Re: Fongers CCG65 1911
Geplaatst: 11 mei 2024, 08.36
Ik ben er nog eens ingedoken wat die S.A. wieltjes aangaat.
Inderdaad zie je op Fongers fietsen tot ongeveer 1909 dat de schroefjes zoals het door Sturmey Archer bedoeld was, aan de achterkant van het frame waren bevestigd. De jaartallen (1908-1909) maken zich kenbaar door de toegepaste S.A. verstellers (de vroege naamloze X naaf en de V naaf)
Probleem wat daar bij kleinere frames kon ontstaan is dat er een conflict ontstond tussen de remstang van de achterrem en het schroefje van de beugel. Het een en ander komt bij remmen dicht tot elkaar en bij verstellen van remmen bij remslijtage of door onjuiste afstelling zou het zomaar kunnen dat de achterrem vast komt te zitten zonder echt te remmen. Waarschijnlijk bij frames van 55 cm nog meer een probleem. Hoe hoger het frame, des te verder zitten rem en zadelstrop verwijderd van elkaar.
Er zal dus een werkinstructie zijn aangemaakt ergens in 1909 die voorschrijft dat we per direct de S.A. kabelgeleide wieltjes andersom op onze frames gaan plaatsen. Om verwarring te voorkomen wordt dit bij alle framehoogten toegepast.
Dus niet zozeer een kwestie van smaak (zo werk dat niet in fabrieken) maar een noodzakelijke wijziging.
Ze zijn er tot in de jaren 30 mee door gegaan toen de rem op de staande achtervork niet meer werd toegepast. Dat is dan ingesleten gewoonte zou ik denken.
Wat nog interessant is om na te maken is de strop op de bovenbuis waar de buitenkabel richting stuur vertrekt. Deze was bij Fongers gemaakt volgens het principe van de Fongers pompklem. Anders dan S.A. dus die waarschijnlijk die maat buis niet had doorgevoerd in dat type strop.
Voordeel van het Fongers model is dat de buitenkabel beter vertrekt. De beugel die ik er nu op heb zitten laat de kabel naar buiten zwieren.
Ik heb een touwtje om de remstang gemaakt om de kabel op haar plek te houden. Dat zou dan kunnen vervallen hoop ik. Groeten,
Maarten
Inderdaad zie je op Fongers fietsen tot ongeveer 1909 dat de schroefjes zoals het door Sturmey Archer bedoeld was, aan de achterkant van het frame waren bevestigd. De jaartallen (1908-1909) maken zich kenbaar door de toegepaste S.A. verstellers (de vroege naamloze X naaf en de V naaf)
Probleem wat daar bij kleinere frames kon ontstaan is dat er een conflict ontstond tussen de remstang van de achterrem en het schroefje van de beugel. Het een en ander komt bij remmen dicht tot elkaar en bij verstellen van remmen bij remslijtage of door onjuiste afstelling zou het zomaar kunnen dat de achterrem vast komt te zitten zonder echt te remmen. Waarschijnlijk bij frames van 55 cm nog meer een probleem. Hoe hoger het frame, des te verder zitten rem en zadelstrop verwijderd van elkaar.
Er zal dus een werkinstructie zijn aangemaakt ergens in 1909 die voorschrijft dat we per direct de S.A. kabelgeleide wieltjes andersom op onze frames gaan plaatsen. Om verwarring te voorkomen wordt dit bij alle framehoogten toegepast.
Dus niet zozeer een kwestie van smaak (zo werk dat niet in fabrieken) maar een noodzakelijke wijziging.
Ze zijn er tot in de jaren 30 mee door gegaan toen de rem op de staande achtervork niet meer werd toegepast. Dat is dan ingesleten gewoonte zou ik denken.
Wat nog interessant is om na te maken is de strop op de bovenbuis waar de buitenkabel richting stuur vertrekt. Deze was bij Fongers gemaakt volgens het principe van de Fongers pompklem. Anders dan S.A. dus die waarschijnlijk die maat buis niet had doorgevoerd in dat type strop.
Voordeel van het Fongers model is dat de buitenkabel beter vertrekt. De beugel die ik er nu op heb zitten laat de kabel naar buiten zwieren.
Ik heb een touwtje om de remstang gemaakt om de kabel op haar plek te houden. Dat zou dan kunnen vervallen hoop ik. Groeten,
Maarten