fietser schreef:.... niet helemaal gelukt. Zo hebben we b.v. een gat tussen 1951 en 1959 en ...
fietser
Zou het gat kunnen vullen met deze SA 4 speed Locomotief Tour de France Touring uit 1955? Ook deze is niet erg uitbundig in zijn kleur, maar in elk geval niet zwart
Bijlagen
Locomotief-TdF-frnr555652.jpg (202.58 KiB) 7094 keer bekeken
Een Locomotief TdF zou er inderdaad mooi bij passen. Het gat van midden jaren '50 wordt misschien nog wel door de Union kruisframe opgevuld (ik hoop nog van "x-frame" te horen), maar de TdF voegt er in ieder geval nog weer een nieuw aspect aan toe. Wel jammer dat er geen kettingscherm op zit(!?). En de vraag is: wordt het de 11e fiets of moet er dan een andere wijken?
fietser schreef:Als je deze fietsen in chronologische volgorde opstelt zit er ook een "verhaal" in. Ik denk dat het goed is om daar iets mee te doen, b.v. via een bordje per fiets met de specificaties en eventuele bijzonderheden.
Iemand een idee hoe we dat het beste zouden kunnen regelen?
daar zie ik 2 mogelijkheden,
- via een individueel specificatieblad dat aan de fiets hangt (bvb dmv een stuurklemmetje).
- door een verzamelblad waar alle fietsen met hun specificaties op vermeld staan. Dit kan in één exemplaar worden opgehangen of in meerdere exemplaren worden uitgedeeld.
Een copy van het blad uit de toenmalige prijscourant van betreffende fiets lijkt mij ook een leuke toevoeging.
Hier een vb van mijn Sport A.
een 11e fiets lijkt me niet zo'n punt hoor, maar geen 12e, 13e enzo.
In de praktijk is er toch vaak ook iemand die uiteindelijk niet kan komen.
Over de briefjes: ik heb destijds voor de tentoonstellingen van safety's en kruisframes voor alle fietsen tevoren briefjes gemaakt die je op de grond kon leggen, direct voor de fiets. werkte prima.
@ fietser: x-frames komt zelden naar dit forum. Stuur hem een PM of vraag mij even om zijn directe mailadres.
Niets mis met jouw Gazelle maar hij voegt denk ik niet veel toe aan wat er al is. Het eendenbekspatbord zit ook op de Locomotief kruisframe uit hetzelfde jaar. Het stuur hoort er niet op (als het bouwjaar klopt), dat moet in 1951 nog zo'n Gazelle "toerfietsstuur" met voorbouw zijn zoals dat ook op de Gazelle van 1937 te zien zal zijn. De aluminium velgen zijn in 1951 wel vroeg, in dat jaar begint het eigenlijk (bij Gazelle en anderen), een enkele pionier van ander fabrikaat daargelaten. Maar daarvan afgezien "doet" de Gazelle van 1937 hetzelfde en meer.
Misschien moet er maar een sportfietsrit komen (niet alleen Gazelle sportfietsen), dan is er onder ons sportfietsliefhebbers nog een keer kans om elkaars fietsen te bekijken en ervan te genieten.
de velgen zijn zoiezo zeer zeker origineel! en zijn van lepper, kan ed ook beamen die van hem heeft het geloof ik ook. mij 56er sport luxe overigens ook,.
daarom is het een apart fietsje. het stuur twijfel ik bij het oudere type heeft inderdaad een ander stuur. maar ed zijn sport pop heeft dit stuur ook maar heeft weer stangrem dus zou niet anders kunnen. daarbij gelaten zijn er al een aantal zelfde fietsen wat je al aangeeft, ik wil de moeite doen maar is het niet nodig laat ik hem thuis is ook prima. het mooiste is zeker als het thema sport is dat er kleurrijke fietsen staan er ook best een sport van begin 70 tussen kan. jaq heeft daar zeer mooie explaren van.
al zie ik bij de reeks fotos, wel een parallel frame zitten waar dan weer een nieuw achterlicht opzit dat is zeker op een oldtimerbeurs uit ten boze lijkt mij. ik doel op de foto rechts bovenin bij reeks foto,s
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Ik bedoelde ook dat de aluminium velgen origineel zijn, hoor. Dat is dan ook meteen het bijzondere, het is een vroeg sportmodel met alu-velgen (zo was mijn opmerking bedoeld).
Wat het stuur betreft: tot in 1952 bij Gazelle terugtrappers het aparte Gazelle "toerfietsstuur" met losse stuurbocht en bij trommelremfietsen een gewoon Gazelle remstuur waarvan de vorm toch iets anders is dan wat we van daarna allemaal kennen.
Achterlicht van de dames parallelframe-fiets in het overzicht: dat "probleem" is al bekend, er wordt door de eigenares aan gewerkt
fietser schreef:.... Wel jammer dat er geen kettingscherm op zit(!?). En de vraag is: wordt het de 11e fiets of moet er dan een andere wijken?...
fietser
Ter geruststelling: Originele kettingkast is er ook nog!
Bijlagen
kettingkast-Locomotief.jpg (258.25 KiB) 7030 keer bekeken