Ik heb nog wat foto`s liggen van de kettingkast die ik bij de fiets heb gebouwd.
Ik had een frame van een gesneuvelde kast liggen en die heb ik aangepast aan de vaste ophanging bij Fongers. Dat is een vrij zwaar stripje aan de onderkant vlak achter de trapas met een gat voor een schroef en een blokje op de liggende vork met daarin schroefdraad.
Het frame zit dus op twee schroeven vast maar daarmee wel onwrikbaar en ook zo dat je door het doek heen geen beugels ziet lopen.
Het doek is een skay soort die wel het idee van moleskin heeft.
Op een oude Singer leer naaimachine heb ik de voor en achterkant gestikt.
Het is daarbij van belang om de stiksels wat krapper te maken dan het frame groot is. Dit om het doek mooi strak om het frame te krijgen.
Als het te los zit dan blijft het doek omhoog staan daar waar het aan elkaar is gestikt.
Onderlangs heb ik een band meegestikt zoals ook op oude kettingkasten zit.
Het geeft wat extra stevigheid aan de haakjes. Lederen kettingkasten hebben dat niet nodig omdat de struktuur van leder wat sterkere samenhang heeft.
Ik leg achter ieder haakje wel een revetje om na het omklinken een basis te geven aan zo`n haakje.
Als het zo zonder revet geklonken wordt dan is het nog al eens door de stof heen getrokken.
Drukknopen zijn ook gewoon in de handel en vaak met een gebruiksaanwijzing hoe te monteren en vaak ook met een hulpstukje om te klinken.
Voor de haakjes heb ik zelf een aanbeeldje gemaakt dat in een bankschroef te klemmen is.
Je kan dan op de achterkant van het haakje meppen zonder de haak zelf te beschadigen.
Dit is het resultaat op de fiets.
De gaten heb ik aangegeven op de skay toen ze nog opgespannen zat op
het frame. Dit omdat skay wat rekbaarder is dan de oude lakdoek en moleskin kettingkasten en door het opgespannen op te tekenen voorkom je dat de gaten niet op de juiste plaats terecht komen.
Dat zou je hebben als je het midden bepaalt in niet opgespannen toestand.
dat komt met opspannen dan altijd wat te laag uit.
Inmiddels ben ik bezig met het namaken van de rembeugels aan het stuur.
Leuk om te doen en je komt ook echt in de buurt van het oorspronkelijke ontwerp en de gedachten die er toe geleid moeten hebben.
Hoe is iets in elkaar gestoken. hoe blijft een stang op haar plek ,welke keuzen zijn gemaakt ten opzichte van een eerder ontwerp enzovoort.
- hefbomen sluiten nog niet goed aan op het stuur
Nu zijn de stangen nog niet gebogen .Dat moet ik in een keer goed krijgen omdat je op zo`n ronde stang eenmaal verkeerd gebogen weinig grip hebt.
Het vierkantje waar het armpje in gemonteerd zit geeft wat dat betreft geen houvast omdat dat bij inklemming en buigwerkzaamheden meteen de geest zal geven...
Groeten,
Maarten