Re: restauratie van een Clément safety
Geplaatst: 2 mar 2014, 21.56
Beste groep,
Ik ga maar weer eens verder met m`n verslag.
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het vervaardigen van een zadel.
Ik ben er nog niet mee klaar maar het begint wel vorm te krijgen.
Mijn uitgangsmodel is een Lamplugh zadel wat onder andere op een Clement zit die bij de Tsjechische Sterba te koop stond.
Bij nader onderzoek blijkt dit zadel erg veel te zijn verkocht. Het zit op allerlei safety`s.
Er zijn ook modellen die in de buurt komen zoals op de rover safety`s.
Wat ik gedaan heb is een model maken die je concurent zou kunnen noemen van dit Lamplugh zadel.
Belangrijke overeenkomst is de onderste veerbevestiging
die niet met een oog-bout werkt maar waarbij de veer opgesloten wordt door klemmetjes en een veervolgend platvorm
Aan de achterkant is deze veerbasis een brug die op de lengte veerstang is geschoven.
Op de onderstaande foto`s is te zien hoe bij mij zo`n brug tot stand komt
De lengte veer die op de zadelstrop zit geschoven heb ik gemaakt door een vroeg zadelframe met enkele veer te slopen en
te verbuigen tot een gewenste vorm.
Deze vroege veren zijn dikker dan die van zadels met twee of drie onderstel-veren.
Deze heeft een dikte van 7mm en dat heb je echt nodig.
Hoieronder nog een foto van het onderstel toe het klaar was.
Er is natuurlijk wel wat tijd en energie in gaan zitten.
De achterbrug komt van een gesneuveld zadel en er moesten nog tashaken gemaakt worden die aansloten bij de tas die ik wil monteren.
Volgende stap is het vormen van een zadeldek.
Ik heb hiervoor dik natuurlijk gelooid leder in huis en de houten mal had ik al eerder gemaakt voor een restauratie.
Ik heb wel de mal wat aangepast op de bestaande achterste zadel beugel. Deze moet uiteindelijk goed passen in de zadelvorm.
Te groot is rampzalig te klein is lelijk.
Ik heb het (natte) leer op de mal gespannen en met touwen en draadeinden strak getrokken.
Erg gemakkelijk gaat dat niet met 6mm dik leder.
Ik gebruik ook een krik om nog wat meer te vertellen te hebben.
De twee spijkers bovenop het zadel dienen er voor om bij aanvang het leer recht op de mal te houden.
Later komt daar een uitsparing zodat de gaatjes van de spijkers niet meer te zien zijn.
De spijkers rondom dienen er voor om tenslotte de laatste kreukels uit het leer te werken.
Nu mag het drogen.
Morgen maak ik nog wat versieringen in het half natte leer
en dan moet het nog een paar dagen drogen.
Groeten,
Maarten
Ik ga maar weer eens verder met m`n verslag.
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het vervaardigen van een zadel.
Ik ben er nog niet mee klaar maar het begint wel vorm te krijgen.
Mijn uitgangsmodel is een Lamplugh zadel wat onder andere op een Clement zit die bij de Tsjechische Sterba te koop stond.
Bij nader onderzoek blijkt dit zadel erg veel te zijn verkocht. Het zit op allerlei safety`s.
Er zijn ook modellen die in de buurt komen zoals op de rover safety`s.
Wat ik gedaan heb is een model maken die je concurent zou kunnen noemen van dit Lamplugh zadel.
Belangrijke overeenkomst is de onderste veerbevestiging
die niet met een oog-bout werkt maar waarbij de veer opgesloten wordt door klemmetjes en een veervolgend platvorm
Aan de achterkant is deze veerbasis een brug die op de lengte veerstang is geschoven.
Op de onderstaande foto`s is te zien hoe bij mij zo`n brug tot stand komt
De lengte veer die op de zadelstrop zit geschoven heb ik gemaakt door een vroeg zadelframe met enkele veer te slopen en
te verbuigen tot een gewenste vorm.
Deze vroege veren zijn dikker dan die van zadels met twee of drie onderstel-veren.
Deze heeft een dikte van 7mm en dat heb je echt nodig.
Hoieronder nog een foto van het onderstel toe het klaar was.
Er is natuurlijk wel wat tijd en energie in gaan zitten.
De achterbrug komt van een gesneuveld zadel en er moesten nog tashaken gemaakt worden die aansloten bij de tas die ik wil monteren.
Volgende stap is het vormen van een zadeldek.
Ik heb hiervoor dik natuurlijk gelooid leder in huis en de houten mal had ik al eerder gemaakt voor een restauratie.
Ik heb wel de mal wat aangepast op de bestaande achterste zadel beugel. Deze moet uiteindelijk goed passen in de zadelvorm.
Te groot is rampzalig te klein is lelijk.
Ik heb het (natte) leer op de mal gespannen en met touwen en draadeinden strak getrokken.
Erg gemakkelijk gaat dat niet met 6mm dik leder.
Ik gebruik ook een krik om nog wat meer te vertellen te hebben.
De twee spijkers bovenop het zadel dienen er voor om bij aanvang het leer recht op de mal te houden.
Later komt daar een uitsparing zodat de gaatjes van de spijkers niet meer te zien zijn.
De spijkers rondom dienen er voor om tenslotte de laatste kreukels uit het leer te werken.
Nu mag het drogen.
Morgen maak ik nog wat versieringen in het half natte leer
en dan moet het nog een paar dagen drogen.
Groeten,
Maarten