Voor de goede orde: Plume Sport komt van Anderlecht. O.a. leverancier van materiaal voor de Romeo-Smiths profploeg in de jaren 60. Niet te verwarren met Plum Vainqueur, dat uit Gent komt. En bij nader inzien herinner ik me de fietsen van de Smiths ploeg met idd die chromen lugs...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant schreef: ↑28 feb 2025, 20.46
Voor de goede orde: Plume Sport komt van Anderlecht. O.a. leverancier van materiaal voor de Romeo-Smiths profploeg in de jaren 60. Niet te verwarren met Plum Vainqueur, dat uit Gent komt. En bij nader inzien herinner ik me de fietsen van de Smiths ploeg met idd die chromen lugs...
Bedankt en misschien is dit ook nog wel zo’n oude fiets van de Smiths ploeg
Het echte leuke is natuurlijk dat je een heel fraai frame hebt, naar ik aanneem gebouwd door Jacques van Genk. Gefeliciteerd!
Nou dank je wel en Jacques van Genk was dus een framebouwer bij Plume Sport? Is deze fiets dan ook van 1968?
Uit de framenummers die ik gezien heb leid ik af dat jouw fiets van begin '68 moet zijn. Ik heb mijn aantekeningen nog eens nagekeken, en daar heb ik ooit genoteerd:
Plume Sport
Eigenaar was Arthur van Genck, die werd opgevolgd door zijn zoon Jacques.
Jacques van Genck deed de voorbereiding (achtervorken en voorvork), en nadat de cadreur het frame had gebouwd en het frame was gelakt, bouwde Jacques de fiets af.
Cadreurs bij Plume Sport waren achtereenvolgens Philémon (achternaam onbekend) en Léon Verhulst. Léon werkte eerst met Arthur en daarna met Jacques tot zijn pensioen in 71/72. Hij was de belangrijkste framebouwer van Plume Sport: hij heeft de meeste fietsen in de ‘66 en ‘67 Tours de France gebouwd.
Plume Sport leverde overigens ook frames aan anderen, zoals Téval (Edouard Téval was een oud-medewerker) en Samyn. Jouw frame is duidelijk een of meer malen herlakt. Als je de rode lak voorzichtig wegschraapt van de onderbuis vind je wellicht nog resten van oude transfers waaruit blijkt welk merk erop heeft gestaan.
Nou Non Fixie, dat is heel veel informatie die jij nu verstrekt en bedankt. Terwijl ik het voor mij onbekende fietsje eigenlijk kocht voor de mooie onderdelen die erop zitten om zo weer een RIH frame op te bouwen. Ik verzamel namelijk RIH, Eroba, Locomotief en de Gazelles CM met vlinder rembrug. Maar het fietsje zag er met die chromen lugs zo bijzonder uit, dat ik hem maar in elkaar heb gelaten. Ik zal voorzichtig wat verf van de onderbuis verwijderen en wie weet wat ik daar dan weer tegenkom…… In de tussentijd zal ik weer een nieuw project plaatsen, waarvan de naam op de fiets staat maar waar ik verder niets over kan vinden.
TonTon schreef: ↑1 mar 2025, 08.54
Nou Non Fixie, dat is heel veel informatie die jij nu verstrekt en bedankt. Terwijl ik het voor mij onbekende fietsje eigenlijk kocht voor de mooie onderdelen die erop zitten om zo weer een RIH frame op te bouwen. Ik verzamel namelijk RIH, Eroba, Locomotief en de Gazelles CM met vlinder rembrug. Maar het fietsje zag er met die chromen lugs zo bijzonder uit, dat ik hem maar in elkaar heb gelaten. Ik zal voorzichtig wat verf van de onderbuis verwijderen en wie weet wat ik daar dan weer tegenkom…… In de tussentijd zal ik weer een nieuw project plaatsen, waarvan de naam op de fiets staat maar waar ik verder niets over kan vinden.
Volgens mij verzamel je vaker dingen waarvan je niet weet wat het is.... Smiths Romeo was 1966, en in mijn herinnering waren het rode fietsen met een wit balhoofd (en dus de chromen lugs)....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
non-fixie schreef: ↑1 mar 2025, 12.45
Op Veloretrocourse staat een voorbeeld, in de vorm van de fiets van Martin Vandenbossche, die in '66 en '67 voor Romeo-Smith's reed:
Hij lijkt veel op de Plume die ik had, ook uit 1968.
Gezien de middenklasse onderdelen lijkt het me niet een prof fiets. Aan de andere kant, hij heeft al zoveel laklagen dat je ook niet meer weet wat echt is.
De fietsen van de romeo ploeg hadden overigens een andere verbinding bij de zadellug met de staande achtervork.