Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Geplaatst: 22 jun 2024, 17.10
De Singer is nu op het zadel na klaar.
Er is een proefrondje gereden en ik kan met losse handen recht op de fiets blijven zitten.
Dat had nog wat voeten in aarde. Ik had in eerste instantie de achtervorken gericht met het touwtjes systeem.
Touw om de voorvorkbuis naar achter naar de sleuven waar het achterwiel in zit. Kijken of de zadelbuis midden tussen het touw staat.
Nu bleek na buiging het voortandblad totaal uit lijn te staan met de achtervork. Bleek het voorframe dus ook krom ten opzichte van de trapas.
Ik wist eigenlijk wel wat de juiste volgorde van controle zou moeten zijn maar in de praktijk brengen ho maar...
Nu is het goed! Het verzet is trouwens nog echt als van een safety. Verzet van een koffiemolentje .
Verder heb ik van de restant damespedalen een mooie set Singer herenpedalen gemaakt. Langer buisje in het midden en verlengde asjes voor de rubbers. Ook een nieuwe old stock centrale heren as gebruikt. Twee maal rechtse draad zoals het hoort bij deze leeftijd. De rubbers heb ik gemaakt van Indonesische Gazelle pedaalrubbers die ik nog had liggen. Ze bevielen me toch niet echt die reproducties.
Ook de handvatten zijn nagemaakt. Ik heb krimpkous in witte uitvoering gebruikt. Gaat heel goed. Daarna nog wat op kleur gebracht en wat oud gemaakt. Een kurk middenstuk is van het oude handvat. De andere kant komt van een muziekinstrumenten handel en was bedoeld om saxofoon mondstukken vast te zetten. een plaat kurk van 2 mm dik.
De spatborden heb ik hier en daar aan de achterkant gelast om ze wat steviger te maken. Met name de scheuren. Ik vind het wel aardig dat het voorspatbord onderaan zo aan geknaagd is door de roest. Ik heb ook een oogje gemaakt om het achterspatbord vast te kunnen zetten op het schroefgaatje boven de wielas. dat was nog niet maar hoort wel bij deze fiets. De spatborden zijn niet van Singer maar in die tijd was een spatbord voor herenfietsen nog een luxe die niet op iedere fiets zat.
Nu dus nog een zadel. Ik ben bezig met het oude Brooks zadel maar ben er nog niet helemaal zeker van of die het wordt. Groeten,
Maarten
Er is een proefrondje gereden en ik kan met losse handen recht op de fiets blijven zitten.
Dat had nog wat voeten in aarde. Ik had in eerste instantie de achtervorken gericht met het touwtjes systeem.
Touw om de voorvorkbuis naar achter naar de sleuven waar het achterwiel in zit. Kijken of de zadelbuis midden tussen het touw staat.
Nu bleek na buiging het voortandblad totaal uit lijn te staan met de achtervork. Bleek het voorframe dus ook krom ten opzichte van de trapas.
Ik wist eigenlijk wel wat de juiste volgorde van controle zou moeten zijn maar in de praktijk brengen ho maar...
Nu is het goed! Het verzet is trouwens nog echt als van een safety. Verzet van een koffiemolentje .
Verder heb ik van de restant damespedalen een mooie set Singer herenpedalen gemaakt. Langer buisje in het midden en verlengde asjes voor de rubbers. Ook een nieuwe old stock centrale heren as gebruikt. Twee maal rechtse draad zoals het hoort bij deze leeftijd. De rubbers heb ik gemaakt van Indonesische Gazelle pedaalrubbers die ik nog had liggen. Ze bevielen me toch niet echt die reproducties.
Ook de handvatten zijn nagemaakt. Ik heb krimpkous in witte uitvoering gebruikt. Gaat heel goed. Daarna nog wat op kleur gebracht en wat oud gemaakt. Een kurk middenstuk is van het oude handvat. De andere kant komt van een muziekinstrumenten handel en was bedoeld om saxofoon mondstukken vast te zetten. een plaat kurk van 2 mm dik.
De spatborden heb ik hier en daar aan de achterkant gelast om ze wat steviger te maken. Met name de scheuren. Ik vind het wel aardig dat het voorspatbord onderaan zo aan geknaagd is door de roest. Ik heb ook een oogje gemaakt om het achterspatbord vast te kunnen zetten op het schroefgaatje boven de wielas. dat was nog niet maar hoort wel bij deze fiets. De spatborden zijn niet van Singer maar in die tijd was een spatbord voor herenfietsen nog een luxe die niet op iedere fiets zat.
Nu dus nog een zadel. Ik ben bezig met het oude Brooks zadel maar ben er nog niet helemaal zeker van of die het wordt. Groeten,
Maarten