Singer, overgangsmodel van rond 1898
-
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Ik denk niet dat er nog een kettingkast op komt Hans.
Als er iets voorhanden was dat goed klopte met de jaartallen dan wel.
Maar ik zal er nog eens over nadenken. Ik heb wel een celluloid kettingkast uit plm 1904 liggen maar die hoort eigenlijk op een andere fiets.
Zal eens kijken of het ergens op lijkt als ik die voor de vorm er aan hang.
Groeten,
Maarten
Als er iets voorhanden was dat goed klopte met de jaartallen dan wel.
Maar ik zal er nog eens over nadenken. Ik heb wel een celluloid kettingkast uit plm 1904 liggen maar die hoort eigenlijk op een andere fiets.
Zal eens kijken of het ergens op lijkt als ik die voor de vorm er aan hang.
Groeten,
Maarten
Dat zou wel een uniek beeld opleveren, Maarten. Laatst zag ik bij een collega-lid een Gazelle uit 1906 met de originele kettingkast; dat onderdeel geeft zoveel toegevoegde waarde aan het totaalbeeld!
- Bijlagen
-
- Gazelle 1906.jpg (274.16 KiB) 2350 keer bekeken
-
- Gazelle 1906 kettingkast celluloid.jpg (276.11 KiB) 2350 keer bekeken
-
Ja, zeker mee eens Jos.
Leuk museum overigens. En prachtige originele Gazelle
Van marktplaats notabene!
Zo zou de Singer er uit zien met een celluloid The Dover detachable kettingkast: Groeten,
Maarten
Leuk museum overigens. En prachtige originele Gazelle
Van marktplaats notabene!
Zo zou de Singer er uit zien met een celluloid The Dover detachable kettingkast: Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 4 jul 2024, 21.30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
zo, het is er dan toch van gekomen. Een celluloid kettingkast op de Singer
Of eigenlijk een Xylonite Transparent Detachable gear case. ''Will not change color'' schrijven ze. Ja ,ja, na 120 jaar toch wel een beetje.
Dat is ze vergeven.
Er ontbraken diverse beugels om de twee helften dicht te rijgen en het ronde deksel aan de achterkant was er niet meer. Verder zitten er de nodige scheurtjes in de kast. Er is wat dat betreft ook niets nieuws onder de zon met kunststof en kettingkasten.
Naast de missende onderdelen moest er nog al wat aangepast worden om de kast te laten passen op de Singer. De originele Singer kast ziet er wat eenvoudiger uit. Origineel Singer is overigens te betwijfelen . Fongers paste dit type ook toe op haar fietsen zag ik.
Toch ook weer een inkoop artikel.
Maar het frame van de Singer wijkt wat af qua plaatsing en diameter van de liggende achtervork. Die komt flink naar buiten zetten richting achterwiel.
Ik heb daar dus veel meten aanpassen om de zaak passend te krijgen.
De ketting loopt nu vrij en dat was het doel. Veel passen en meten en streepjes zetten en veranderen en weer passen. Er zit een leuk borstel/smeer onderdeel in de kettingkast.De catalogusafbeelding laat het zien. De kettingkast is detachable gebleven maar het is sterk af te raden om een en ander nog een keer (of meerdere keren) los te halen.
het is zo verhard en bros geworden dit kunststof uit 1898. Groeten,
Maarten
Of eigenlijk een Xylonite Transparent Detachable gear case. ''Will not change color'' schrijven ze. Ja ,ja, na 120 jaar toch wel een beetje.
Dat is ze vergeven.
Er ontbraken diverse beugels om de twee helften dicht te rijgen en het ronde deksel aan de achterkant was er niet meer. Verder zitten er de nodige scheurtjes in de kast. Er is wat dat betreft ook niets nieuws onder de zon met kunststof en kettingkasten.
Naast de missende onderdelen moest er nog al wat aangepast worden om de kast te laten passen op de Singer. De originele Singer kast ziet er wat eenvoudiger uit. Origineel Singer is overigens te betwijfelen . Fongers paste dit type ook toe op haar fietsen zag ik.
Toch ook weer een inkoop artikel.
Maar het frame van de Singer wijkt wat af qua plaatsing en diameter van de liggende achtervork. Die komt flink naar buiten zetten richting achterwiel.
Ik heb daar dus veel meten aanpassen om de zaak passend te krijgen.
De ketting loopt nu vrij en dat was het doel. Veel passen en meten en streepjes zetten en veranderen en weer passen. Er zit een leuk borstel/smeer onderdeel in de kettingkast.De catalogusafbeelding laat het zien. De kettingkast is detachable gebleven maar het is sterk af te raden om een en ander nog een keer (of meerdere keren) los te halen.
het is zo verhard en bros geworden dit kunststof uit 1898. Groeten,
Maarten
Wow, heel fraai! Het is nu een complete Engelse 1900-fiets, die je ook daar niet vaak in deze staat zult tegenkomen. De doorzichtige Dover kettingkast (ook is hij wat geel verkleurd) geeft de fiets een extra sjieke uitstraling.
Heb je nagegaan wat deze fiets destijds nieuw heeft gekost?
groet, Jos
Heb je nagegaan wat deze fiets destijds nieuw heeft gekost?
groet, Jos
Laatst gewijzigd door jrietveld op 12 jul 2024, 20.42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hoi Jos,
ja, fraai geheel geworden. het was een goed idee om de kettingkast aan te prijzen. Ik heb er jaren tegen aan gekeken, die kettingkast.
Ik kan geen precieze prijzen vinden van deze Singer. Rond 1898 koste een duurdere Engelse fiets in Engelse catalogi zo rond de 30 GBP.
In 1900 was de gulden 0.08 Pond waard. Uitgaande van 30 pond zou de Singer rond de 375 gulden gekost hebben.
Een goedkope Engelse fiets van klein merk was zo`n 15 pond. zo`n 180-190 gulden.
Een mooie Fongers herenfiets met kettingkast ,spatborden en rem koste globaal zo`n 200-215 gulden.
Ik zag dat Fongers in 1900 ook de Dover demontabele kettingtrommels verkocht. Voor 16,50 gulden tegenover een Brooks lederen kettingkast van 8 gulden.
Groeten,
Maarten
ja, fraai geheel geworden. het was een goed idee om de kettingkast aan te prijzen. Ik heb er jaren tegen aan gekeken, die kettingkast.
Ik kan geen precieze prijzen vinden van deze Singer. Rond 1898 koste een duurdere Engelse fiets in Engelse catalogi zo rond de 30 GBP.
In 1900 was de gulden 0.08 Pond waard. Uitgaande van 30 pond zou de Singer rond de 375 gulden gekost hebben.
Een goedkope Engelse fiets van klein merk was zo`n 15 pond. zo`n 180-190 gulden.
Een mooie Fongers herenfiets met kettingkast ,spatborden en rem koste globaal zo`n 200-215 gulden.
Ik zag dat Fongers in 1900 ook de Dover demontabele kettingtrommels verkocht. Voor 16,50 gulden tegenover een Brooks lederen kettingkast van 8 gulden.
Groeten,
Maarten
-
Hallo Maarten,
Mooi gezicht die kettingkast en toch zicht op het tandwiel , mooi gedaan,
Groetjes Hans
Mooi gezicht die kettingkast en toch zicht op het tandwiel , mooi gedaan,
Groetjes Hans
Wauw Maarten, wat een kunstwerk! Prachtig hoe je deze fiets weer zijn oorspronkelijke uitstraling terug geeft.
-
Dank Hans en Floris,
Het zijn de leukere restauraties
Als je van alles te verbeteren hebt maar niet tegen onvindbare of niet te maken onderdelen aan loopt.
En ook het laten ontstaan van een tijdsbeeld dat niet zo vertegenwoordigd is in collecties dat is mooi om te doen.
Daar hoort de uitstraling van de kettingkast zeker ook bij.
Destijds voor de rijkere fietser een bekende optie maar nu een nagenoeg verdwenen beeld.
Groeten,
Maarten
Het zijn de leukere restauraties
Als je van alles te verbeteren hebt maar niet tegen onvindbare of niet te maken onderdelen aan loopt.
En ook het laten ontstaan van een tijdsbeeld dat niet zo vertegenwoordigd is in collecties dat is mooi om te doen.
Daar hoort de uitstraling van de kettingkast zeker ook bij.
Destijds voor de rijkere fietser een bekende optie maar nu een nagenoeg verdwenen beeld.
Groeten,
Maarten
Fascinerende fiets om naar te blijven kijken.
Nog een paar detailvragen:
- zijn Singer fietsen in NL verkocht destijds?
- mooi om al aluminium toegepast te zien in de kettingkast; wanneer is men daarmee gestart?
- is het zadeltasje periodecorrect?
- nog een mooi dun pompje om in de houders te steken?
groet, Jos
Nog een paar detailvragen:
- zijn Singer fietsen in NL verkocht destijds?
- mooi om al aluminium toegepast te zien in de kettingkast; wanneer is men daarmee gestart?
- is het zadeltasje periodecorrect?
- nog een mooi dun pompje om in de houders te steken?
groet, Jos