Net als de Domtoren is ook dit Fongers rijwiel dit jaar ‘uit de steigers’ gekomen en wordt er in het Utrechtse volop van genoten!
De fiets is met behoud van het oorspronkelijke patin als uitgangspunt gerestaureerd waarbij het eindresultaat de indruk moest wekken dat er niemand ‘aan had gezeten’. Op nog wat -nu nog net iets te glimmende onderdelen na- is dit ons wat mij betreft gelukt!
Ik schrijf bewust ‘ons’ want zonder hulp van mede-oude fietsliefhebbers krijg je zo’n zeldzame ‘jaren ‘10 BB’ nooit compleet en rijdend. Met een speciale dankbetuiging aan MaartenW die daarin de belangrijkste schakel is geweest!!
Een globaal idee van wat er uiteindelijk nodig was om tot dit fraaie geheel te komen ziet er als volgt uit;
1. Vinden en op maat maken van een BB voorvork
2. Vinden en reviseren van een SA A-naaf met versteller
3. Vinden van een linker crank in de juiste lengte
4. Vinden van twee Kron-prinz velgen in het juiste patin waarbij er eentje is aangepast van 36 gaats naar 40 gaats(!)
5. Vinden van hoornen handvatten, FG zadel, FG zadeltasje, FG pompje, FG voornaafje met ingeschroefde stofkappen, FG remstangetje met dubbele verdikking, FG pedalen, FG lamphaak met het smallere raam, Lukas bel en FG kettingkast
6. Vinden van vernikkelde dunne double butted spaken en deels zwartlakken hiervan
7. Aanpassen van de oorspronkelijke spatborden naar de dunnere variant + maken van de spatbordstangen en bevestiging voor
8. Maken van de remblokhoudertjes
Kortom, echt een meer-jaren project waar de nodige tijd, aandacht en commitment naar uit is gegaan.
Maar wat een kick als je er dan een rondje op kan fietsen! Met losse handen en een soepel schakelend pookje dat de ruim honderd jaar oude naaf zelfverzekerd in de eerste, tweede of derde versnelling zet.
Dan weet je meteen weer waarvoor je het allemaal doet!
