Vandaag kan ik zeggen dat de HZ70 een goede rijder is.
Ik had al eerder een paar rondjes gereden maar steeds was er wel iets mis.
Bij de eerste tocht knalde mijn binnenband tot een fraaie onherstelbare ster.
Ik voelde een bobbel en voor dat het goed door drong was het te laat.
Nu zitten er twee frisse (nog net iets te schone) banden op van Simon ''Bikes to remember''
Simon meende al dat het lekker passende banden zijn en ik ben het nu met hem eens.
Ze liggen meteen goed in de velg zonder diepere stukken wat je soms wel eens hebt.
Bovendien geven ze een mooi smal profiel. De 1 1/2 bolling komt mooi terug naar daar waar het wegdek geraakt wordt.
Het valt me steeds op dat bij het opbouwen van zo`n project er steeds allerlei foutjes in sluipen.
Remstangetje te lang. knak in de pedaal ,kettinglijn niet helemaal lekker, rem die niet goed terug komt etc.
Ik heb zelfs na het lakken de mannetjes van het achterspatbord wat verbreed. Het achterspatbord wilde er niet lekker tussendoor en de staande en liggende vorken liepen vanaf het mannetje weer naar buiten (respectievelijk naar zadellug en naar trapas).
Best vervelend als je een wijziging nodig vind na dat je al aan het afwerken bent geweest. Uiteindelijk viel het mee en is het resultaat ook veel beter.
De kettinglijn is nu kloppend en de buizen staan er beter, ''natuurlijker'' op.
Ik heb aanvankelijk een Diamond ketting gemonteerd gehad. Fongers monteerde die in de jaren 20 op haar fietsen.
Het systeem waarmee ze sluiten is door de asjes van de sluitschakel naar elkaar toe te buigen. Nu een heel gangbaar systeem maar deze is al van de jaren 20 dus.
Uiteindelijk heb ik een Coventry chain met dikke 4,2 mm asjes gemonteerd omdat dat iets beter klopt in de tijd en omdat ze iets korter uitviel (slijtage). De kettingspanners zijn iets minder ingedraaid en het wiel staat nu iets verder in de vorken.
Ik ben ook bezig geweest met de remblokhouders. Dat is bij Fongers een afwijkend model wat ook nog al bewerkelijk is om te vervaardigen.
Maar veel leuker om dit op je fiets te hebben dan aangepaste normale blokhouders. De remblokken zelf moeten op maat gemaakt worden om te passen in de open houders.
Voor sluiten de blokken aan op de hoefijzers en achter zit er zo`n 8 mm afstand tussen. Ik zag op beeldbank foto`s dat daar ook de nodige verschillen en wijzigingen in zitten. In het begin was de achterste hoefijzer smaller en sloot de remschoen aan bijvoorbeeld.
Ik heb dankzij Jasper ook een fraaie balhoofdtransfer kunnen plaatsen. Beetje riskante onderneming omdat de transfer duidelijk wat vergaan was in de loop der jaren maar de kleuren zijn wel heel fraai. Een beetje als bladgoud vind ik. En toch weer een andere afbeelding dan die op mijn CCG.
In eerste instantie leek het uit de zelfde productie te komen maar nee, net weer een andere tekening.
Groeten,
Maarten