Foto-thema april: De Onderdelen
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
Een zoek het verschil plaatje
Alleen heb ik er maar 1 plaatje dus zoek het verschil tussen de nippels
Ja de nippels komen uit het zelfde nog gesloten zakje
Alleen heb ik er maar 1 plaatje dus zoek het verschil tussen de nippels
Ja de nippels komen uit het zelfde nog gesloten zakje
- Bijlagen
-
- 20250418_093221.jpg (159.35 KiB) 7078 keer bekeken
antieke transportfietsen
-
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
Kom je vaker tegen bij dat soort kleine onderdelen. Mijn theorie is dat de bakken niet goed leeggeschut worden tussen de verschillende productiestappen
/Marten
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
Naast derailleurs en pedalen heb ik ook een zwak voor leren zadels. Als ik een mooi exemplaar zie dan word ik al gauw wat week in de knieën.
Brooks B17 Champion Special, een Marktplaatsvondst. Gemaakt ergens tussen eind jaren '30 en begin jaren '50:
Ongemerkt, maar zo goed als nieuw gekocht, en het leer is dikker dan van welk ander zadel ook uit mijn verzameling:
Brooks B17 Champion Special, een Marktplaatsvondst. Gemaakt ergens tussen eind jaren '30 en begin jaren '50:
Ongemerkt, maar zo goed als nieuw gekocht, en het leer is dikker dan van welk ander zadel ook uit mijn verzameling:
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
I'm late for the party - maar ik moest ook echt zoeken naar iets wat bijzonder genoeg was. Ik heb uiteindelijk twee onderdelen gevonden, beide uit de bakfiets wereld.
De eerste is de vergrendeling systeem voor de conus van een bakfiets zijwiel. Is hier op het forum ook weleens voorbij gekomen. Er hoort nog een borgmoer bij natuurlijk. Iedereen snapt hoe dit werkt. Je zou kunnen zeggen dat het jammer is dat je de lagers alleen in stapjes kan afstellen. Maar wat ik dus zo mooi vind aan dit systeem is het volgende: de hoek tussen de uitwendige lipjes en inwendige lip is dusdanig berekend dat als je de ring omdraait, je precies een halve stap strakker of losser kan stellen. Dit soort simpele mechanische oplossingen vind ik erg mooi.
De tweede is een borgmoer, voor de centrale as van een bakfiets. Je had toen natuurlijk geen borgmoer met zo'n plastic kraagje. Dus werden er tweedelige moeren gedraaid, waarbij het borgende gedeelte zichzelf conisch klemdraait in de onderste deel. Vind ik prachtig van eenvoud, en werkt pakweg 80 jaar later nog steeds prima.
De eerste is de vergrendeling systeem voor de conus van een bakfiets zijwiel. Is hier op het forum ook weleens voorbij gekomen. Er hoort nog een borgmoer bij natuurlijk. Iedereen snapt hoe dit werkt. Je zou kunnen zeggen dat het jammer is dat je de lagers alleen in stapjes kan afstellen. Maar wat ik dus zo mooi vind aan dit systeem is het volgende: de hoek tussen de uitwendige lipjes en inwendige lip is dusdanig berekend dat als je de ring omdraait, je precies een halve stap strakker of losser kan stellen. Dit soort simpele mechanische oplossingen vind ik erg mooi.
De tweede is een borgmoer, voor de centrale as van een bakfiets. Je had toen natuurlijk geen borgmoer met zo'n plastic kraagje. Dus werden er tweedelige moeren gedraaid, waarbij het borgende gedeelte zichzelf conisch klemdraait in de onderste deel. Vind ik prachtig van eenvoud, en werkt pakweg 80 jaar later nog steeds prima.
-
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
Vond Chris King ook, en paste het toe op een balhoofdsteltdebruin schreef: ↑22 apr 2025, 15.41
De tweede is een borgmoer, voor de centrale as van een bakfiets. Je had toen natuurlijk geen borgmoer met zo'n plastic kraagje. Dus werden er tweedelige moeren gedraaid, waarbij het borgende gedeelte zichzelf conisch klemdraait in de onderste deel. Vind ik prachtig van eenvoud, en werkt pakweg 80 jaar later nog steeds prima.

/Marten
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
Tweede generatie Imco-achternaaf van rond 1940 (ik zoek nog een voornaaf) met Chromen middenstuk, wellicht afgekeken van de Simplex-naven.
Bij dit exemplaar ontbreekt het typische Imco-logo op de ankerplaat. Ook Simplex liet hun inscriptie achterwege op hun latere naven.
Opvallend is die atypische ankerplaat; een lang model met steek-plaat als bevestiging op het frame. Je zou ook een korter model verwachten; Imco maakte namelijk maar één model ankerplaat voor de zowel voor- als achterrem. Ook is dit ontwerp ouder dan de naaf zelf - op de eerste generatie Imco-naaf werd dit model reeds toegepast.
Juncker, Union en Vesting monteerde deze voor-oorlogse trommelremmen op hun fietsen als een alternatief voor Sturmey Archer-naven.
Bij dit exemplaar ontbreekt het typische Imco-logo op de ankerplaat. Ook Simplex liet hun inscriptie achterwege op hun latere naven.
Opvallend is die atypische ankerplaat; een lang model met steek-plaat als bevestiging op het frame. Je zou ook een korter model verwachten; Imco maakte namelijk maar één model ankerplaat voor de zowel voor- als achterrem. Ook is dit ontwerp ouder dan de naaf zelf - op de eerste generatie Imco-naaf werd dit model reeds toegepast.
Juncker, Union en Vesting monteerde deze voor-oorlogse trommelremmen op hun fietsen als een alternatief voor Sturmey Archer-naven.
- Bijlagen
-
- IMG_8918.jpeg (250.43 KiB) 6588 keer bekeken
-
- IMG_8917.jpeg (286.96 KiB) 6588 keer bekeken
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Foto-thema april: De Onderdelen
De meeste fietsenmakers bij mij in de buurt kennen me inmiddels als "die meneer". Met enige regelmaat word ik geconfronteerd met "jij houdt toch van oude spullen? Ik heb nog wat leuks voor je."
Meestal kom er dan een ingeruilde oude racefiets tevoorschijn, maar het leukst is eigenlijk als ze hebben "opgeruimd" (en niet alles meteen hebben weggegooid).
Dat leverde me eens dit fraaie setje Roval-wielen op. Uit de vroege jaren '80, vermoed ik. Naven van Perrin & Courson, die in die tijd ook de betere naven voor Maillard maakten.
De eerste aerodynamische fabriekswielen en het begin van het einde voor de door "Ome Jan" of "Ome Wim" gebouwde racewielen.
Tegenwoordig is Roval het huismerk van Specialized.
Meestal kom er dan een ingeruilde oude racefiets tevoorschijn, maar het leukst is eigenlijk als ze hebben "opgeruimd" (en niet alles meteen hebben weggegooid).
Dat leverde me eens dit fraaie setje Roval-wielen op. Uit de vroege jaren '80, vermoed ik. Naven van Perrin & Courson, die in die tijd ook de betere naven voor Maillard maakten.
De eerste aerodynamische fabriekswielen en het begin van het einde voor de door "Ome Jan" of "Ome Wim" gebouwde racewielen.
Tegenwoordig is Roval het huismerk van Specialized.
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
Dat is een mooie set. Die auto erachter ook. Inmiddels ook een klassieker.non-fixie schreef: ↑25 apr 2025, 12.23 De meeste fietsenmakers bij mij in de buurt kennen me inmiddels als "die meneer". Met enige regelmaat word ik geconfronteerd met "jij houdt toch van oude spullen? Ik heb nog wat leuks voor je."
Meestal kom er dan een ingeruilde oude racefiets tevoorschijn, maar het leukst is eigenlijk als ze hebben "opgeruimd" (en niet alles meteen hebben weggegooid).
Dat leverde me eens dit fraaie setje Roval-wielen op. Uit de vroege jaren '80, vermoed ik. Naven van Perrin & Courson, die in die tijd ook de betere naven voor Maillard maakten.
De eerste aerodynamische fabriekswielen en het begin van het einde voor de door "Ome Jan" of "Ome Wim" gebouwde racewielen.
Tegenwoordig is Roval het huismerk van Specialized.
Roval-set.jpg
Roval-naaf.jpg
Re: Foto-thema april: De Onderdelen
Daar heeft mevrouw non-fixie jaren met plezier in rondgereden. En ik véél te weinig.

Ik mocht hem nog wel afleveren bij de nieuwe eigenaar. Leuke fiets mee voor de lange rit terug naar huis: