Quadrant model 17 safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4080
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door maartenB »

wow, wat een verhaal. Petje af hoor, dit lijkt me zo verschrikkelijk moeilijk!

Hoeveel tanden heeft het voor-tandwiel? Ik heb er wel een liggen maar vond hem wat smal voor een safety. Heel misschien past het perfect.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1864
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Prachtig werk! Mooi om te zien welke mogelijkheden je er allemaal bij krijgt. Nou ja, krijgt, het is hard werk.
9Bicy6clet!!3
Berichten: 497
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

knap staaltje werk ,ga je de tanden ook nog harden of blijft dat zo ,voor display gebruik ,

groetjes Hans
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4080
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door maartenB »

9Bicy6clet!!3 schreef: 2 jan 2025, 12.15 Hallo Maarten,

knap staaltje werk ,ga je de tanden ook nog harden of blijft dat zo ,voor display gebruik ,

groetjes Hans
Hans, tanden van een tandwiel zijn toch nooit gehard? Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2629
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, klopt inderdaad dat achtertandwielen gehard zijn. Zeker de 20e eeuwse opdraai en opsteek tandwielen.
Maar ook safety achtertandwielen zijn vaak gehard. Minder kundig dan de latere maar ook bij deze naaf waren de restanten van de tanden moeilijk af te draaien.
Toch is het nieuw gemaakte tandwiel niet louter om museum redenen gemaakt. Ik wil er toch ook echt een rondje of twee mee gaan rijden.
Ik geloof niet dat de tanden met een rit er af zullen liggen maar we zullen zien hoe hard het gaat.
Harden is een lastige zaak zoals ook in Maartens draad over zijn zadelveer al naar voor kwam. Ik ga me daar niet aan wagen tenzij er een nieuw idee dat uitvoerbaar is opdoemt. Misschien moet ik eens terug lezen wat Jeroen er over schreef.
Het is wel een leuke uitdaging , dit tandwiel. Het is gewoon aardig om stappen verder te zetten met restauratie. De zoveelste spatbordstangen set is dat niet maar zoiets als dit daagt uit tot een ervaar en leerproces.
Maarten , het voortandblad zou 17 tanden moeten hebben die een breedte hebben van 5/16 of 8 mm.
Ondanks bovengenoemde uitdaging zou een tandwiel wat er al is toch wel de voorkeur hebben!

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1864
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.
Maarten Waarlé
Berichten: 2629
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, dat is typisch Jeroen. Wat zou daar de reden van zijn?
Ik heb links en rechts een vijl over de tandwielen gehaald maar allen tot nu toe zijn gehard.
m-gineering
Berichten: 1725
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 jan 2025, 23.56 Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.
https://www.youtube.com/watch?v=ha5MjaxdA0Q

Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22
/Marten
Durabo88
Berichten: 3085
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Durabo88 »

Dit filmpje kende ik nog niet, bedankt voor de link.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07

Re: Quadrant model 17 safety

Bericht door Jorisoudefiets »

m-gineering schreef: 12 jan 2025, 17.41 Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22
Dat is een prachtig filmpje zeg.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Plaats reactie