Gazelle uit 1955 advies gevraagd

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
asterduc

Re: Gazelle uit 1955 advies gevraagd

Bericht door asterduc »

mooie eenvoudige fiets en toch al op leeftijd.

Als je hem zuiver hebt, wrijf er dan maar eens een wax op. Mijn voorkeur zou gaan naar een wax met pigment, dus zwarte wax. Diegene die ik gebruikt is van Sonax en daarmee heb ik op toertochten steeds de glimmenste fiets :lol:

Vooraan kun je nog aankleden met links een bel en rechts een stuurbeschermer. Achteraan met een jasbeschermer.

Remprobleem: aangezien je slechts 1 rem hebt is het wel van belang dat die goed werkt en betrouwbaar is.
Het herstellen van een Torpedo is niet zo moeilijk. In dat verband kun je Yorick eens contacteren, die zit niet ver van je vandaan.

Let bij het demonteren van het achterwiel wel op dat je het kettingdoek niet beschadigd. De truuk is warm maken. Koed scheurt het, maar als het doek voldoende warm is en ook warm wordt gehouden kun je er alles mee doen.

maartenB schreef:Leuk dat je hem gekocht hebt, Hugo!
Ik zie dat het balhoofdplaatje ontbreekt.
en dat is jammer want daar hoort een gestanst koperplaatje op.

Misschien toch even aan de verkoper vragen, het gebeurt wel meer dat die het plaatje er af haalt om daar nog een tientje voor te beuren.
Heb het zelf ooit meegemaakt en de verkoper heeft het toen netjes nagestuurd!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Geen slechte keuze als eerste oldtimer. Kijk maar uit dat het verzamel virus niet toeslaat.

Ik heb nog wel een oud plaatje voor je.

Groet van Edmond
inflicted

Bericht door inflicted »

Dank je Edmond. Ik heb nu al drie fietsen in een kleine garagebox dus ik moet zeker uitkijken!

Plaatje wil ik graag overnemen, al zal ik na advies van asterduc eerst even de vorige eigenaar benaderen.

En nog even een beginnersvraag: met welk middel kun je het beste het eerste vuil van het frame poetsen? Dank!
maartenB

Bericht door maartenB »

afwasmiddel.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

maartenB schreef:afwasmiddel.
haha die Maarten, volgens het antwoord leek het wel een strikvraag!! :lol:
maar je hebt gelijk hoor. Gewoon detergent als eerste stap in het schoonmaak proces.

Zelf gebruik ik voor de reiniging een geconcentreerde vloerreiniger. Beetje een turboafwasmiddel dus ;)

Voor erg plakkende smurie volstaat detergent niet meer en dan is het de beurt aan de petrochemie. Daarvoor gebruik ikzelf plaatselijk wasbenzine.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
inflicted

Bericht door inflicted »

Fiets ligt ondertussen in vele onderdelen door de kamer. Schoonmaken met wasmiddel was inderdaad prima. Er komt niet veel vuil meer af. Polijsten met wax brengt nog niet een super glanzend resultaat, maar ik vind dat semi doffe eigenlijk wel mooi. Alleen een crankspie gesloopt met het demonteren van de cranks. Dom.

Verder twijfel ik of ik de trapas er uit moet halen om te reinigen. Ik heb de juiste gereedschappen er ook niet voor. Advies hierover anyone?
Plaats reactie