Singer, overgangsmodel van rond 1898
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Gaaf dat zadel! Ik wist wel dat er 'iets' niet klopte, ik herkende het Sunbeam patent maar daar hadden ze dus een Brooks zadel op gemaakt...
Mooi dat het zo weer goed terecht komt!
Mooi dat het zo weer goed terecht komt!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Nou, Sunbeam werkte wel met Brooks. In die zin klopt het wel.
Ook in de tekening ziet de constructie er eigenlijk precies zo uit als wat bij het zadel zat. Het enige en ook wel raadselachtige is dat er geen goede fixeerbare hoekverstelling in het systeem zit.
Het zadel zou zondermeer achterover zakken als je er op gaat zitten. Alsof je versleten vertanding hebt als bij een normaal zadel.
Ik bewaar het wel, die vreemde Sunbeam zadelbuis. Misschien wordt het nog een keer duidelijk.
Ook in de tekening ziet de constructie er eigenlijk precies zo uit als wat bij het zadel zat. Het enige en ook wel raadselachtige is dat er geen goede fixeerbare hoekverstelling in het systeem zit.
Het zadel zou zondermeer achterover zakken als je er op gaat zitten. Alsof je versleten vertanding hebt als bij een normaal zadel.
Ik bewaar het wel, die vreemde Sunbeam zadelbuis. Misschien wordt het nog een keer duidelijk.
Indrukwekkend zadel wel door zijn lengte. En weer een ongeevenaard stukje huisvlijt! Ga nog iets van een kettinglast monteren?
Jos
Jos
-
Het is inderdaad een flink zadel, Jos.
Brooks had ze regelmatig in verschillende maten meestal in die stappen.
Of dat met dit type ook is weet ik niet. De BB75 van de beeldbank en ook uit jouw boek heeft zo`n zelfde type zadel.
Mogelijk iets doorontwikkeld. Onderaan bij de neusveer ziet het frame er iets anders uit. Een kettingkast was ik niet van plan. In de catalogus staan ze ook zonder afgebeeld zoals dat in die tijd gebruikelijk was.
Colin (on line bicycle mus.) heeft een foto van een Singer uit de zelfde periode die wel een kettingkast heeft.
Maar dat zijn lastige dingen om na te maken. Die fiets zal trouwens ook een vast tandwiel hebben . Er zitten voetrusten (opgeschroefd) op de voorvork.
De Singer van deze topic heeft een Eadie rem-achternaaf die er wat later in gekomen moet zijn.
Groeten,
Maarten
Brooks had ze regelmatig in verschillende maten meestal in die stappen.
Of dat met dit type ook is weet ik niet. De BB75 van de beeldbank en ook uit jouw boek heeft zo`n zelfde type zadel.
Mogelijk iets doorontwikkeld. Onderaan bij de neusveer ziet het frame er iets anders uit. Een kettingkast was ik niet van plan. In de catalogus staan ze ook zonder afgebeeld zoals dat in die tijd gebruikelijk was.
Colin (on line bicycle mus.) heeft een foto van een Singer uit de zelfde periode die wel een kettingkast heeft.
Maar dat zijn lastige dingen om na te maken. Die fiets zal trouwens ook een vast tandwiel hebben . Er zitten voetrusten (opgeschroefd) op de voorvork.
De Singer van deze topic heeft een Eadie rem-achternaaf die er wat later in gekomen moet zijn.
Groeten,
Maarten
Mooie foto van die Singer uit 1900. Olielampje zou op jouw model ook goed staan. En een doorzichtige celluloid kast zou het plaatje af maken...
Maarten, jouw status zit ergens tussen meester-restaurateur en kunstenaar. Wat een vakmanschap! Hulde.
-
Het blijft me altijd verbazen hoe vindingrijk je bent, mijn complimenten Maarten!
Niks nieuws aan de moderne fiets, zeker die celluloid (nu doorzichtig plastic) kettingkast niet!
Sportief fietsend!
-
Simon, Rutger, Dank voor jullie complimenten. Smile from ear to ear.
Ik hoop ook dat het inspirerend werkt en dat iemand besluit ook een zadel te maken of een handvat of een kettingkast met haakjes.
Durabo,
ik ben het met je eens. (bijna) niets nieuws onder de zon.
Veel zaken die met trommelgeroffel worden gepresenteerd zijn al lang een keer bedacht en toegepast.
Elektrische auto`s : rond 1900 reden ze als taxi in Amsterdam!
Ik hoop ook dat het inspirerend werkt en dat iemand besluit ook een zadel te maken of een handvat of een kettingkast met haakjes.
Durabo,
ik ben het met je eens. (bijna) niets nieuws onder de zon.
Veel zaken die met trommelgeroffel worden gepresenteerd zijn al lang een keer bedacht en toegepast.
Elektrische auto`s : rond 1900 reden ze als taxi in Amsterdam!
-
Hallo Maarten,
Fiets wordt steeds mooier zo en Jos heeft wel een punt dat er nog een mooie kettingkast op mag maakt het helemaal af,misschien kun je van een oliebad kettingkast een doorzichtige maken,
groetjes Hans
Fiets wordt steeds mooier zo en Jos heeft wel een punt dat er nog een mooie kettingkast op mag maakt het helemaal af,misschien kun je van een oliebad kettingkast een doorzichtige maken,
groetjes Hans