voorbeschouwing Fongers HZ 70

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Re: voorbeschouwing Fongers HZ 70

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja dat is ook fraai!
Maarten Waarlé

Ik heb nog eens het werktuig samengesteld waarmee ik het frame van het opgereden zijn heb afgeholpen.
Ik heb het woordje martel voor werktuig maar weggelaten maar echt fijn is het niet zo`n dwingende brug in je nek.
richtwerktuig
richtwerktuig
voorbeeld frame
voorbeeld frame
In de trapas zit de alu bus die ook weer verbonden zit met de stang door de zadelbuis. Deze is zeer dikwandig en zodoende blijft de zadelbuis recht .
Er ontstaat een stevige driehoek met de strippen. De bout vooraan kwam uit in een bus die weer netjes in de buiten balhoofdbuis paste.
Ik kon voor en na het opdraaien netjes controleren of er een maatverschil op trad. Ik ben iets van 6 mm gezakt aan de voorkant van het frame.
Automatisch gaat de balhoofdbuis dan ook onder een grotere hoek staan.

Het achterwiel heb ik nog wat beter afgesteld in de liggende achtervork. Ik zag met een rechte stang dat achter tegen de velg gehouden ik voor net rechts langs het voorwiel af schoot. Door de linker kettingspanner wat aan te draaien spoort de fiets nu goed.
Ik merkte het eerder ook als als ik op een vlakke weg het vooriel recht zette met het stuur dat de fiets de neiging had om langzaam linksaf te gaan (spook)rijden.
DSC05295 (3).JPG
Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé

Vakantietijd, tijd om wat te prutsen en hier en daar de puntjes op de i te zetten.
Een week of drie geleden besloten om nog eens naar m`n Brooks zadel te kijken.
Best een mooi zadel en ook wel passend op zo`n hoge Fongers vind ik.
Probleem van het zadel was dat de achterbrug aan de rechterkant door het leer heen was gesleten.
DSC06244.JPG
Ik denk deels door het parkeren tegen een muur maar ook wel door enige zwakheid in het concept. Links was ook al een flinke kuil ontstaan daar waar de voorste punt van de achterbrug eindigt.
DSC06243.JPG
En je ziet het vaker bij oudere zadels.
Door het veelvuldig gebruik zag ik ook de schade groter worden. Of ik ging er iets aan doen of het zadel zou binnenkort in de kist ''zadels voor onderdelen'' belanden.
Ik heb als oplossing stukken natuurlijk gelooid leer onder het gat gelijmd. Deels weer meegeklonken met de achterbrug en naar voor toe met een redelijke uitloop om een groter lijmoppervlak te hebben.
DSC06247.JPG
DSC06252.JPG
De lijm die ik gebruikt heb is secondelijm. Het is zaak daarbij dat je heel snel na het lijmen de losse lap leer in het zadel drukt.
De secondelijm trekt in het leer van het zadel en voor je het weet is de zaak hard en zal ze niet meer in het losse lapje trekken.
Dat is van groot belang .Je wil dat beide delen een verbinding aangaan waarbij de lijm in beide delen verankerd is.
Waarschijnlijk is het het best om het lapje eerst tegen het zadel te drukken en dan de lijm er tussen te laten vloeien.

Ik wilde niet met naald en draad aan de slag omdat ik denk dat daarmee het leer ook weer verzwakt wordt (''afscheuren langs het stippellijntje'')

Uiteindelijk gaat het er om of het blijft zitten natuurlijk en in de afgelopen weken heeft het wel bewezen stand te houden.
Ik rij vaak met deze fiets, de hoogte is ideaal.
DSC06251.JPG
Ik heb wel enkele 65 cm fietsen maar die zijn eigenlijk te laag.
Goed te compenseren met het zadel maar ik heb een hekel aan te hoog geplaatste sturen. Ziet er niet fraai uit.
Naast de hoogte vind ik de leeftijd van de fiets ook aantrekkelijk. Het is allemaal net wat anders qua opbouw.
Dat geldt trouwens ook voor andere merken . De vroege fietsen hebben iets minder ''last'' van efficiënte constructie methoden.
Er zit wat meer onnodig duur makende oplossingen in verwerkt.
Niet goed voor het bedrijf maar wel leuk om tegenaan te kijken.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Mooi opgelost en inderdaad slim om het te repareren voor het echt kapot gaat. Maar is secondelijm daar nou het aangewezen spul voor? Ik zou zelf eerder aan een soort 2 conponenten kit denken. Zeg maar: Iets onverwoestbaars dat grote krachten kan hebben.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

maartenB schreef: 9 jul 2020, 14.07 Mooi opgelost en inderdaad slim om het te repareren voor het echt kapot gaat. Maar is secondelijm daar nou het aangewezen spul voor? Ik zou zelf eerder aan een soort 2 conponenten kit denken. Zeg maar: Iets onverwoestbaars dat grote krachten kan hebben.
Het moet vooral flexibel zijn, omdat leer dat ook is. Er bestaat natuurlijk ook lijm speciaal ontwikkeld om leer te lijmen: https://www.pattex.nl/nl/producten/spec ... ather.html
Dat wist ik ook nog niet (net opgezocht), maar goed om te weten voor het herstel van bijzondere zadels.
Maarten Waarlé

Maarten en Jeroen,
Ik denk dat jullie gelijk hebben.
Ik gebruikte vroeger ook altijd contactlijm voor dat soort klussen. Schoenzolen weer vast lijmen en zo.
Ik heb wel ervaren dat omwille van gezondheid en milieu de Bizon kit achtige lijmen sterk verminderd zijn qua sterkte.
Andere oplosmiddelen etc.
Beetje `t zelfde verhaal als afbijtmiddel.Niet meer wat het vroeger was.
Maar ik zal bij een volgende reparatie eens kijken naar de producten die jullie noemen.
Overigens houdt de reparatie nu al een tijdje met dagelijkse fietstochtjes dus daarover ben ik vooralsnog niet ontevreden.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Naast het kijkplezier dus ook het rijplezier!

Misschien kunnen we je ooit nog eens verleiden om zo iets na te bouwen. De framemaat lijkt wel de juiste te zijn in ieder geval. En een laag stuur... ;)
E334516A-9D2B-41E5-ABF4-BA36628A170F.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé

Ah, ja dat is ook een hoge!
Met pedaal spieën zo te zien.

Wat ik nog wel eens wil proberen is zo`n Fongers met omgekeerde remgrepen.
Van die fietsen weet ik vrij aardig hoe ze er uit moeten zien. Natuurlijk ook omdat ik de 1903 BD3 heb mogen opbouwen.
Moet er natuurlijk wel een uitgangsframe met wat echte kloppende onderdelen zijn.
Laatst kwam er op marktplaats een Fongers damesframe uit ik schat 1906 of 07 voorbij .Cranks en voorvork waarschijnlijk origineel.
Ik zag het aan het stuurklemwieltje dat aan de rechter kant zat.
Ik kreeg de fiets niet te pakken helaas. Dat heb je wel eens ;eerst een reactie en opeens is de fiets gereserveerd.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Moet toch te traceren zijn die fiets. Iemand die weet waar die is?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé

Jasper, Ik kreeg gisteren een mailtje dat hij de fiets toch nog even wilde houden.
Ok kan gebeuren...geen punt.
mogelijk krijg ik nog op een dag een mail dat de fiets weg mag.
Ben vooral benieuwd naar het framenummer...
Plaats reactie