Vandaag weer wat verder gegaan, Voorvork en de achtervork waren de enige onderdelen die nog bij het frame horen die gespoten moesten worden. Helaas zijn ze beide in slechte staat dus dat moet eerst aangepakt worden..
We beginnen met de voorvork:
Iemand heeft ooit een dynamosteuntje gebruikt met een metalen pin erin die in het metaal klemt zodat de dynamo niet kan bewegen als die erop zit, mooie oplossing maar jammer van de strakke vork. Je kunt het lekker laten zitten maar het zit nogal in het zicht, dat moet opgevult worden dus. Plamuur heeft geen lang leven, die vork knalt constant op en neer dus plamuur zal wel eruit komen na een tijdje, liever volstoppen met soldeer en mooi vlakschuren dus, lekker oldskool zoals ze dat vroegah al deden. Niet alles heb ik aangepakt alleen de diepste gaatjes en deukjes.
eerst kaalmaken, schuren waar de soldeer gaat komen, flux erop, verhitten en als het metaal langzaam die vreemde blauw met rode kleur begint te krijgen snel dichtsolderen, tussentijds even een drupje flux erop helpt prima om toch bij relatief lage temperatuur een betere hechting te gaan geven.
dan schuren zodat het glad is:

en dicht.
dan staat er helemaal bovenaan een diep ingekraste T in met een deukje, niet origineel. gewoon schade dus. Hup verhitten, fluxen en solderen die hap.
schuren maar
Nu heeeeel goed schoonmaken, vloeimiddel en primer zijn geen goede combinatie
primen maar
mooi strak geworden
kwartiertje wachten,beetje opschuren met scotchbrite, niet echt nodig maar beter voor de hechting van het zwart.
glanst net zo mooi als het frame!
Daarna de achtervork erbij gepakt, die is zo krom als maar kan en zat onder druk in het frame, de achtervork aan het frame is niet perfect recht maar het mag geen naam hebben eigenlijk, wiel past. fiets spoorde recht tijdens de testrit dus ik heb wel vertrouwen in.
tja hier word je niet blij van..
gedeeltelijk kaal gehaald, opgemeten hoeveel die weer naar binnen moet, precies waar die geknikt leek te zijn (nja geknikt niet echt, zat een deukje in en hij stond iets naar buiten). in de bankschroef en dan buigen, iets verder als moet want hij veert iets terug. 1e poging gelijk prima in het frame, heel rechter. Nu nog kijken of ik het deukje eruit kan halen en anders ook vullen met soldeer.
Zal foto's maken als ik verder kan met deze achtervork. Moet nu even aan de gang met een jaren 50 gazelle voor iemand die hem al 45 jaar lang dagelijks gebruikt
met vriendelijke groet,
Joost