Transportfietsframe jaren 20

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Rob Houkes

Re: Transportfietsframe jaren 20

Bericht door Rob Houkes »

Gisteravond kwam ik op marktplaats twee folders tegen van Nederlandsche Kroon, een uit 1925 en een uit 1933. In die van 1925 stond alleen een tekstbeschrijving van een transportfiets, in die van 1933 stond wel een transportfiets met een afbeelding. De folder bleek helaas al verkocht, maar de verkoper was zo vriendelijk om me een goede foto van de pagina met de transportfiets toe te sturen:
NL_kroon_1933_transport_hr_detail.jpg
NL_kroon_1933_transport_hr_detail.jpg (205.56 KiB) 6509 keer bekeken
Ten opzichte van de folder van 1929 zijn een paar wijzigingen te zien. Direct opvallend zijn de dubbele spatbordstangen en het ‘standaard’ kettingwiel, zonder de drie kronen. Ook het rek is iets anders, met doorlopende steunen van het stuur naar de vooras. Het frame lijkt op het eerste gezicht hetzelfde, al is dat moeilijk in te schatten door de andere hoek van de foto. Door die andere hoek zijn wel een paar details zichtbaar die in de folder van 1929 niet goed te zien zijn, zoals de verticale bracketbouten icm een BSA as, zoals mijn fiets die ook heeft. De achtervork is wel breder dan bij mijn fiets. In de folder van 1929 is te zien dat het achterspatbord bij de staande achtervork is samengeknepen, dus waarschijnlijk is dat in de tussentijd gewijzigd. Wel grappig is dat het balhoofd sterk lijkt op het balhoofd dat ik van die tandem heb ‘geoogst’ :)

Al met al ben ik er nu wel zeker van dat mijn fiets een Nederlandsche Kroon is. Ik heb ook al wat onderzoek naar de framenummering gedaan en er lijkt wel enige lijn in te zitten. In de jaren 20 staat het framenummer bij Nederlandsche Kroon fietsen op de linkerachterpad, van onder naar boven en in het zelfde font als bij mijn fiets. Op het forum staan er twee: De door H. de Wilde gereviseerde Stokvis met framenr 120xx dateert van omstreeks 1920, en de ’Schone Slaapster’ met framenummer 457xx uit ca 1923. Op het net vond ik nog een derde met framenummer 862xx, op basis van de achternaaf en het originele (Williams!) kettingwiel uit 1926. Mijn framenummer van 79830 past mooi in deze ‘serie’ van drie en zal dan van omstreeks 1925 moeten zijn. Rond 1930 verhuist het framenummer naar de linkerkant van de zadellug en begint weer bij 1xxxx in een ander font, mijn fiets is dus zeker ouder dan dat. Meer info is echter nog zeer gewenst!

Wordt vervolgd dus…

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooi. Nu zo'n rek bouwen? Bij mijn jaren '20 fiets is het rek volledig opgebouwd uit 25x5mm platstaf. Dus dat is bij de Gamma halen, buigen, boren, klinken :)
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Rob Houkes schreef:
Fotomaan schreef: Jouw verkoperde spatborden vind ik wel heel bijzonder. Maar waarom dan lakken? Poetsen zou ik zeggen :lol:
Groetjes, Rob
Wie heeft het over lakken :?:
En poetsen ook niet want dan gaat het door de jaren heen zorgvuldig opgebouwde patin er weer af :)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes

Fotomaan schreef:Wie heeft het over lakken?
Zijn ze niet gelakt? Excuses dan, ik dacht dat het koper bij jouw fiets onder een ordinaire zwarte laklaag zat. Maar die fiets waar Jeroen het over had op marktplaat was toch heel mooi? Voor mensen die daar van houden ;) Ikke dus niet hoor, geef mij maar een mooie patina!

Groetjes, Rob
Jeroen Zuiderwijk

Rob Houkes schreef:
Fotomaan schreef:Wie heeft het over lakken?
Zijn ze niet gelakt? Excuses dan, ik dacht dat het koper bij jouw fiets onder een ordinaire zwarte laklaag zat. Maar die fiets waar Jeroen het over had op marktplaat was toch heel mooi? Voor mensen die daar van houden ;) Ikke dus niet hoor, geef mij maar een mooie patina!

Groetjes, Rob
Ik heb hem trouwens gevonden, niet zo gepoetst en kitcherig als ik me herinnerde, op de glimmende pomp na:

Afbeelding
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Ik houd sowieso niet van lakken. De voormalige Nachtburgemeester heeft ooit een fiets van mij gekocht waar onder de originele zwarte lak een soort rode menie was gebruikt. Die onderste laag scheen een beetje door de tanende zwarte lak heen en dat vind ik prachtig. Een dergelijk uiterlijk versterkt het imago van werkpaard wat meer dan bij toerfietsen tot de verbeelding spreekt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Hoi Rob, had je deze Stokvis folder uit 1928 al gezien?
http://link.marktplaats.nl/m1268643816
moories

Bericht door moories »

Het stuur vond ik in Berlicum, daar was je bij toch? De naam van de verkoper weet ik helaas niet meer... Het stuur heeft wat scherpere bochten dan het stuur dat op het plaatje uit de NL-kroon prijscourant van 1929 te zien is maar van en afstandje lijkt het er toch aardig op.

Groetjes, Rob
[/quote]

Hoi Rob het stuur had je bij mij gevonden in Berlicum.😊Het word een hele mooie transportfiets👍🏻 en is hij hopelijk te bewonderen tijdens de transportfietstoer groetjes Maurice
Juncker en unieke en jaren 20/30 transportfietsen :roll:
Rob Houkes

moories schreef: 5 mei 2018, 10.39 Hoi Rob het stuur had je bij mij gevonden in Berlicum.Het word een hele mooie transportfiets en is hij hopelijk te bewonderen tijdens de transportfietstoer groetjes Maurice
Ah, sorry, ik ben niet zo goed in namen onthouden... :oops: Ik ben nu alles in de verf aan het zetten en dan moet ie nog in elkaar, hopelijk gaat het me lukken om 'm af te krijgen.
Rob Houkes

Alweer een paar weken terug inmiddels heb ik eindelijk de tijd gevonden om het frame te lakken en af te monteren. Eigenlijk wilde ik 'm mee op de GGT maar helaas werd ik ziek... Voor niks zo hard geklust! Maar goed, hij rijdt nu dus, en na een paar testritten kan ik vaststellen dat de fiets heel licht trapt, perfect spoort en in het geheel niet remt. Dat komt omdat ik er toch maar een doortrapnaaf in gebouwd heb :lol:

Helemaal tevreden ben ik nog niet. De Owatrol Deco lak die ik heb gebruikt is precies net niet helemaal zwart en ziet er na drogen uit als een nieuwe plasticlaag, dus daar ga ik waarschijnlijk nog wel iets aan doen. Wielen en spatborden moeten ook nog een behandeling krijgen. Er moeten nog handvatten op, maar die ik heb zijn door ouderdom wat gekrompen denk ik want ze willen er niet zomaar op... Warm water zal wel helpen maar aangezien ik de fiets nog een keer wil lakken wil ik ze er ook weer af kunnen krijgen, dus daar wacht ik nog even mee. En ik wil er graag nog een tandwiel met drie kronen op hebben, die ga ik misschien wel na laten maken (als het niet te duur wordt...)

De drager is niet origineel. Er hoort een heel typische drager op, die ik (met hulp van Jeroen Z) na wil gaan maken van bandstaal, op basis van de folder en een foto van een origineel exemplaar. Nog genoeg te doen dus!

Groetjes, Rob
Opgebouwd_1.jpg
Opgebouwd_2.jpg
Opgebouwd_achternaaf.jpg
Opgebouwd_zadel_brown.jpg
Plaats reactie