Pagina 3 van 4

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 2 jan 2025, 09.16
door maartenB
wow, wat een verhaal. Petje af hoor, dit lijkt me zo verschrikkelijk moeilijk!

Hoeveel tanden heeft het voor-tandwiel? Ik heb er wel een liggen maar vond hem wat smal voor een safety. Heel misschien past het perfect.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 2 jan 2025, 09.58
door Jeroen Zuiderwijk
Prachtig werk! Mooi om te zien welke mogelijkheden je er allemaal bij krijgt. Nou ja, krijgt, het is hard werk.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 2 jan 2025, 12.15
door 9Bicy6clet!!3
Hallo Maarten,

knap staaltje werk ,ga je de tanden ook nog harden of blijft dat zo ,voor display gebruik ,

groetjes Hans

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 2 jan 2025, 12.37
door maartenB
9Bicy6clet!!3 schreef: 2 jan 2025, 12.15 Hallo Maarten,

knap staaltje werk ,ga je de tanden ook nog harden of blijft dat zo ,voor display gebruik ,

groetjes Hans
Hans, tanden van een tandwiel zijn toch nooit gehard? Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord?

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 2 jan 2025, 14.54
door Maarten Waarlé
Ja, klopt inderdaad dat achtertandwielen gehard zijn. Zeker de 20e eeuwse opdraai en opsteek tandwielen.
Maar ook safety achtertandwielen zijn vaak gehard. Minder kundig dan de latere maar ook bij deze naaf waren de restanten van de tanden moeilijk af te draaien.
Toch is het nieuw gemaakte tandwiel niet louter om museum redenen gemaakt. Ik wil er toch ook echt een rondje of twee mee gaan rijden.
Ik geloof niet dat de tanden met een rit er af zullen liggen maar we zullen zien hoe hard het gaat.
Harden is een lastige zaak zoals ook in Maartens draad over zijn zadelveer al naar voor kwam. Ik ga me daar niet aan wagen tenzij er een nieuw idee dat uitvoerbaar is opdoemt. Misschien moet ik eens terug lezen wat Jeroen er over schreef.
Het is wel een leuke uitdaging , dit tandwiel. Het is gewoon aardig om stappen verder te zetten met restauratie. De zoveelste spatbordstangen set is dat niet maar zoiets als dit daagt uit tot een ervaar en leerproces.
Maarten , het voortandblad zou 17 tanden moeten hebben die een breedte hebben van 5/16 of 8 mm.
Ondanks bovengenoemde uitdaging zou een tandwiel wat er al is toch wel de voorkeur hebben!

Groeten,
Maarten

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 4 jan 2025, 23.56
door Jeroen Zuiderwijk
Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 5 jan 2025, 21.31
door Maarten Waarlé
Ah, dat is typisch Jeroen. Wat zou daar de reden van zijn?
Ik heb links en rechts een vijl over de tandwielen gehaald maar allen tot nu toe zijn gehard.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 12 jan 2025, 17.41
door m-gineering
Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 jan 2025, 23.56 Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.
https://www.youtube.com/watch?v=ha5MjaxdA0Q

Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 12 jan 2025, 20.21
door Durabo88
Dit filmpje kende ik nog niet, bedankt voor de link.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 12 jan 2025, 22.20
door Jorisoudefiets
m-gineering schreef: 12 jan 2025, 17.41 Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22
Dat is een prachtig filmpje zeg.