Ik zou een volgelaats scherm aanbevelen. En desondanks proberen bij het poetsen uit de vuurlinie te blijven. Zoveel extra ogen heb je meestal niet
Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
-
m-gineering
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Jep, en check of er geen buren in de vuurlinie zitten. Ik had bij het strippen van mijn bakfiets dat de buurman 4 huizen verderop boos naar mij toe kwam omdat hij getroffen werd door de stukjes rondvliegend draad
En een lange broek is ook aan te raden. De eerste keer dat ik het deed zag ik ineens dat mijn schenen overal aan het bloeden waren
Het werkt verder wel erg goed om niet alleen de verf maar ook roest goed te verwijderen. Wat dat betreft vind ik het fijner dan met afbijt te werken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Dat bleek helaas alleen maar een beschadiging te zijn.
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat er nu wel of niet origineel is. De trapas of de crank?
Misschien zijn ze alle twee wel vervangen.
De trapas met een diameter van 16mm en de crank met een gat van 17mm. Daar zat een stukje blik in. Het hoort duidelijk niet bij elkaar.
Het tandwiel is duidelijk van Opel en wel origineel maar het is zeer slordig aan de crank bevestigd.
Het lijkt er veel op dat er iemand creatief bezig is geweest.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 8 jul 2025, 22.04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
De poedercoat op de velgen heb ik geschuurd.
Het schijnt dat dergelijke coating goed geschilderd kan worden dus ik heb net gedaan of de coating plamuur is en ben gaan schuren.
Veel werk, schuren rijmt op uren maar het resultaat is zeer hoopgevend.
Ik heb vandaag de achtervelg gedaan. Daar zaten de meeste putjes in.
Morgen de velg van het voorwiel en dan lakken.
De naven ga ik met een minimale laag Owatrol bewerken.
Spaken van Sapim zijn NOS maar zó lang geleden gefabriceerd dat ze ‘mooi dof’ zijn geworden.
Het schijnt dat dergelijke coating goed geschilderd kan worden dus ik heb net gedaan of de coating plamuur is en ben gaan schuren.
Veel werk, schuren rijmt op uren maar het resultaat is zeer hoopgevend.
Ik heb vandaag de achtervelg gedaan. Daar zaten de meeste putjes in.
Morgen de velg van het voorwiel en dan lakken.
De naven ga ik met een minimale laag Owatrol bewerken.
Spaken van Sapim zijn NOS maar zó lang geleden gefabriceerd dat ze ‘mooi dof’ zijn geworden.
- Bijlagen
-
- IMG_5518.jpeg (721.25 KiB) 10592 keer bekeken
-
- IMG_5534.jpeg (674.52 KiB) 10592 keer bekeken
-
- IMG_5536.jpeg (502.36 KiB) 10592 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Een vorige eigenaar heeft een binnenwerk van velosteel in de achternaaf gebouwd.
Dat heb ik vandaag vervangen door bij elkaar geraapte onderdelen van F&S.
Het ziet er nu al wat acceptabeler uit.
Als het lakken deze week wil vlotten dan heb ik over een week de twee wielen klaar.
Dat heb ik vandaag vervangen door bij elkaar geraapte onderdelen van F&S.
Het ziet er nu al wat acceptabeler uit.
Als het lakken deze week wil vlotten dan heb ik over een week de twee wielen klaar.
- Bijlagen
-
- IMG_5579.jpeg (589.11 KiB) 9785 keer bekeken
-
- IMG_5577.jpeg (595.96 KiB) 9785 keer bekeken
-
- IMG_5577.jpeg (498.76 KiB) 9785 keer bekeken
-
- IMG_5578.jpeg (463.51 KiB) 9785 keer bekeken
-
- IMG_5581.jpeg (586.28 KiB) 9785 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
De velgen zijn inmiddels gelakt.
Tijdens het schuren ben ik op het idee gekomen om de coating te behandelen als plamuur. Dat bleek eigenlijk heel goed uit te pakken.
Die poedercoat is flink dik. Het is ook sterk dus het schuurt wat minder makkelijk maar uiteindelijk leverde het een hele mooie gladde ondergrond op.
De eerste laag is spuitmenie van Maston, de tweede en derde laag is fietslak van de Gamma. Dat stond er al een tijdje en moest ook een keer op.
Ik ga er nog met Commandant overheen om het ‘mooi oud’ te maken.
Dit weekend zal ik eens proberen om er weer wielen van te maken.
Tijdens het schuren ben ik op het idee gekomen om de coating te behandelen als plamuur. Dat bleek eigenlijk heel goed uit te pakken.
Die poedercoat is flink dik. Het is ook sterk dus het schuurt wat minder makkelijk maar uiteindelijk leverde het een hele mooie gladde ondergrond op.
De eerste laag is spuitmenie van Maston, de tweede en derde laag is fietslak van de Gamma. Dat stond er al een tijdje en moest ook een keer op.
Ik ga er nog met Commandant overheen om het ‘mooi oud’ te maken.
Dit weekend zal ik eens proberen om er weer wielen van te maken.
- Bijlagen
-
- IMG_5596.jpeg (652.81 KiB) 6462 keer bekeken
-
- IMG_5597.jpeg (545.79 KiB) 6462 keer bekeken
-
- IMG_5599.jpeg (360.26 KiB) 6462 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
goed bezig, en verrassend dat je poedercoat kunt schuren, was toch een soort kunststof?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Nou ja, ik ben het gewoon gaan proberen.
Er is ergens te lezen dat het goed overschilderbaar is dus ik dacht, eerst maar even schuren.
En dat pakte verrassend goed uit.
Door het schuren komt het er net als oude lak weer als poeder vanaf.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
m-gineering
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
??? je kunt toch alles schuren? De vraag is meer of het basismateriaal voldoende hechting geeft na opruwen. Er zijn natuurlijk 'vette' plastics waar weinig op hecht.
/Marten