Singer, overgangsmodel van rond 1898
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
De Singer is nu op het zadel na klaar.
Er is een proefrondje gereden en ik kan met losse handen recht op de fiets blijven zitten.
Dat had nog wat voeten in aarde. Ik had in eerste instantie de achtervorken gericht met het touwtjes systeem.
Touw om de voorvorkbuis naar achter naar de sleuven waar het achterwiel in zit. Kijken of de zadelbuis midden tussen het touw staat.
Nu bleek na buiging het voortandblad totaal uit lijn te staan met de achtervork. Bleek het voorframe dus ook krom ten opzichte van de trapas.
Ik wist eigenlijk wel wat de juiste volgorde van controle zou moeten zijn maar in de praktijk brengen ho maar...
Nu is het goed! Het verzet is trouwens nog echt als van een safety. Verzet van een koffiemolentje .
Verder heb ik van de restant damespedalen een mooie set Singer herenpedalen gemaakt. Langer buisje in het midden en verlengde asjes voor de rubbers. Ook een nieuwe old stock centrale heren as gebruikt. Twee maal rechtse draad zoals het hoort bij deze leeftijd. De rubbers heb ik gemaakt van Indonesische Gazelle pedaalrubbers die ik nog had liggen. Ze bevielen me toch niet echt die reproducties.
Ook de handvatten zijn nagemaakt. Ik heb krimpkous in witte uitvoering gebruikt. Gaat heel goed. Daarna nog wat op kleur gebracht en wat oud gemaakt. Een kurk middenstuk is van het oude handvat. De andere kant komt van een muziekinstrumenten handel en was bedoeld om saxofoon mondstukken vast te zetten. een plaat kurk van 2 mm dik.
De spatborden heb ik hier en daar aan de achterkant gelast om ze wat steviger te maken. Met name de scheuren. Ik vind het wel aardig dat het voorspatbord onderaan zo aan geknaagd is door de roest. Ik heb ook een oogje gemaakt om het achterspatbord vast te kunnen zetten op het schroefgaatje boven de wielas. dat was nog niet maar hoort wel bij deze fiets. De spatborden zijn niet van Singer maar in die tijd was een spatbord voor herenfietsen nog een luxe die niet op iedere fiets zat.
Nu dus nog een zadel. Ik ben bezig met het oude Brooks zadel maar ben er nog niet helemaal zeker van of die het wordt. Groeten,
Maarten
Er is een proefrondje gereden en ik kan met losse handen recht op de fiets blijven zitten.
Dat had nog wat voeten in aarde. Ik had in eerste instantie de achtervorken gericht met het touwtjes systeem.
Touw om de voorvorkbuis naar achter naar de sleuven waar het achterwiel in zit. Kijken of de zadelbuis midden tussen het touw staat.
Nu bleek na buiging het voortandblad totaal uit lijn te staan met de achtervork. Bleek het voorframe dus ook krom ten opzichte van de trapas.
Ik wist eigenlijk wel wat de juiste volgorde van controle zou moeten zijn maar in de praktijk brengen ho maar...
Nu is het goed! Het verzet is trouwens nog echt als van een safety. Verzet van een koffiemolentje .
Verder heb ik van de restant damespedalen een mooie set Singer herenpedalen gemaakt. Langer buisje in het midden en verlengde asjes voor de rubbers. Ook een nieuwe old stock centrale heren as gebruikt. Twee maal rechtse draad zoals het hoort bij deze leeftijd. De rubbers heb ik gemaakt van Indonesische Gazelle pedaalrubbers die ik nog had liggen. Ze bevielen me toch niet echt die reproducties.
Ook de handvatten zijn nagemaakt. Ik heb krimpkous in witte uitvoering gebruikt. Gaat heel goed. Daarna nog wat op kleur gebracht en wat oud gemaakt. Een kurk middenstuk is van het oude handvat. De andere kant komt van een muziekinstrumenten handel en was bedoeld om saxofoon mondstukken vast te zetten. een plaat kurk van 2 mm dik.
De spatborden heb ik hier en daar aan de achterkant gelast om ze wat steviger te maken. Met name de scheuren. Ik vind het wel aardig dat het voorspatbord onderaan zo aan geknaagd is door de roest. Ik heb ook een oogje gemaakt om het achterspatbord vast te kunnen zetten op het schroefgaatje boven de wielas. dat was nog niet maar hoort wel bij deze fiets. De spatborden zijn niet van Singer maar in die tijd was een spatbord voor herenfietsen nog een luxe die niet op iedere fiets zat.
Nu dus nog een zadel. Ik ben bezig met het oude Brooks zadel maar ben er nog niet helemaal zeker van of die het wordt. Groeten,
Maarten
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Mooi hoor, vakwerk die pedalen en handvatten. Nu nog eens een Nederlandse fiets uit 1898 zien te vinden...
groet, Jos
groet, Jos
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Ja , dat zou mooi zijn, een Nederlandse fiets uit de 19e eeuw!
Super mooi tasje had je gevonden Jos.
Idd zoals op de beeldbank fotos, die damesfietsen
Super mooi tasje had je gevonden Jos.
Idd zoals op de beeldbank fotos, die damesfietsen
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Zoals laatst die cardanfiets ineens opdook, weten we niet wat nog ergens in een schuur van een niet-verzamelaar ligt te verstoffen. Of misschien op de zolder van een oud landhuis ligt. De tijd zal uitwijzen of er nog wat tevoorschijn komt.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Hallo Maarten,
De Singer is weer een mooie fiets geworden door je grondige aanpak,
Groetjes Hans
De Singer is weer een mooie fiets geworden door je grondige aanpak,
Groetjes Hans
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Ook te danken aan jouw Singer damesfiets Hans.
De kans een Singer tegen te komen die als voorbeeld kan dienen is echt ook heel klein.
Dat was perfect daar bij de jaarvergadering.
De kans een Singer tegen te komen die als voorbeeld kan dienen is echt ook heel klein.
Dat was perfect daar bij de jaarvergadering.
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Hallo Maarten,
Mooi om te horen dat je wat aan mijn fiets hebt gehad,
groetjes Hans
Mooi om te horen dat je wat aan mijn fiets hebt gehad,
groetjes Hans
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
De mooiste rijwielen krijgen altijd een speciaal plekje op het gazon…
Dit is daar zeker één van!

Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Ja, klopt.
De Fongers BB uit 06 stond daar op dat plekkie ook eens te pronken.
Het groeit dit jaar trouwens goed, die tuin. Zal met de regen te maken hebben. Heeft iets van een oerwoud langzamerhand.
Ik heb nog wat fotos van de Eadie rem die ik natuurlijk ook even uit elkaar heb gehaald. De aandrijving gaat met een getande schijf die gelukkig nog goed in vorm is. De conus was wat licht ingelopen aan een kant en die heb ik wat glad gedraaid met een beitel met los plaatje. Hij glimt je tegemoet. En het achtertandwiel was te smal voor de ketting. Ik heb `m vervangen voor een bredere die ik nog had liggen.
De schroefdraad was anders en groter waardoor ik met gebruik van het oude tandwiel een geschikte bus moest maken.
Daar is het nieuwe tandwiel weer op gesoldeerd. Nu is het in orde! Rem kracht is overigens niet heel groot maar het doet wel iets.
Groeten,
Maarten
De Fongers BB uit 06 stond daar op dat plekkie ook eens te pronken.
Het groeit dit jaar trouwens goed, die tuin. Zal met de regen te maken hebben. Heeft iets van een oerwoud langzamerhand.
Ik heb nog wat fotos van de Eadie rem die ik natuurlijk ook even uit elkaar heb gehaald. De aandrijving gaat met een getande schijf die gelukkig nog goed in vorm is. De conus was wat licht ingelopen aan een kant en die heb ik wat glad gedraaid met een beitel met los plaatje. Hij glimt je tegemoet. En het achtertandwiel was te smal voor de ketting. Ik heb `m vervangen voor een bredere die ik nog had liggen.
De schroefdraad was anders en groter waardoor ik met gebruik van het oude tandwiel een geschikte bus moest maken.
Daar is het nieuwe tandwiel weer op gesoldeerd. Nu is het in orde! Rem kracht is overigens niet heel groot maar het doet wel iets.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Ik kan niet laten om nog een paar foto`s te delen.
Vakantietijd voor ons en daardoor is er wat tijd om bijzonder klusjes te doen. Ik wilde het Brooks zadel dat ik van Maarten over heb kunnen nemen eens goed in orde maken. Het is absoluut ''period right'' Ze bouwde het bij Brooks zeker al in 1898 en gingen er mee door tot rond 1910.
Het leer was te dun en nagemaakt door iemand in het verleden en het frame was zwart geverfd en het had onderdeel uitgemaakt van een zadelsysteem van Sunbeam. De zadelpen heeft een soort slee waarin het zadel naar voor en achter kan worden bewogen.
Ik heb het tenslotte niet gebruikt omdat het specifiek Sunbeam is en omdat de hoekverstelling niet werkte. Er zat geen rond uitgevoerd kartelsysteem op.
Tenslotte heb ik van een sloop zadel een strop afgehaald en aangepast voor het frame. Een mooie oude dikke strop met grove vertanding.
Het leer heb ik volgens het inmiddels beproefde methode gevormd. Natuurlijk gelooid leer van 6 mm dik nat gemaakt en over een houten mal getrokken. Dat ziet er zo uit: Ik heb het na droging (dagje verder) losgesneden en voorzien van de belijningen. Het is in het leer gedrukt met een stompe rond geschuurde schroevendraaier. die ik langs een glooiende dikke rubber mal heb bewogen. Tekening links en rechts worden door die ene mal het zelfde en ''wiebel'' is zo veel als mogelijk beperkt door de geleiding langs dat dikke rubber. Ik heb indring verf gebruikt (donker bruin) en daarna de oven in onze keuken (tolerante partner wenselijk) op 90 graden een half uur laten hard worden. Daarna ingesmeerd met bijenwas en nog 20 minuten in de oven gelaten. Het leer wordt er merkbaar harder van.
Het frame heb ik schoon gemaakt wat heel veel werk is bij dit zadel. Het bestaat uit veel losse onderdelen. Ik heb het daarna vernikkeld. Ook weer in een paar fasen omdat het niet in een keer een egaal laagje vormde.
De neusveer was gebroken en heb ik co2 gelast. het voelt goed. De gelaste veer veert als vanouds en schijnt niet te buigen of te breken.
Ik heb nog venstertjes voor een zadeltas in het leer gemaakt. Een oud stuk zadel had nog die blikjes. Ze zijn aan de binnenkant omgevouwen.
Tenslotte klinknagels geplaatst en het zadel in elkaar gezet. Ik vind het resultaat heel leuk al zitten er toch weer'' leermomenten'' in. Zo is het leer nog al gegroefd. Blijkbaar een stuk uit de nek van de koe.
Dat mag een volgende keer beter. Verder is het leer wel tamelijk stijf en hard geworden maar dat mag ook nog beter.
Als ik op het zadel zit zakt het wat in en kom het met wat moeite weer teug in vorm. Ik wil dat het in de vorm blijft en dat betekent waarschijnlijk een nog wat langere oventijd.
Intussen staat het wel goed op de fiets. .
Vakantietijd voor ons en daardoor is er wat tijd om bijzonder klusjes te doen. Ik wilde het Brooks zadel dat ik van Maarten over heb kunnen nemen eens goed in orde maken. Het is absoluut ''period right'' Ze bouwde het bij Brooks zeker al in 1898 en gingen er mee door tot rond 1910.
Het leer was te dun en nagemaakt door iemand in het verleden en het frame was zwart geverfd en het had onderdeel uitgemaakt van een zadelsysteem van Sunbeam. De zadelpen heeft een soort slee waarin het zadel naar voor en achter kan worden bewogen.
Ik heb het tenslotte niet gebruikt omdat het specifiek Sunbeam is en omdat de hoekverstelling niet werkte. Er zat geen rond uitgevoerd kartelsysteem op.
Tenslotte heb ik van een sloop zadel een strop afgehaald en aangepast voor het frame. Een mooie oude dikke strop met grove vertanding.
Het leer heb ik volgens het inmiddels beproefde methode gevormd. Natuurlijk gelooid leer van 6 mm dik nat gemaakt en over een houten mal getrokken. Dat ziet er zo uit: Ik heb het na droging (dagje verder) losgesneden en voorzien van de belijningen. Het is in het leer gedrukt met een stompe rond geschuurde schroevendraaier. die ik langs een glooiende dikke rubber mal heb bewogen. Tekening links en rechts worden door die ene mal het zelfde en ''wiebel'' is zo veel als mogelijk beperkt door de geleiding langs dat dikke rubber. Ik heb indring verf gebruikt (donker bruin) en daarna de oven in onze keuken (tolerante partner wenselijk) op 90 graden een half uur laten hard worden. Daarna ingesmeerd met bijenwas en nog 20 minuten in de oven gelaten. Het leer wordt er merkbaar harder van.
Het frame heb ik schoon gemaakt wat heel veel werk is bij dit zadel. Het bestaat uit veel losse onderdelen. Ik heb het daarna vernikkeld. Ook weer in een paar fasen omdat het niet in een keer een egaal laagje vormde.
De neusveer was gebroken en heb ik co2 gelast. het voelt goed. De gelaste veer veert als vanouds en schijnt niet te buigen of te breken.
Ik heb nog venstertjes voor een zadeltas in het leer gemaakt. Een oud stuk zadel had nog die blikjes. Ze zijn aan de binnenkant omgevouwen.
Tenslotte klinknagels geplaatst en het zadel in elkaar gezet. Ik vind het resultaat heel leuk al zitten er toch weer'' leermomenten'' in. Zo is het leer nog al gegroefd. Blijkbaar een stuk uit de nek van de koe.
Dat mag een volgende keer beter. Verder is het leer wel tamelijk stijf en hard geworden maar dat mag ook nog beter.
Als ik op het zadel zit zakt het wat in en kom het met wat moeite weer teug in vorm. Ik wil dat het in de vorm blijft en dat betekent waarschijnlijk een nog wat langere oventijd.
Intussen staat het wel goed op de fiets. .