Vakantietijd, tijd om wat te prutsen en hier en daar de puntjes op de i te zetten.
Een week of drie geleden besloten om nog eens naar m`n Brooks zadel te kijken.
Best een mooi zadel en ook wel passend op zo`n hoge Fongers vind ik.
Probleem van het zadel was dat de achterbrug aan de rechterkant door het leer heen was gesleten.
Ik denk deels door het parkeren tegen een muur maar ook wel door enige zwakheid in het concept. Links was ook al een flinke kuil ontstaan daar waar de voorste punt van de achterbrug eindigt.
En je ziet het vaker bij oudere zadels.
Door het veelvuldig gebruik zag ik ook de schade groter worden. Of ik ging er iets aan doen of het zadel zou binnenkort in de kist ''zadels voor onderdelen'' belanden.
Ik heb als oplossing stukken natuurlijk gelooid leer onder het gat gelijmd. Deels weer meegeklonken met de achterbrug en naar voor toe met een redelijke uitloop om een groter lijmoppervlak te hebben.
De lijm die ik gebruikt heb is secondelijm. Het is zaak daarbij dat je heel snel na het lijmen de losse lap leer in het zadel drukt.
De secondelijm trekt in het leer van het zadel en voor je het weet is de zaak hard en zal ze niet meer in het losse lapje trekken.
Dat is van groot belang .Je wil dat beide delen een verbinding aangaan waarbij de lijm in beide delen verankerd is.
Waarschijnlijk is het het best om het lapje eerst tegen het zadel te drukken en dan de lijm er tussen te laten vloeien.
Ik wilde niet met naald en draad aan de slag omdat ik denk dat daarmee het leer ook weer verzwakt wordt (''afscheuren langs het stippellijntje'')
Uiteindelijk gaat het er om of het blijft zitten natuurlijk en in de afgelopen weken heeft het wel bewezen stand te houden.
Ik rij vaak met deze fiets, de hoogte is ideaal.
Ik heb wel enkele 65 cm fietsen maar die zijn eigenlijk te laag.
Goed te compenseren met het zadel maar ik heb een hekel aan te hoog geplaatste sturen. Ziet er niet fraai uit.
Naast de hoogte vind ik de leeftijd van de fiets ook aantrekkelijk. Het is allemaal net wat anders qua opbouw.
Dat geldt trouwens ook voor andere merken . De vroege fietsen hebben iets minder ''last'' van efficiënte constructie methoden.
Er zit wat meer onnodig duur makende oplossingen in verwerkt.
Niet goed voor het bedrijf maar wel leuk om tegenaan te kijken.
Groeten,
Maarten