Tijd voor weer eens een update van de Matchless vorderingen.
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het vervaardigen van een pedaal
Wat op de fiets zat was rommel,twee verschillende modellen met glijlagers. Op zich geen schande om glijlagers op een hoge bi te hebben ,de vroegere modellen ,zeg voor 1885 hadden het in de meeste gevallen. Mijn Matchless had echter origineel EAolus ball pedals. Dat was te zien op de foto`s van deze fiets toen ze nog eigendom was van Yesterdays.
Ergens in de verkoop van Yesterdays naar Sterba zijn ze verdwenen en vervangen door wat hier onder staat afgebeeld.

- de oude trappertjes
- 012 (640x480).jpg (243.99 KiB) 8201 keer bekeken
Deze pedalen zijn niet interessant voor de matchless en ik wil de fiets qua rubber vering en lagerwerk optimaal maken en daar mag dan best een kogelpedaal bij.
Ik ben als uitgangsmodel uitgegaan van een Coventry machinst pedaal. Niet om deze 100% te copieeren maar meer om het juiste tijdsbeeld te vatten.

- Ball pedals Coventry Machinist Co
- 013 (640x480).jpg (243.79 KiB) 8201 keer bekeken
Vrij snel in de tijd werden de pedaalplaten slanker van vorm zodat er een ander beeld ontstaat.

- De nieuwe pedaal
- 006 (640x480).jpg (211.66 KiB) 8201 keer bekeken
Dit is het voorlopige resultaat. Ik ben er nog niet over uit of ik deze ga gebruiken of dat ik nog een set maak die dichter bij de AEolus lagerpedalen staat.
Belangrijkste verschil met deze pedaal is dat de lagerschalen van de EAolus voor een groter gedeelte buiten de pedaalplaten zijn gepositioneerd. Je ziet dat ze meer uit steken .Nadeel is dat de pedaalrubber wat aan de smalle kant is waardoor je voet niet goed op de pedaal past. Hadden mensen vroeger een smallere schoen?
Hier onder wat foto`s van het fabricage proces.

- onderdelen van het pedaal
- 004 (640x480).jpg (236.95 KiB) 8201 keer bekeken
Om de pedaalplaten van een goede machinaal ogende ronding te voorzien gebruik ik stafmateriaal van de gewenste diameter waar ik de platen tussen klem .Je kan dan vrij onbekommerd slijpen tot je op de radius van de staf bent aangeland. Zo los uit de hand is monnikenwerk en onbevredigend qua strakheid.

- gat in de pedaalplaten draaien
- 001 (640x480).jpg (227.02 KiB) 8201 keer bekeken
Boren met een beitel als je de juiste boor diameter niet hebt.
Zo kom je ook beter en trefzekerder aan de gewenste maat.
Een boor laat nog al eens een te groot gat achter.

- as nog niet gemonteerd
- 014 (480x640).jpg (213.26 KiB) 8201 keer bekeken
De lagerschalen en de conussen zijn het type wat gebruikt word voor achterwielen. Ik heb een tussenas gedraaid waar aan een kant voldoende draad zit voor afstelconus en contramoer en aan de andere kant draad zit voor de conus die aan de crankzijde zit.
De dikke staf met daar aan 7/16 e spoed 14 draad en platte vlakken is over de crank conus heen gesoldeerd. Get gat of wel de diameter van de conus is 17mm en heeft een diepte van plm 11 mm. Voldoende oppervlak dus om met zilver de verbinding sterk genoeg te maken. Overigens zie je op het platte vlak twee streepjes van onvoldoende doorvloeiing van het zilver. Mogenlijk ga ik dat nog eens over doen al ben ik nu al overtuigd van de stevigheid van de verbinding.
Ik ben ook bezig geweest met het stuur en de remhendel.
Het bijzondere aan een neergebogen stuur zo als op mijn Matchless komt is dat het aan een kant gebogen werd nadat het door de head gestoken werd. In het midden zat geen verbindingsstuk of zo. Zo`n stuur kan je nooit meer heel er uit krijgen. Het moet ook vernikkeld worden terwijl het in de head zit. De rem bevestiging kan ook nooit meer los worden genomen.
Wat Singer wel heeft bedacht in het jaar van deze fiets ,1882 is een koppelstuk buiten de head. Je had dan aan de niet rem kant een verdikking met een pen er door.
Een in Australie overgebleven Matchless heeft dat. Deze fiets is een half jaar jonger dan mijn Matchless.

- Matchless Australie
- 8181110075_33087d0c3e_b.jpg (249.14 KiB) 8201 keer bekeken
In het rijwieljaarboek 1882 van Henry Sturmey staat het beschreven.
Omdat ik het niet echt fraai vind en omdat er ook Matchless-en bekend zijn met het stuur uit een stuk wil ik dat ook zo gaan buigen. Ik heb daartoe al een buig apparaat gemaakt die wel heel sterk is (rond 14 mm staal buigen)maar ook toelaat dat je bij wijze van spreken een halve fiets mee sleurt bij het buigen.
Voor het moment is het stuur nog slechts aan een kant gebogen en pas na de nodige bewerkingen aan de head (schoonmaken ,vernikkelen) ga ik de andere kant buigen.

- stuur in wording
- 008 (640x480).jpg (250.21 KiB) 8201 keer bekeken
Tot zo ver.
Groeten
Maarten