Gespot op Marktplaats!

EdMondain

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door EdMondain »

Hallo Maarten,

Aan de zadels te zien is de fiets bedoeld voor twee tieners. Ik denk een soort van loveseat in de vorm van een fiets. Intiemer dan een tandem. Een variatie op het meenemen van je vriendin voor op de stang.
De pedalen worden inderdaad door twee mensen bediend. Dus voor je geliefde zit er niets anders op dan even hard mee te fietsen.
Waarschijnlijk is het daarom geen succes geworden.

Groet van Edmond.
asterduc

Bericht door asterduc »

je hebt gelijk Maarten, ik zag op één van de fotos voetsteuntjes, maar merk nu dat dit neit het geval is.

Zoals Sjoerd aangeeft zijn de pedalen groot genoeg en het lijkt wel dat je onder het pedaal nog je voet in kunt schuiven. Als dat zo is dan ligt de oplossing voor de hand.

Het ziet er ook een kinderfietsje uit. Zal dan wel zo zijn dat ze met 2 op de trappers duwen, de voorste op de trappers en de achterste onder in de trappers.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Op MP kwam ik deze mooie Raleigh tegen met het zeldzame Sturmey Archer S5 versnellingssysteem, zie http://link.marktplaats.nl/m795159016 .

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

BSA fiets met bijzonder remsysteem. Bekend van de BSA Folding Bike. Let op stangoverbrenging naar achterrem. Bagagedrager hoort er natuurlijk niet op. Iemand idee van bouwjaar ?

Groeten van
Henk
remurk

Bericht door remurk »

Lijkt op de BSA "Keep Fit" uit de 1939 folder; die had echter een oliebad kettingkast en geen strop-balhoofd. Interessante fiets, maar aan de dure kant. Groet, Rutger
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Is deze fiets niet gewoon een late Sunbeam?

Toe Sunbeam al lang niet meer het werk van John Marston of zijn directe familie was?

De kenmerken van stropbalhoofd en een naar de staande achtervork
lopende achter-remstang is typisch voor het merk Sunbeam dat analoog aan Fongers heel lang een soort traditie in eren wilde houden of tenminste die uitstraling wilde hebben.
Iets van een statige luxe.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

jawel, het is een Sunbeam, ben ik met je eens . Die stond al eerder te koop maar die man rook geld en heeft hem uit de verkoop gehaald. De remmen zijn het mooiste deel van de fiets.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

De BSA op MP trok mijn aandacht vanwege de remmen. Die lijken hetzelfde als de remmen op de BSA Folding Bike (ook wel ten onrechte Parafiets genoemd). Die remmen zijn zeer moeilijk los te vinden. Ik heb prijzen gezien van 200 Pond per stuk. Er bestaan ook replica's.

In de tijd dat die folding bikes nog geen verzamelaarswaarde hadden, werden die remmen vaak verwijderd, omdat men geen passende remblokjes meer kon vinden. Na WW2 schijnen er ook bikes half afgemonteerd, zonder remmen, te zijn verkocht.
Foto MP
Foto MP
BSA rem.JPG (28.37 KiB) 4774 keer bekeken
Mijn BSA Folding Bike
Mijn BSA Folding Bike
P1010330.JPG (148.1 KiB) 4774 keer bekeken
De gelijkenis is frappant, hoewel ik het nauwelijks kan geloven. De foto op MP is niet erg duidelijk.
Ik zou graag willen weten welk model BSA dat dan geweest is. Of was het een Sunbeam, of huisvlijt ?
De verkoper zal nu nog wel meer geld ruiken. :evil:

Groeten van
Henk
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Henk,
Die remmen zullen best wel het zelfde zijn.

Lang na dat Sunbeam als een merk begon met eigen koers en kapitaal is het verkocht en weer door verkocht aan de BSA groep.
Een en ander is terug te lezen op diverse plekken.

Dus dat maakt dan dat er BSA onderdelen op een so-called Sunbeam zitten.
Echte Sunbeam fietsen zijn van voor 1937 of op z`n best van voor 1918. Deze fiets mag gerust een BSA genoemd worden.

Dat is de bekende problematiek van de bloei en afbreuk van de rijwielindustrie. Zo als een Simplex-Gazelle geen echte Simplex is etc.

Groeten,
Maarten
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Beste Maarten,

Bedankt voor je verwijzing naar Sunbeam. Op engelse sites heb ik een en ander over de verhouding BSA/Sunbeam gevonden en ook deze foto:
http://oldroads.com/arch/pic1_668.html
en dit:
http://www.classicrendezvous.com/Britis ... cycles.htm

De fiets op MP zal wel een BSA zijn, maar hij blijft merkwaardig, ook vanwege de balhoofdstrop. Wellicht is hij van vlak na WO2 en zijn er wat onderdelen uit overgebleven voorraden voor gebruikt.

Groeten van
Henk
Plaats reactie