Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!
Geplaatst: 13 okt 2024, 18.41
Hoi Jasper,
Voorwaar een mooi resultaat! Het is een van de oudst bekende, min of meer originele BB's en volgens mij ook een van de weinige overgebleven fietsen uit het oorlogsjaaar 1917 (toen Fongers maar ca. 5.000 fietsen maakte). De BB kostte in deze uitvoering toen omstreeks 300 gulden (helemaal precies weten we dat niet omdat 1917 ongeveer het enige jaar is waarin Fongers geen prijscourant heeft uitgegeven). Je hebt bij de zorgvuldige heropbouw kosten noch moeite gespaard en dat betaalt zich nu - figuurlijk - uit naar mijn smaak. Echt een rijwiel voor de fijnproever.
Als ik als 'purist' nog een paar kleine kanttekeningen mag plaatsen:
- de fiets is waarschijnlijk rond 1948 overgelakt en -gebiesd in de fabriek (te zien aan het heldere, modernere biezenpatroon en de twee transfertjes op de zitbuis); in dat jaar kon Fongers volgens een brief aan de agenten niet vernikkelen of verchromen, waardoor waarschijnlijk het originele nikkel behouden is gebleven. Los van de bovenkant van de bovenbuis is de lak in behoorlijk goede staat, terwijl het nikkel van het stuur en remstangen behoorlijk is aangetast; ik zou dat nikkel zelf wat hebben gepoetst, zodat het patin van de (jongere) lak en het (oudere) nikkel wat meer in overeenstemming met elkaar zouden zijn.
- de kettingkast is waarschijnlijk uit de jaren 30, gelet op de plek van het transfer; een kettingkast uit de jaren 10 is wel heel moeilijk te vinden...
- het pompje met metalen ondereind had een uitklapbaar voetstukje, is dat verwijderd?
- het tasje is wat jonger dan de fiets
- een verweerd olielampje voorop zou denk ik goed staan.
Maar goed, dit zijn details die niets afdoen aan het fraaie totaalbeeld!
NB Heb je nog wat detailfoto's van het zadel en het achterspatbord?
groet, Jos
Voorwaar een mooi resultaat! Het is een van de oudst bekende, min of meer originele BB's en volgens mij ook een van de weinige overgebleven fietsen uit het oorlogsjaaar 1917 (toen Fongers maar ca. 5.000 fietsen maakte). De BB kostte in deze uitvoering toen omstreeks 300 gulden (helemaal precies weten we dat niet omdat 1917 ongeveer het enige jaar is waarin Fongers geen prijscourant heeft uitgegeven). Je hebt bij de zorgvuldige heropbouw kosten noch moeite gespaard en dat betaalt zich nu - figuurlijk - uit naar mijn smaak. Echt een rijwiel voor de fijnproever.
Als ik als 'purist' nog een paar kleine kanttekeningen mag plaatsen:
- de fiets is waarschijnlijk rond 1948 overgelakt en -gebiesd in de fabriek (te zien aan het heldere, modernere biezenpatroon en de twee transfertjes op de zitbuis); in dat jaar kon Fongers volgens een brief aan de agenten niet vernikkelen of verchromen, waardoor waarschijnlijk het originele nikkel behouden is gebleven. Los van de bovenkant van de bovenbuis is de lak in behoorlijk goede staat, terwijl het nikkel van het stuur en remstangen behoorlijk is aangetast; ik zou dat nikkel zelf wat hebben gepoetst, zodat het patin van de (jongere) lak en het (oudere) nikkel wat meer in overeenstemming met elkaar zouden zijn.
- de kettingkast is waarschijnlijk uit de jaren 30, gelet op de plek van het transfer; een kettingkast uit de jaren 10 is wel heel moeilijk te vinden...
- het pompje met metalen ondereind had een uitklapbaar voetstukje, is dat verwijderd?
- het tasje is wat jonger dan de fiets
- een verweerd olielampje voorop zou denk ik goed staan.
Maar goed, dit zijn details die niets afdoen aan het fraaie totaalbeeld!
NB Heb je nog wat detailfoto's van het zadel en het achterspatbord?
groet, Jos