Gazelle herenfiets van de kaasboer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
asterduc

Re: Gazelle herenfiets van de kaasboer

Bericht door asterduc »

Yorick heeft gelijk, ik betrap mij daar steeds op dat ik geen onderscheid maak tussen cups en conussen, waarvoor excuses.

De linker 'conus' zou er onder normale omstandigheden eenvoudig af te halen moeten zijn. Als die te vast staat zouden de kogels en dus ook de as niet meer kunnen ronddraaien.
Het is die dikke borgmoer die eigenlijk de 'conus' vast op de as zet.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
btn1965

Bericht door btn1965 »

maartenB schreef:Fraai bewaarde en opmerkelijk originele fiets. Pedalen wordt lastig, die met 'GAZELLE' in de rubberblokken zijn langzamerhand erg duur geworden.
Maar gewone blokpedalen (beetje roestig, passend bij de fiets) zijn nog wel te krijgen op beurzen e.d. Misschien heb ik ook nog wel een setje voor je.
Gazelle handvatten uit die jaren heb ik zeker nog liggen.

Verder: oppoetsen, lagers nieuw in het vet, maar zeker niet gaan herlakken! Dit is echt een mooi bewaarde fiets.
Ik zou ook aan zo'n transfer op de buis niet gaan rommelen. Die slijtage hoort bij de jaren. Kijk maar eens in de spiegel (of naar je opa, ik weet niet hoe oud je bent :D
Zadel zou ik trouwens ook niks aan doen, maar misschien ben ik wel extreem behoudzuchtig.

groetjes en veel plezier ermee,
Maarten

Beste MaartenB - Ik ben inmiddels zo ver dat ik alle onderdelen los heb, en kan het schoonmaken beginnen. Ik heb een lijstje met onderdelen die ik graag wil overnemen. Zo zoek ik gewone blok pedalen en een setje handvatten voor het stuur en remmen, en binnen- en buitenbanden. Zoek ook een adres waar ik kogellagers kan bestellen.
Waarom stilstaan
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik zal vandaag of morgen even kijken wat voor pedalen ik heb en dan stuur ik je een PB. Handvatten had je toch al? Anders moet je bij Ed zijn, die heeft die kleine handvatjes voor de remhandles en ik heb hem laatst 2 sturen gegeven waarvan in elk geval één nog voorzien was van originele jaren 50 Gazelle handvatten.

Over die kogellagers: over het algemeen 'bestel' je die niet.
Je maakt ze open, spoelt de kogels in een bakje wasbenzine.
Maakt de loopvlakken voor de kogels goed schoon (wasbenzine+tandenborstel) en dan kijk je wat er vervangen moet worden.
Meestal zie je dan dat de voor en achteras geen probleem zijn. Als de cups en cones van trapas licht roestig of ingesleten zijn, is dat op een draaibank goed te herstellen. Anders moet je vervanging zoeken.

Kogels kun je hergebruiken als er absoluut geen zwarte roestspikkels op zitten. In de praktijk vervang ik ze vrijwel altijd. Je kunt ze via internet per zakje bestellen of bij je fietsenmaker per stuk kopen. Daarna haal je kogellagervet (ik heb een flinke pot van de automaterialenzaak) je smeert het flink in, monteren en klaar. Eventueel overtollig vet komt er vanzelf uit.

Binnenbanden haal je van de Hema, dat zijn voorzover ik weet nog de enige met die oude 'korte' ventielen. Klassieke buitenbanden? Iedereen verkoopt die witte Schwalbes, die lopen heerlijk licht, maar ik vind het profiel te modern dus dan zoek ik liever op beurzen naar banden met een wat ouderwetser profiel. Die banden die Regina van dit forum verkoopt vind ik ook mooi. Op beurzen kun je ook meestal wel wat goeds vinden.
Koop vooral niet van die bruinige Vredestein anti-lek banden van Marktplaats. Wat er nu nog te koop is zijn uitgedroogde restbanden, met zwarte vlekken en je rijdt er geen 2 jaar op of ze zijn helemaal gescheurd, bij mij vallen de stukken rubber er spontaan uit.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Klopt Maarten, ik heb ook een voorraadje Hema binnenbanden gekocht. Die lange ventielen zien er gewoon niet uit.

Ipv wasbenzine gebruik ik liever petroleum om fietsonderdelen schoon te maken. Ook de binnenkant van spatborden, etc

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
maartenB

Bericht door maartenB »

Dat is interessant. En wat is dan het voordeel van petroleum? En waar koop je dat?
Ik heb laatst iets geprobeerd te ontvetten met terpentine (wasbenzine was op) , maar dat werkt voor geen meter.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
wimjansen

Bericht door wimjansen »

@ terpentine: Geen wonder, terpentine en terpentijn zijn in feite zelf nog oliën. Die kunnen tevens nog de onaangename eigenschap hebben om op een lap in de vuilnisbak tot zelfontbranding over te gaan.
Petroleum kan je doorgaans kopen bij een wat grotere drogist (niet te verwarren met lampolie, dat is een paraffine-achtige vloeistof) en soms bij een winkel met campinggas en kampeeruitrusting. Perfecte ontvetters zijn thinner en tetrachlooretheen, die hebben overigens ook heel wat onplezierige eigenschappen.
DCR gaat nooit verloren....
btn1965

Bericht door btn1965 »

maartenB schreef:Ik zal vandaag of morgen even kijken wat voor pedalen ik heb en dan stuur ik je een PB. Handvatten had je toch al? Anders moet je bij Ed zijn, die heeft die kleine handvatjes voor de remhandles en ik heb hem laatst 2 sturen gegeven waarvan in elk geval één nog voorzien was van originele jaren 50 Gazelle handvatten.

Over die kogellagers: over het algemeen 'bestel' je die niet.
Je maakt ze open, spoelt de kogels in een bakje wasbenzine.
Maakt de loopvlakken voor de kogels goed schoon (wasbenzine+tandenborstel) en dan kijk je wat er vervangen moet worden.
Meestal zie je dan dat de voor en achteras geen probleem zijn. Als de cups en cones van trapas licht roestig of ingesleten zijn, is dat op een draaibank goed te herstellen. Anders moet je vervanging zoeken.

Kogels kun je hergebruiken als er absoluut geen zwarte roestspikkels op zitten. In de praktijk vervang ik ze vrijwel altijd. Je kunt ze via internet per zakje bestellen of bij je fietsenmaker per stuk kopen. Daarna haal je kogellagervet (ik heb een flinke pot van de automaterialenzaak) je smeert het flink in, monteren en klaar. Eventueel overtollig vet komt er vanzelf uit.

Binnenbanden haal je van de Hema, dat zijn voorzover ik weet nog de enige met die oude 'korte' ventielen. Klassieke buitenbanden? Iedereen verkoopt die witte Schwalbes, die lopen heerlijk licht, maar ik vind het profiel te modern dus dan zoek ik liever op beurzen naar banden met een wat ouderwetser profiel. Die banden die Regina van dit forum verkoopt vind ik ook mooi. Op beurzen kun je ook meestal wel wat goeds vinden.
Koop vooral niet van die bruinige Vredestein anti-lek banden van Marktplaats. Wat er nu nog te koop is zijn uitgedroogde restbanden, met zwarte vlekken en je rijdt er geen 2 jaar op of ze zijn helemaal gescheurd, bij mij vallen de stukken rubber er spontaan uit.
groetjes,
Maarten
@Maarten, al iets kunnen vinden? Stuur me anders een PB dan geen ik mijn verlanglijstje door. Inmiddels is het schoonmaken en polieren in vollegang.
Waarom stilstaan
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

maartenB schreef:Dat is interessant. En wat is dan het voordeel van petroleum? En waar koop je dat?
Ik heb laatst iets geprobeerd te ontvetten met terpentine (wasbenzine was op) , maar dat werkt voor geen meter.
Dat klopt, petroleum ontvet niet maar het is een goed schoonmaakmiddel voor de fiets. Je kan het kopen bij sommige drogisten en de meeste bouwmarkten
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
btn1965

Bericht door btn1965 »

Bij het schoonmaken van de cranks is het chrome van de linker crank overgeschilderd in het verleden, na het verwijderen van de oude verf is het chrome slecht. Mijn vraag is nu waar ik slim aan doe. 1. opnieuw verchromen? Hierin heb ik geen ervaring en heb geen idee waar ik dat 'goedkoop' kan laten doen. Of 2. Opnieuw lakken
Bijlagen
crank chrome.jpg
crank chrome.jpg (75.17 KiB) 6116 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Ook de as aan de buitenkant is het chrome slecht....
Bijlagen
As.jpg
As.jpg (59.14 KiB) 6116 keer bekeken
Waarom stilstaan
Plaats reactie