Ten opzichte van de folder van 1929 zijn een paar wijzigingen te zien. Direct opvallend zijn de dubbele spatbordstangen en het ‘standaard’ kettingwiel, zonder de drie kronen. Ook het rek is iets anders, met doorlopende steunen van het stuur naar de vooras. Het frame lijkt op het eerste gezicht hetzelfde, al is dat moeilijk in te schatten door de andere hoek van de foto. Door die andere hoek zijn wel een paar details zichtbaar die in de folder van 1929 niet goed te zien zijn, zoals de verticale bracketbouten icm een BSA as, zoals mijn fiets die ook heeft. De achtervork is wel breder dan bij mijn fiets. In de folder van 1929 is te zien dat het achterspatbord bij de staande achtervork is samengeknepen, dus waarschijnlijk is dat in de tussentijd gewijzigd. Wel grappig is dat het balhoofd sterk lijkt op het balhoofd dat ik van die tandem heb ‘geoogst’

Al met al ben ik er nu wel zeker van dat mijn fiets een Nederlandsche Kroon is. Ik heb ook al wat onderzoek naar de framenummering gedaan en er lijkt wel enige lijn in te zitten. In de jaren 20 staat het framenummer bij Nederlandsche Kroon fietsen op de linkerachterpad, van onder naar boven en in het zelfde font als bij mijn fiets. Op het forum staan er twee: De door H. de Wilde gereviseerde Stokvis met framenr 120xx dateert van omstreeks 1920, en de ’Schone Slaapster’ met framenummer 457xx uit ca 1923. Op het net vond ik nog een derde met framenummer 862xx, op basis van de achternaaf en het originele (Williams!) kettingwiel uit 1926. Mijn framenummer van 79830 past mooi in deze ‘serie’ van drie en zal dan van omstreeks 1925 moeten zijn. Rond 1930 verhuist het framenummer naar de linkerkant van de zadellug en begint weer bij 1xxxx in een ander font, mijn fiets is dus zeker ouder dan dat. Meer info is echter nog zeer gewenst!
Wordt vervolgd dus…
Groetjes, Rob