Re: Quadrant model 17 safety
Geplaatst: 27 jun 2025, 19.42
Ik geloof dat het mee gaat vallen Marten.
Ik las in de catalogus: ''no malleable iron exept the lower chainwheel'' en had aangenomen dat daarmee gietijzer bedoeld werd.
Ik zie nu dat de vertaling smeedbaar ijzer is wat natuurlijk een erg goede uitkomst is. Dat kan ik wel lassen of solderen na gelang de passing tussen tandwiel en binnenwerk. Eerlijk gezegd zag het er ook niet uit als gietijzer wat inderdaad wat grijzig is en zeer makkelijk te vijlen.
het voorspatbord is klaar op de klinknagels na. Altijd weer een gestoei om de spatbordbeugel symmetrisch en passend te krijgen. De uiteinden bij de as heb ik rond gesmeed na eerst de helft van de hoogte van de strip af te hebben gehaald.
Dat is toch wel wat ''echter'' dan er een revet er voor aan te lassen.
Wel top dat ik een andere Quadrant heb kunnen lenen voor de maatvoering . Dat scheelt een hoop aan fantasie uitvoering.
Het zadel had ik al eens gemaakt voor deze CMC Club Safety maar bleek beter op de Quadrant te passen. Zadels zijn altijd een schaarste maar opeens had ik er twee. Het onderstel komt van de ''kofferbakverkoop'' van de jaarvergadering. John Graal had `m bij. Dat zijn altijd welkome verassingen.
Het type zadel op deze fietsen (met veersysteem) is voor de hoge bi . Het omklemt de platte zadelveer waar een safety zadel echt een strop heeft voor een ronde stang van meestal rond 16 mm en spiraalveren in de meeste gevallen.
Het zadel veer systeem is nog wat rammelig dus de assen dien ik te vervangen door een lichte overmaat. De veerkracht is overigens niet toereikend.
Ik zak er eenmaal volledig zittend door heen tot op de uiterste stand. Daar zal een stiekem hulpveertje bij nodig zijn.
Ik las in de catalogus: ''no malleable iron exept the lower chainwheel'' en had aangenomen dat daarmee gietijzer bedoeld werd.
Ik zie nu dat de vertaling smeedbaar ijzer is wat natuurlijk een erg goede uitkomst is. Dat kan ik wel lassen of solderen na gelang de passing tussen tandwiel en binnenwerk. Eerlijk gezegd zag het er ook niet uit als gietijzer wat inderdaad wat grijzig is en zeer makkelijk te vijlen.
het voorspatbord is klaar op de klinknagels na. Altijd weer een gestoei om de spatbordbeugel symmetrisch en passend te krijgen. De uiteinden bij de as heb ik rond gesmeed na eerst de helft van de hoogte van de strip af te hebben gehaald.
Dat is toch wel wat ''echter'' dan er een revet er voor aan te lassen.
Wel top dat ik een andere Quadrant heb kunnen lenen voor de maatvoering . Dat scheelt een hoop aan fantasie uitvoering.
Het zadel had ik al eens gemaakt voor deze CMC Club Safety maar bleek beter op de Quadrant te passen. Zadels zijn altijd een schaarste maar opeens had ik er twee. Het onderstel komt van de ''kofferbakverkoop'' van de jaarvergadering. John Graal had `m bij. Dat zijn altijd welkome verassingen.
Het type zadel op deze fietsen (met veersysteem) is voor de hoge bi . Het omklemt de platte zadelveer waar een safety zadel echt een strop heeft voor een ronde stang van meestal rond 16 mm en spiraalveren in de meeste gevallen.
Het zadel veer systeem is nog wat rammelig dus de assen dien ik te vervangen door een lichte overmaat. De veerkracht is overigens niet toereikend.
Ik zak er eenmaal volledig zittend door heen tot op de uiterste stand. Daar zal een stiekem hulpveertje bij nodig zijn.