bestaan in het museum doorbrengen en geen kilometers meer hoeven te maken.
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ik snap je keuze, maar persoonlijk zou ik het pompje er dan af laten; dit is zeker niet meegeleverd met de fiets en detoneert door zijn slechte staat (beter zonder dan met dit exemplaar...).

groet, Jos
Maarten Waarlé

Ik noemde ''Ceylon'' als bandenmerk maar dat is het niet . Het is een ''Hevea Supra''. Ook heel goed voor een vooroorlogse fiets.
De letters 28 x 1 1/2 zijn ook mooi groot zoals dat vaak het geval was.
Er zit overigens ook een vreemde reparatie aan de spaken. Een stuk of vier lange spaaknippels zijn er gebruikt. Laat ik mooi zitten
P1030128.JPG
P1030128.JPG (238.37 KiB) 1909 keer bekeken
P1030130.JPG
P1030130.JPG (231.77 KiB) 1909 keer bekeken
P1030131.JPG
P1030131.JPG (229.95 KiB) 1909 keer bekeken
Ik ben nog in het proces. Kan niet zeggen of de pomp er op blijft of niet. Ik bekijk het aan het eind als de fiets op haar bandjes staat

Groeten,
Maarten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Maarten Waarlé schreef: 18 nov 2024, 17.04 Ja, gaaf hè dat knopje.
Je kunt er voor een paar euro losse houdertjes voor krijgen. Druppeltje superglue en je bent op zondag helemaal het heertje. ;)

blanco-manchet-knopen.jpg
blanco-manchet-knopen.jpg (236.84 KiB) 1889 keer bekeken
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 18 nov 2024, 17.04 Ja, gaaf hè dat knopje.

Ik heb inmiddels een fraaie binnenband van Charles gebruikt .
Charles ,ik krijg een rood kruisje bij je naam als ik je een prive bericht stuur.
Wil je graag bedanken en vergoeden maar wil je me daar voor mailen. Mij lukt het niet.
Hoi Maarten,
Er is iets geks aan de hand want het lukt mij ook niet om jou een bericht te sturen.
Ik krijg de tekst ‘de toegevoegde gebruiker bestaat niet’.
Misschien weet er iemand wat er aan de hand is.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
maartenB

Bericht door maartenB »

ik probeer ook even een pb aan zowel Maarten W als Charles te sturen. Verder doen we de pb-discussie niet in dit topic ajb.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Afgelopen vrijdag hebben we de Fongers van Hendrik Willen van Loon weer terug naar huis gebracht.
In de zomer zal ze te zien zijn in ''de Schotse huizen'' aan de kaai in Veere.
Het is een deel van het museum. het hoofdgebouw is het oude gemeentehuis.
Wat een mooi stadje is dat!
Header.jpg
Header.jpg (128.32 KiB) 1600 keer bekeken
Voor het zover was heb ik nog veel werk gehad met de kettingkast. De binnenkant is met veel stroken schilderslinnen opgelapt.
Daarvoor heb ik dus de lijm gebruikt die schilderij restaurators gebruiken voor het herstellen van doek.
P1030139.JPG
P1030139.JPG (195.91 KiB) 1600 keer bekeken
Werkt goed zolang er geen vettige verontreiniging is aan de binnenkant van de kettingkast. Uiteindelijk heb ik het frame ook weer iets kleiner gemaakt en met ingehouden adem de kettingkast gemonteerd. Het achterspatbord en de velgrem had ik uiteraard verwijderd.
Als je dat niet doet dan nemen de kansen op een goed einde flink af. De kapotte drukkers had ik aan de achterkant voorzien van klitteband. Ik kon zodoende de kast goed en stevig sluiten zonder dat ik de drukkers moest repareren ( en dus toch maar geen manchetknopen van gemaakt!).
P1030154.JPG
P1030154.JPG (268.98 KiB) 1600 keer bekeken
P1030155.JPG
P1030155.JPG (264.25 KiB) 1600 keer bekeken
Het resultaat is best om aan te zien al moest ik stukken aan de onderkant wel vastlijmen aan de beugel van het frame.
Ook bovenop heb ik een nikkelen beugel moeten plaatsen om heel slecht stikwerk te camoufleren. Tot mijn genoegen zag ik op de oude foto van de fiets ook een vernikkelde sierbeugel!
HW van Loon kettingkast close up vergr.jpg
HW van Loon kettingkast close up vergr.jpg (95.18 KiB) 1600 keer bekeken
In contact met de vorige eigenaar ,Ron Miller kwam naar voor dat er nog een stuur en staande achtervork in Canada ligt. Bleek exact het zelfde stuur te zijn. Vermoedelijk is de fiets een keer gecrasht en heeft van Loon onderdelen in Nederland besteld om de fiets op te lappen.
Blijkbaar was er met wat duwen en trekken weer goedgekomen en bleven de onderdelen ongebruikt. Er zit wel ergens een fikse deuk in het frame en
het stuur was ook aardig scheef aan de rechter kant. Zo iets moet het zijn geweest want Fongers onderdelen in de USA (waar van loon woonde vanaf 1932) zijn niet zomaar te vinden. het moet zo`n soort reden hebben gehad.

Ik heb de speciale reflector die ook in de beeldbank te zien is opgetekend zodat die een keer gecopieerd kan worden.
P1030172.JPG
P1030172.JPG (262.19 KiB) 1600 keer bekeken
Het tasje heeft een poetsbeurt gehad en het zadeldek een ''kleurspoeling''
P1030179.JPG
P1030179.JPG (318.14 KiB) 1600 keer bekeken
P1030180.JPG
P1030180.JPG (407.26 KiB) 1600 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 2 dec 2024, 18.44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie