Dat op de laatste foto ziet er een stuk beter uit. Op het moment dat je wel voor 584 velgen gaat is er weer volop keuze.
Persoonlijk vind ik spatbord vullend in hoogte en breedte het mooist. En zelf belangrijker als klassiek profiel.
584 lijkt enorm in te zijn. Dus heel veel keuze. Gravel bikes en mountainbikers met gumwall banden.
Bewaar in geval van overspaken de velgen en spaken. Kun je altijd nog terug. En alleen wij hier op dat forum weten dat je wat veranderd hebt
Ik ben de afgelopen week aan de levrier bezig geweest. Lagers in het achterwiel moesten worden nagekeken en afgesteld, en het was nog niet eens zeker of de achternaaf het goed deed. Het was wat stoeien met de rem bij het installeren van het geheel. Het luistert allemaal nogal nauw en loopt aan tegen de huls. Er moet een shim tussen remplaat en naaf om dat goed te laten verlopen.
Verder werkt het schakelsysteem best goed. Het is wel heel ongewennig met die dubbele hendels. Al is het wel fijn om met de derailleur te kunnen bijstellen. Het verschil tussen versnellingen van de strumey AB naaf is soms wat te zwaar naar mijn voorkeur. En het is overigens best een vlot fietsje.
Het geheel staat nu dus bij gebrek aan beter op de smalle banden. Ik heb nog geen velgen gevonden die naar m'n zin zijn om te herspaken, en eigenlijk heb ik er ook geen zin in gehad. Ik heb wel eens een normaal wiel gespaakt, en het paraplu spaken van deze naaf durf ik nog niet aan.
IMG_COM_20250111_1608_28_8961.jpg (513.19 KiB) 3754 keer bekeken
Goed bezig! Het begint al een leuk geheel te worden. De versnellingsnaaf met trommelrem ken ik alleen in een twee en drie versnellingen variant, maar wel met wijde ratio. Voor de naven zonder trommel (rem danwel dynamo) zijn wel diverse ratios naven gemaakt, denk aan medium, close en ultraclose, zelfs een fixed gear 3-speed. Die nauwere ratio's kom je vooral in de UK tegen, want in die markt ging de versnellingsnaaf nog de strijd aan met de deraileur. Hopeloos verloren natuurlijk, maar wel een interessant stukje geschiedenis. Overigens is voor bepaalde toepassingen de versnellingsnaaf/bracketversnelling wel weer aan het concurreren met de derailleur.
Durabo88 schreef: ↑11 jan 2025, 17.13
Voor de naven zonder trommel (rem danwel dynamo) zijn wel diverse ratios naven gemaakt, denk aan medium, close en ultraclose, zelfs een fixed gear 3-speed.
ik zal toch eens moeten ervaren wat dat verschil is. ik heb het wel eens eerder gezien, alleen het zegt met niets.
Heeft er iemand een set afdekdopjes liggen voor deze pedalen? Buitendiameter 20.3mm. Ik zoek ook nog een dynamo, het liefst aluminium en een beetje tijd typisch +- 1950.
IMG_20250115_201825.jpg (203.21 KiB) 3519 keer bekeken
Helaas heb ik ze niet meer, die stofdoppen voor deze pedalen. Tot in de jaren 70/80 gebruikten we deze pedalen in de cyclocross, omdat ze lekker breed waren en veel ruimte lieten voor modder, of liever tegen de modder. De toeclipsriempjes maakten we dan aan beide zijden van het pedaal vast met boutjes/moertjes, zodat we de riempjes niet onder de pedaal door hoefden te voeren. Nog meer modderplezier . Zodat de crossplaatjes meer grip hadden op de pedalen. Dubbele toeclips gaven de boel nog meer "body". Pas later kwamen (gelukkig) de tweezijdige klikpedalen van o.a. Shimano SPD-M.
Bijlagen
cross-toe-clips-large.jpg (177.69 KiB) 3510 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Dat is de Lyotard 36, zo te zien. Die werden al in de jaren '50 geïntroduceerd volgens Velobase.
Deze heb ik voor je. Technisch in orde, maar het nieuwe is er wel af. Als je interesse hebt kan ik ze opsturen of a.s. zondag meenemen naar Dessel. Laat maar weten.
non-fixie schreef: ↑16 jan 2025, 16.25
Technisch in orde, maar het nieuwe is er wel af.
des te beter, de rest heeft ook wat kleerscheuren dus past mooi in het geheel . Ik ben niet op de beurs dus opsturen zou erg fijn zijn, ik stuur een pb.