Pagina 4 van 7

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 12 jan 2025, 22.21
door Jorisoudefiets
Wat een prachtige fiets Maarten.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 13 jan 2025, 09.45
door Beau-Velo
m-gineering schreef: 12 jan 2025, 17.41
Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 jan 2025, 23.56 Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.
https://www.youtube.com/watch?v=ha5MjaxdA0Q

Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22
Na zo’n filmpje krijg je toch wel meer respect voor de (gewone) Torpedo naaf.
In dit filmpje zie je naven gestempeld met 50 miljoen 1940. Heeft iemand deze?

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 13 jan 2025, 21.37
door Maarten Waarlé
Joris, Geheel mee eens.
Erg leuke fiets om aan te werken ook.
De fiets stribbelt niet tegen wat je soms hebt al ligt dat dan natuurlijk aan de uitvoerder en zijn humeur, vindingrijkheid ,geduld etc.

Gave film ja. Wat een professionaliteit daar bij F&S.
Respect inderdaad voor het werkpaardje onder de remmen..

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 14 jan 2025, 11.07
door Jeroen Zuiderwijk
m-gineering schreef: 12 jan 2025, 17.41
Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 jan 2025, 23.56 Het is mij opgevallen dat achtertandwielen bij transportfietsen niet gehard zijn, in ieder geval de exemplaren die ik heb gebruikt tot nu toe. Ze slijten dan ook snel.
https://www.youtube.com/watch?v=ha5MjaxdA0Q

Torpedo bedrijfsfilm 1940, op 9:22
Ah, mooi! Dus bij F&S werden de tandwielen wel gehard. Verklaard ook waarom ik soms F&S naven met originele tandwielen ben tegengekomen. Helaas ben ik nog geen originele F&S transportfiets tandwielen tegengekomen.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 26 jun 2025, 12.12
door Maarten Waarlé
De laatste dagen heb ik weer eens aan de Quadrant safety kunnen werken. De wielen hadden wat aandacht nodig. Met name het achterwiel had last van kapotte spaken. Ik heb er in totaal 13 moeten vervangen. De schroefdraad in beide naven is 1/8 inch met spoed van 40G. 40 omwentelingen per inch.
Het zijn singel butted spaken die over het dunnere deel plm 2,4 mm dik zijn. De spaken kunnen dus ook niet uit de velg worden gehaald. Aan beide uiteinden zijn ze te dik voor het gat. Onhandig en lastig om mee om te gaan maar ik ben het inmiddels wel gewend.
Het is met oude spaken steeds een beetje de vraag of ze heel blijven bij het aandraaien maar dat is redelijk goed gegaan.
Wel heb ik hier en daar schroefdraad over moeten snijden omdat het erg slecht wilde draaien in de naaf.
de naaf heeft mooie glanzende schroefdraad met scherp gesneden uiterlijk maar de spaken zijn wat rommelig en vaag gesneden waardoor ze nog al klemmen.
Ik heb ook weer banden gemonteerd de fiets staat nu weer op twee redelijk frisse wielen. Een kleine mijlpaal.
Hieronder weer eens wat fotos van het monteren van banden met staaldraad. Een fijne veilige methode al moet ik zeggen dat ik met m`n Singer met gelijmde banden ook al vele onbezorgde kilometers heb afgelegd.
Het kan dus wel SEBS rubberen banden lijmen.
P1030950.JPG
P1030950.JPG (198.85 KiB) 12371 keer bekeken
P1030953.JPG
P1030953.JPG (221.41 KiB) 12371 keer bekeken
P1030958.JPG
P1030958.JPG (290.92 KiB) 12371 keer bekeken
Na het wiel een keer te hebben omgedraaid zijn de staaldraden om elkaar heen gebogen :
P1030959.JPG
P1030959.JPG (146.06 KiB) 12371 keer bekeken
P1030961.JPG
P1030961.JPG (159.17 KiB) 12371 keer bekeken
P1030962.JPG
P1030962.JPG (175.79 KiB) 12371 keer bekeken
P1030964.JPG
P1030964.JPG (128.58 KiB) 12371 keer bekeken
Verder zijn aan de fiets een aantal kleine zaken gedaan. Oliedopjes bijvoorbeeld. Ik vind dat ze de fiets mooie details verschaffen.
En in dit geval met dat haakse oliepotje op de trapas helemaal .
P1030966.JPG
P1030966.JPG (233.25 KiB) 12371 keer bekeken
P1030969.JPG
P1030969.JPG (209.69 KiB) 12371 keer bekeken
Vervolgens ga ik nog een tandwiel passend maken om de ketting weer iets te geven om mee genomen te worden.
Ook rem ,spatborden en een pedaal moeten nog aan de beurt komen. Het stuur is met een pijpsnijder korter gemaakt. Dat gaat ook weer teruggedraaid worden.
Kortom, nog genoeg te doen.
P1030974.JPG
P1030974.JPG (553.26 KiB) 12371 keer bekeken
P1030965.JPG
P1030965.JPG (566.55 KiB) 12371 keer bekeken

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 26 jun 2025, 13.56
door ThomasMCfly
Prachtig werk! Leuk om verandering aan de fiets te kunnen volgen. De kat geniet ook van het werk :D

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 27 jun 2025, 12.33
door Sil Mandjes
Hoi Maarten,

Dank voor de update en de foto’s – altijd inspirerend om te zien hoe deze prachtige machine stukje bij beetje weer tot leven komt!

De wielen zien er weer fris en netjes uit, zeker met massieve banden erom. De vervangen spaken, zijn dit nieuw gemaakte spaken of van een donor?
Prachtig dat je de klus zonder brekende spaken hebt kunnen klaren – dat blijft altijd spannend bij ouder materiaal!

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 27 jun 2025, 13.08
door arnoldus
Wat geweldig alleen al het werk aan het tandwiel !

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 27 jun 2025, 14.44
door Maarten Waarlé
Ha Sil,
De spaken van het achterwiel, tenminste de kapotte en of verdwenen spaken daarvan heb ik er 7 kunnen hergebruiken door er weer een nieuwe kop met stukje steel op te solderen. Door de aansnijding van de twee uiteinden heel schuin te maken krijg je een soldeer oppervlak dat groot genoeg is om de spaak heel te houden.
De 6 andere spaken heb ik nieuw gemaakt door lange hoge bi spaken op maat te zagen en er een verdikt (3 mm 1/8 schroefdraad) stukje onder aan te solderen.
In dat verdikte stukje zit dan een gat geboord van 2,2 mm en de steel van de spaak is daar dan ook van 2,5 naar 2,2 terug gebracht.Met zilver gesoldeerd en dat is ook overvloeiend van dun naar dik. Je herkent het nagenoeg niet terug.
Het wiel is nu weer een geheel en goed voor een ritje op normaal wegdek. Ik zie het wiel niet als onverwoestbaar. Dan had ik alle spaken moeten vervangen voor nieuwe. Er kan er nog best eens een los gaan of zelfs breken en die repareer ik dan weer.

Nol , ik heb ook nog een voortandwiel te maken. Bij een veiling had ik al eens een tandwiel met de zelfde vertanding gekocht.
Daarvan was het middendeel gebroken en dus heb ik alleen de buitenkant overgehouden en die gaat zodra het past weer op het oude tandwiel worden gesoldeerd.
P1030978.JPG
P1030978.JPG (187.75 KiB) 11071 keer bekeken
Die oude mag nog wat afgedraaid worden maar daartoe moet wel de crank met kopse spie los worden gemaakt anders past het niet in de draaibank.
Ik moet ook nog ontdekken of je gietijzer (het oude tandwiel) kan solderen met zilver. Kan goed zijn dat het met koper gedaan moet worden .Dat heb ik al eens met een kacheldeurtje gedaan en dat ging.

Nu ben ik bezig met de spatborden.
P1030977.JPG
P1030977.JPG (191.39 KiB) 11071 keer bekeken
P1030976.JPG
P1030976.JPG (267.21 KiB) 11071 keer bekeken
Ziet er toch verzorgder uit dan de kale versie zonder spatborden.
P1030980.JPG
P1030980.JPG (271.44 KiB) 11071 keer bekeken
En het stuur is met een pijpsnijder ingekort dat mag ook weer langer worden.
P1030981.JPG
P1030981.JPG (124.65 KiB) 11071 keer bekeken
Ongeveer ter grootte van een handvat.

Re: Quadrant model 17 safety

Geplaatst: 27 jun 2025, 15.23
door m-gineering
Maarten Waarlé schreef: 27 jun 2025, 14.44 Ik moet ook nog ontdekken of je gietijzer (het oude tandwiel) kan solderen met zilver. Kan goed zijn dat het met koper gedaan moet worden .
Als het grauw gietijzer is (itt gietstaal) zal het toch wel cuni oid moeten worden , of Tigbrazing