Beste groep,
Ik heb de draad van m`n Singer safety, de fiets waarmee ik deze draad begon maar weer eens opgepakt.
De fiets gaat verrassend snel vooruit ,niet in termen van rijkwaliteiten want zo ver is het nog niet ,maar qua restauratie gaat het vlot.
Er zitten dan ook geen erg vervelende missing parts aan of erg versleten dingen.

- Singer halverwegen
- 001.JPG (481.32 KiB) 8468 keer bekeken
Ik heb wel de nodige kleine dingen na moeten maken.
Alles op de draaibank. Echt een onmisbaar apparaat bij restauratie van die vroege fietsen.

- Trapas met afstelling lagers en oliedopje
- 006.JPG (469.51 KiB) 8468 keer bekeken
Het oliedopje was weg bij de trapas en dat kun je dan na maken op een draaibankje. Ik heb de dopjes op de voor en achternaaf als voorbeeld kunnen gebruiken.

- dopje na bruineren
- 010.JPG (430.17 KiB) 8468 keer bekeken
Het ding is 9 mm hoog en heeft een wanddikte van minder dan een halve mm.
Bij de juiste werkvolgorde gaat zo iets dus prima.
De sleufjes bijvoorbeeld zijn er pas na dat alles gedraaid was ingezaagd. Onder het gekartelde gedeelte is het massief en aan de kopse kant zat nog een stukje messing wat in de draaibank stak. vastklemmen op het dunne gedeelte zou in het geheel niet zijn gegaan tenzij je daar weer een goed passend asje voor hebt zodat de boel niet in elkaar wordt gedrukt. Dat heb ik gebruikt
om de kopse kant glad af te werken.

- 002.JPG (451 KiB) 8468 keer bekeken
Ook de handvatten moesten nagemaakt worden .Ik had daarvoor bij Velorama een Singer handvat opgemeten en daardoor zo goed als mogelijk kunnen namaken. Omdat het stuur conisch toeloopt
moest het gat door het handvat ook conisch zijn.
Toevalligerwijs heb ik nog ruimers liggen (voor het conische binnenwerk van Ierse dwarsfluiten) en de kleinste ruimer heeft een zelfde schuinte als het stuur. Een keertje mazzel dus!

- conische ruimer
- 015.JPG (373.08 KiB) 8468 keer bekeken
De messing ringen die aan de voorkant van dergelijke handvatten zitten kan je maken van messing buis . Aan de voorkant tik je een stukje buis om naar binnen . daartoe dien je wel een stalen binnenmal te maken die de rondheid waarborgd.
Ik maak het messing wat ouder van uiterlijk met een z.g. bruineer vloeistof.
Dan ziet het er niet zo shiny meer uit.
Ik vernikkel de fiets waar origineel ook nikkel zat. Het stuur was eenmaal onder de verf vandaan gehaald nog aardig vernikkeld dus dat wil ik zo laten. De remgreep had echter door de vorige restaurateur grondig gestraald. daar zat geen nikkel meer op.

- Stuur en remgreep
- 007.JPG (398.79 KiB) 8468 keer bekeken
Ik heb de remgreep opnieuw vernikkeld waarbij het natuurlijk niet de bedoeling is om die blinkender te maken dan het stuur.
Het ziet er nu gelijkaardig uit en dat was de bedoeling.
Je ziet ook aan de cranks op de foto hoger in dit bericht dat vernikkelen op een manier waarbij roest en onwillekeurige stukken die niet gepakt hebben horen bij het proces om er iets
van te maken wat een authentieke indruk geeft.
De spaken (van het voorwiel voorlopig) heb ik ook min of meer vernikkeld maar het typische is dat de spaken niet meer uit de velg kunnen worden genomen. Aan een kant zit een kop en aan de andere kant zit een dikker stuk (zo als te doen gebruikelijk bij Singer). Dat is dus vernikkelen stuk voor stuk in een langwerpig bakje en dan ook nog de ene helft en dan de andere helft die nog niet in het bakje heeft kunnen baden.
Best een gedoe maar het resultaat is wel bevredigend.

- nog 5 koppen te slaan op de 5 gebroken spaken
- 003.JPG (446.52 KiB) 8468 keer bekeken
Komende tijd is het achterwiel aan de buurt.
Tot zover.
Groeten,
Maarten