Foto-thema april: De Onderdelen

Voor alle off-topic zaken.
maartenB

Re: Foto-thema april: De Onderdelen

Bericht door maartenB »

Jullie weten dat op onze site een hele mooie rubriek is met gefotografeerde onderdeeltjes?

https://oudefiets.nl/accessoires/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Het leuke van onderdelen is dat je steeds weer nieuwe tegenkomt. Nieuwe nieuwe en oude nieuwe.

Dit is een voorbeeld van oude (uit de jaren '50) nieuwe (voor mij, in ieder geval. Nooit eerder gezien).

Gevonden op de beurs in Berlicum voor twee euro. Een ontwerp van Altenburger, en (ook) verkocht in Engeland door Gerry Burgess:

Altenburger.jpg
Altenburger.jpg (250.24 KiB) 1930 keer bekeken

Zo ziet hij er gemonteerd uit. Altenburger leverde speciale nokken en uitvaleinden, zoals te zien op deze Sütterlin:

Sütterlin.JPG
Sütterlin.JPG (130.25 KiB) 1930 keer bekeken

Gelukkig voor mij leverden ze ook klembandjes om ze op een "normaal" frame te kunnen gebruiken:

Klembandjes.jpeg
Klembandjes.jpeg (125.68 KiB) 1930 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 11 apr 2025, 21.51 Het leuke van onderdelen is dat je steeds weer nieuwe tegenkomt. Nieuwe nieuwe en oude nieuwe.

Dit is een voorbeeld van oude (uit de jaren '50) nieuwe (voor mij, in ieder geval. Nooit eerder gezien).

Gevonden op de beurs in Berlicum voor twee euro. Een ontwerp van Altenburger, en (ook) verkocht in Engeland door Gerry Burgess:
everything old is new again...

De Altenburger haalde zijn inspiratie bij de vooroorlogse Nivex, en Suntour probeerde het weer , net voordat daar het licht uitging. Uiteraard maakt een Amerikaan ze nu weer na, maar met 2 euro ga je het niet redden ;)
Bijlagen
s1.jpg
s1.jpg (81.02 KiB) 1922 keer bekeken
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 11 apr 2025, 22.17 (...) Uiteraard maakt een Amerikaan ze nu weer na, maar met 2 euro ga je het niet redden ;)
Ja, die Nivex van Jan Heine ken ik. Mooi ding, maar voordat je die op je fiets hebt zitten ben je minimaal duizend (1.000) euro verder ... :shock:

Nivex.jpg
Nivex.jpg (96.29 KiB) 1916 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Ik ben gisteren, na het bezoek aan de beurs in Berlicum, nog even doorgereden naar Kalmthout. Daar waren de meeste bekenden die ik Berlicum had gemist. :)

Ik was er natuurlijk pas om een uur of twaalf, en de dames bij de inkom wisten te melden dat "het vet al wel van de soep was". Weinig volk meer (iedereen was inmiddels Paris-Roubaix aan het kijken natuurlijk) en de verkopers waren vooral met elkaar in gesprek of al aan het inpakken.

Kalmthout - tien voor een.jpg
Kalmthout - tien voor een.jpg (440.85 KiB) 1819 keer bekeken

On topic: een bevriende handelaar schoot me daar aan met de mededeling dat 'ie iets moois voor me had. En inderdaad. Héél mooi. De gewone Sylvan Touring-pedalen van Mikashima zijn al niet verkeerd, maar dit is de "Next"-versie. Met nog betere lagers en fraai gepolijst. Én met de zogenaamde "half cages", ook van MKS. Eens kijken of ik hiermee mevrouw non-fixie kan verleiden ...

Touring Next.jpg
Touring Next.jpg (329.76 KiB) 1819 keer bekeken
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

non-fixie schreef: 14 apr 2025, 19.38 Ik ben gisteren, na het bezoek aan de beurs in Berlicum, nog even doorgereden naar Kalmthout. Daar waren de meeste bekenden die ik Berlicum had gemist. :)

Ik was er natuurlijk pas om een uur of twaalf, en de dames bij de inkom wisten te melden dat "het vet al wel van de soep was". Weinig volk meer (iedereen was inmiddels Paris-Roubaix aan het kijken natuurlijk) en de verkopers waren vooral met elkaar in gesprek of al aan het inpakken.

Kalmthout - tien voor een.jpg

On topic: een bevriende handelaar schoot me daar aan met de mededeling dat 'ie iets moois voor me had. En inderdaad. Héél mooi. De gewone Sylvan Touring-pedalen van Mikashima zijn al niet verkeerd, maar dit is de "Next"-versie. Met nog betere lagers en fraai gepolijst. Én met de zogenaamde "half cages", ook van MKS. Eens kijken of ik hiermee mevrouw non-fixie kan verleiden ...

Touring Next.jpg
Heel mooi setje pedalen.
Heb eens even in de MKS snoepwinkel gekeken wat voor moois ze nog meer hebben. (Ja allemaal splinternieuw maar goed spul wat best klassiek oogt) er bestaat ook een kliksysteem (a la Gardena of compressor koppeling) om ze snel te verwijderen voor vervoer of opslag. En een mooi stukje gereedschap voor de/montage. Niet zo’n idioot lange dus goed voor in het achter in de auto setje.
Bijlagen
IMG_2422.png
IMG_2422.png (382.86 KiB) 1810 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Mikashima (MKS) maakt al sinds de jaren '40 pedalen en heeft zich duidelijk laten inspireren door Europese fabrikanten, zoals Lyotard. Maar waar de Europeanen er mee ophielden gingen de Japanners door met de productontwikkeling, en ook nu nog heeft MKS een indrukwekkende collectie "klassieke" pedalen.

Een ander setje uit mijn collectie is de "Team SVX". Vermoedelijk gemaakt voor SunTour, om te verkopen als onderdeel van hun SVX-onderdelengroep. Soortgelijke pedalen vind je ook met de namen "Cyclone" en "Superbe".

Team SVX.jpg
Team SVX.jpg (398.86 KiB) 1794 keer bekeken

Interessant is dat er MKS op staat, en geen SunTour. Net als de SVX-cranks, waar ook de naam van de fabrikant op staat. In dit geval Sugino.

Set die Mario Verhoeven momenteel te koop heeft:

suntour-svx-crankset.jpg
suntour-svx-crankset.jpg (154.69 KiB) 1794 keer bekeken
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

MKS 3000s sinds 1946 in productie. Heel mooi alternatief voor versleten pedalen op een oude toerfiets.
Maar kon ze 123 niet vinden in een Nederlandse webshop. Vanuit Trump country worden ze toch weer prijzig.
Bijlagen
IMG_2423.png
IMG_2423.png (616.09 KiB) 1778 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Alternatief gebruik van fietsonderdelen. Leuk voor die lange winteravonden!

1227337.jpg
1227337.jpg (322.92 KiB) 1706 keer bekeken
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Dat is anatomie ten voeten uit.
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie