De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!

Voor alle off-topic zaken.
wimjansen

Re: De allerbelangrijkste oude fietsen van Nederland!

Bericht door wimjansen »

Als ik dit allemaal zo eens lees is er maar één conclusie mogelijk: je hebt "mobiel erfgoed" èn je hebt de fiets. Of, zoals een promovendus in de zeventiger jaren in een van zijn stellingen formuleerde: de westerse technologie bereikte zijn hoogtepunt in de ontwikkeling van de fiets (V.U. 1977). Daarmee komt een aparte plaats toe aan dit vervoermiddel, los van type, merk en bouwjaar. Het wachten is op inzicht en een daaraan gekoppelde royale subsidie van de overheid om dit vorm te geven. Dat zou wellicht ook een tegenwicht kunnen leveren aan al die oprukkende technologieën die, met een minimale winst aan duurzaamheid en milieu-effect onze kostbare aandacht, ruimte en grondstoffen opeisen. Bovendien lijkt me zoiets een aardige bijdrage aan de PR in ons jubileumjaar :). Want: met een Fiets dán heb je iets!
DCR gaat nooit verloren....
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dhr. Jansen slaat de spijker op de kop denk ik. Al is de fiets geen specifieke Nederlandse vinding, ze is hier wel tot wasdom gekomen. We hebben natuurlijk ook een uitermate fietsvriendelijke en vlakke delta tot onze beschikking. Aan de fiets (het Rijwiel) is mijns inziens sinds het 'safety' principe niet erg veel verbeterd, veeleer is er een hoop onderdelen nogal ingewikkeld gemaakt. Als ik een icoon der Nederlandse rijwielen zou mogen kiezen, zou ik gaan voor een 'gewone' Gazelle. Ik heb nogal wat verschillende rijwielen tot mijn beschikking, maar elke keer als ik de No.8 bestijg en de dreven pedaleer, dreun ik onbewust binnenshoofds het mantra; 'hier bereikte het rijwiel zijn volle wasdom'.
Dat is natuurlijk een persoonlijke opvatting, maar ik denk dat Gazelle in ons land zowat synoniem is met het begrip 'fiets', en ook Jan met de Pet kon zich er één veroorloven.
Zoiets als de Kever (of de Kadett) in de automobiele sector. Er zijn natuurlijk heel wat 'gewone' Gazelle's verkocht, en ook veel overgebleven maar toch...
Bijlagen
000_0055.jpg
000_0055.jpg (176.7 KiB) 7610 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

Hier ben ik het roerend mee eens: een Gazelle toerfiets was het summum van dé Nederlandse fiets in een lange periode van vier of vijf decennia. Gazelle als de marktleider, als het bedrijf dat een brede bevolkingsgroep mobiliteit gegeven heeft, met fietsen die van bovengemiddelde kwaliteit waren en toch nuchter. Precies zoals het fietsen in Nederland ging en grotendeels nog steeds gaat: een fiets te hebben die het goed doet en goed blijft doen is voor iedereen belangrijk, dus koop maar geen rommel (zoals in andere landen vaak wel gebeurde), maar ook niets frivools. De mensen hadden vertrouwen in Gazelle en werden niet teleurgesteld. Nog steeds: als je een oude fiets opknapt en het is een Gazelle, weet je zeker dat hij lekker rijdt!

Groeten,
fietser
klassiekeracefiets

Bericht door klassiekeracefiets »

Kaspar Hanenbergh schreef: > Race- en sportfietsen: bedankt voor de suggesties, een RIH lijkt me een mooi toonbeeld. Kent iemand een exemplaar met een verhaal?
Die moet wel te vinden zijn. Al is het ook de vraag wat je nu precies nodig hebt. Een foto, een naam op een lijst of een fysieke fiets?
Zelf heb ik alleen een Rih van een gewone man. Maar Rih bestaat gelukkig nog, dus wellicht dat ze daar kunnen helpen en anders heb ik nog wel wat ideeën.
klassiekeracefiets

Bericht door klassiekeracefiets »

Kaspar, welke fietsen zijn het geworden?
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Ik kan me zo voorstellen dat je vast legt en op datum zet. Bekijk het artefact (fiets) en de eventuele historie. Een breed palet aan fietsen zou mijn voorkeer hebben. Liefst ook wat onbekendere merken. Een verzameling van dagelijkse gebruiks en zakelijke fietsen (bakfiets, bakkersfiets etc. Hoge bi en safety horen denk ik wel thuis in dit verhaal. Een Burgers bottenschudder om te starten is mijns inziens niet verkeerd want daar begon het mee. Dus een goed overzicht van wat er was/is tot en met de moderne vouwfiets en racefiets.

En natuurlijk ook de oude kiekjes bijvoegen, ansichtkaarten etc. Maak het breed en leesbaar voor een grote groep belangstellenden.

hartelijke groeten,
Michiel ;)
mazell99

Bericht door mazell99 »

nog wat oude kiekjes met het thema Transportfietsen
Bijlagen
transportfiets_1129.jpg
transportfiets_1129.jpg (71.2 KiB) 7374 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mazell99 op 18 mei 2016, 22.47, 1 keer totaal gewijzigd.
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 2
Bijlagen
transportfiets_697.jpg
transportfiets_697.jpg (63.97 KiB) 7374 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 3
Bijlagen
transportfiets_1685.jpg
transportfiets_1685.jpg (72.69 KiB) 7374 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 4
Bijlagen
transportfiets_758.jpg
transportfiets_758.jpg (69.83 KiB) 7374 keer bekeken
Plaats reactie