RIH-Sport sportfiets uit 1965
Re: RIH-Sport sportfiets uit 1965
Thanks. Ik meen overigens uit de bestandsnaam op te kunnen maken dat die fiets van Lars van der Moolen is?
Even een zijstapje voor wie Lars niet kent: hij is een bekende RIH-verzamelaar. Op de foto hieronder staat hij links, met een nogal bijzondere RIH-baanfiets. Ik meen dat 'ie al door de UCI was afgekeurd voordat hij goed en wel af was.
De foto heb ik genomen vlak voor de start van een fixed gear-criterium in Oudenaarde. Lars viel al snel uit door technisch malheur, maar de man rechts, ook met een fraaie RIH baanfiets uit de jaren '40, zou hem winnen.
En het ging nog best hard ook. Er staat een heel mooi filmpje van die wedstrijd op YouTube, opgenomen met een on-board camera door de man die derde zou worden:
https://youtu.be/Iy8dIXKJzJk?si=e2EaIaaNnkJrLNW_
Even een zijstapje voor wie Lars niet kent: hij is een bekende RIH-verzamelaar. Op de foto hieronder staat hij links, met een nogal bijzondere RIH-baanfiets. Ik meen dat 'ie al door de UCI was afgekeurd voordat hij goed en wel af was.
De foto heb ik genomen vlak voor de start van een fixed gear-criterium in Oudenaarde. Lars viel al snel uit door technisch malheur, maar de man rechts, ook met een fraaie RIH baanfiets uit de jaren '40, zou hem winnen.
En het ging nog best hard ook. Er staat een heel mooi filmpje van die wedstrijd op YouTube, opgenomen met een on-board camera door de man die derde zou worden:
https://youtu.be/Iy8dIXKJzJk?si=e2EaIaaNnkJrLNW_
Klopt dat is Lars. En hij stuurde mij ook nog deze informatie: 'Ik schat dat alle nummers onder de 1150 op de 1ste boomdwarsstraat zijn gemaakt
daarna zijn ze naar de westerstraat gegaan.'
daarna zijn ze naar de westerstraat gegaan.'
- marco verbaant
leuk filmpje Non-fixie...
Sorry Y, het was niet de bedoeling om je topic te kapen.
Terug naar 1965 ...
Terug naar 1965 ...
Ik ben voorlopig even gestrand door het ontbreken van een Campa beugeltje en een setje Weinmann 730 remhoeven.
Sportief fietsend!
Inmiddels ook die delen gevonden, dus die komen binnenkort met de post binnen. Daarna hopelijk de laatste stappen.
Waar ik nog wel mee zit is hoe ik de verlichting zal aanleggen. De oude dynamo en achterlicht hebben op de achtervork gezeten, maar dit is wel een dun buisje. Omdat er nu geen centerpull remmen op komen, heb ik onder de balhoofdmoer ruimte voor een lamphaak, dus die wil ik daar plaatsen. Dan toch de dynamo op de voorvork? Ik heb een beetje angst voor de lakschade die dit geeft, dus ik zit nog een beetje in dubio. En waar plaats ik het achterlicht? Aan het spatbord vraagt weer om een gaatje in het kunststof en een geaarde draad. Hm, twijfel!
Waar ik nog wel mee zit is hoe ik de verlichting zal aanleggen. De oude dynamo en achterlicht hebben op de achtervork gezeten, maar dit is wel een dun buisje. Omdat er nu geen centerpull remmen op komen, heb ik onder de balhoofdmoer ruimte voor een lamphaak, dus die wil ik daar plaatsen. Dan toch de dynamo op de voorvork? Ik heb een beetje angst voor de lakschade die dit geeft, dus ik zit nog een beetje in dubio. En waar plaats ik het achterlicht? Aan het spatbord vraagt weer om een gaatje in het kunststof en een geaarde draad. Hm, twijfel!
Sportief fietsend!
Misschien niet helemaal correct qua leeftijd (weet ik eigenlijk niet), maar ik ben voor dit soort gevallen wel een fan van bracketdynamo's, zoals die van Soubitez en Sanyo.
Omdat hij op een onopvallende plek zit kun je hem prima met wat tape of stukjes binnenband monteren en zo schade voorkomen.
Ik kocht ooit een Peugeot Super Competition (serieuze racefiets) waar zo'n ding op zat, en was aangenaam verrast door hoe goed, hoe geruisloos en hoe onzichtbaar dat ding zijn werk deed.
Omdat hij op een onopvallende plek zit kun je hem prima met wat tape of stukjes binnenband monteren en zo schade voorkomen.
Ik kocht ooit een Peugeot Super Competition (serieuze racefiets) waar zo'n ding op zat, en was aangenaam verrast door hoe goed, hoe geruisloos en hoe onzichtbaar dat ding zijn werk deed.
Als er nergens gaatjes in de buizen zitten, voor draad-doorvoer, en er is geen aanlasnok op de vork voor een dynamo, dan zat er geen verlichting op. Het is dus waarschijnlijk de racefiets-/randoneur uitvoering. Daar werd vaak batterij-verlichting gebruikt.Durabo88 schreef: ↑23 feb 2024, 13.50 Waar ik nog wel mee zit is hoe ik de verlichting zal aanleggen. De oude dynamo en achterlicht hebben op de achtervork gezeten, maar dit is wel een dun buisje. Omdat er nu geen centerpull remmen op komen, heb ik onder de balhoofdmoer ruimte voor een lamphaak, dus die wil ik daar plaatsen. Dan toch de dynamo op de voorvork? Ik heb een beetje angst voor de lakschade die dit geeft, dus ik zit nog een beetje in dubio. En waar plaats ik het achterlicht? Aan het spatbord vraagt weer om een gaatje in het kunststof en een geaarde draad. Hm, twijfel!
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Nog even een foto van de voortgang.
Spatbordstangetjes gemonteerd. Ketting en achterderailleur zijn nu operationeel. Remmen blijken er weer af te moeten (remhoeven te kort).
We blijven bezig...!
Spatbordstangetjes gemonteerd. Ketting en achterderailleur zijn nu operationeel. Remmen blijken er weer af te moeten (remhoeven te kort).
We blijven bezig...!
Sportief fietsend!