Het is een leuke zoektocht om stukje per stukje bij te leren over de fiets. De breedte van je stuur heeft invloed op het rijgedrag van de fiets. Zo zorgt een breder stuur voor meer controle over de fiets. Je moet minder beweging maken aan je stuur om te kunnen draaien.
Ik vraag me af of de fiets een "one size fits all" zou kunnen zijn? Ik heb dat gelezen in documenten op de online bibliotheek van VCC dat een paar merken dat begonnen toe te passen. Maar geen idee of dat iets was dat erg populair was in die tijd.
Thomas, In feite zijn de meeste safety`s one size fits all.
Zo als je weet waren hoge bi`s in vele maten te verkrijgen omdat het zadel niet in hoogte verstelbaar gemaakt kon worden.
Toen de safety kwam hadden die al heel snel in hoogte verstelbare zadels waarmee de fietsenbouwers er van uit gingen dat je met de zadelinstelling de gewenste hoogte zou bereiken. Later, eind 19e eeuw gingen rijwielbouwers verschillende maten frames aanbieden. Ze deden dat vaak heel opzichtig voor in de catalogus tonen door middel van een foto of tekening met een aantal herenframes achter elkaar geplaatst. Het was toen een nieuwigheidje waar ze er meer aandacht voor vroegen dan later in de 20e eeuw gebruikelijk was.
Zou best kunnen dat tegenwoordig ook weer one size fits all de norm is.
Ik ben mijn collectie nog aan het opbouwen... Ik heb wel nog fietsen staan maar niets bijzonder. (Volvo Itera, Gitane mini hoge bi, dan nog een onbekende fiets uit 1914) niet zo bijzonder als wat de rest van de leden heeft.