; Ik vind het ook een prachtig en prettig leesbaar boek wat bijdraagt aan de (en mijn) beleving van dit ‘illustere’ rijwielmerk.
Het lijkt de (en mijn) aandacht voor het bemachtigen van een stukje Fongers erfgoed in ieder geval te hebben aangewakkerd wat ook alweer de nodige nieuwe vondsten heeft opgeleverd.
Het boek leidt inderdaad weer naar nieuwe vondsten. Zo kreeg ik vandaag een nota van januari 1896 in handen gericht aan jonkheer L. Schorer in Den Haag voor de levering van een 'Fongers imitatie Dunlop pneumatic safety met massieve velgen'. Voor zover bekend de oudst overgebleven rijwielnota van Fongers (toen nog gevestigd aan het Nieuwe Kerkhof in Groningen).
groet, Jos
Bijlagen
Laatst gewijzigd door jrietveld op 21 mar 2024, 16.05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, prachtig hoor!
Maar is het niet een eerste klas Fongers met imitatie Dunlop pneumatic banden?
En massieve velgen en compleet met tas en gereedschap.
De M van Imitatie is de zelfde als in Met achter het woord safety. Een beetje een vreemde m.
Maarten Waarlé schreef: ↑21 mar 2024, 12.58
Ja, prachtig hoor!
Maar is het niet een eerste klas Fongers met imitatie Dunlop pneumatic banden?
En massieve velgen en compleet met tas en gereedschap.
De M van Imitatie is de zelfde als in Met achter het woord safety. Een beetje een vreemde m.
Groeten,
Maarten
En fongers met een kleine letter? En wat moest 6 gulden opbrengen?
Ja, inderdaad een rem.
fijn dat er genoeg letters geschreven zijn om mee te vergelijken. De r van rem zit ook in garantie en de m is weer zo`n typische met twee boogjes.
Een safety van het Groningse merk, dat zou wat zijn!
De geleverde safety moet uit de collectie 1895 zijn. Als je in die prijscourant kijkt (zie Documentatiebank), zie je dat een voorbandrem optioneel was (omdat er destijds nog geen freewheels waren werd in principe met tegendruk op de pedalen geremd).
Er zaten grote prijsverschillen tussen de te monteren banden (die toen slechts sinds drie jaar eerder op de NL-markt kwamen); Dunlop was de duurste, 'Imitatie Bakker banden' (met hoofdletter I) kostten 10 gulden minder en 'Imitatie ander merk' zelfs 20 gulden minder.
Jammergenoeg vermeldt de nota niet het modelnummer dat geleverd werd (loopt in die jaren van 1 tot 17).
Laatst gewijzigd door jrietveld op 21 mar 2024, 20.01, 2 keer totaal gewijzigd.
Nog wat info gevonden over degene die de fiets bestelde: het betreft Jhr. Louis Schorer, geb. in Den Haag 1871, chef agentschap Kon. West-Indische Maildienst te Trinidad en secretaris van gedelegeerden van de Javasche Bank. Overleden in Den Haag 1944.
Het bevestigt het beeld dat (ook de late) safety's vooral werden aangeschaft door jonge mannen (en in mindere mate vrouwen) uit de gegoede klasse.