Hoi Jos,
Singer is in de jaren 80 van de 19e eeuw vertgenwoordigd door J.Holst uit Amsterdam.
Ik meen dat hij ook de Matchless van de Bicycle and tricycle association (ook gemaakt door Singer) verkocht. Een van de bekendste berijders van een Singer is Edo Bergsma. De toenmalige voorzitter van de ANWB.
Op de bekende foto van Bergsma zit hij op een Singer Xtraordinary.
In de jaren 90 van de 19e eeuw was J. van Durgteren de importeur van Singer (naast Triumph).
van Durgteren nam met het merk Singer en Triumph deel aan de rijwieltentoonstelling in het paleis voor volksvlijt in Amsterdam in 1895.
Hieronder een stukje uit het verslag van de ANWB
De damesfiets van Hans zal de ''Singer Model de luxe'' met twee gebogen buizen zijn .
Begin 20e eeuw neem Wesling de Raleigh dealer uit Amsterdam het stokje over.
Over de kettingkasten van Dover . Ik meen dat ze vanaf 1892 geleverd werden. Of ze toen ook al aluminium bevestigingsonderdelen hadden dat durf ik niet te zeggen. Aan mijn kettingkast is geen aluminium toegepast. De blikken achterkant rond de trapas is bij mijn kast gemaakt om ruimte te bieden aan een velgrem. Er zit een ruimte onder de liggende achtervork. Als dat niet is dan loopt het kunststof om de trapas heen. en zit er een alu beugeltje om boven en onderkant aan vast te schroeven.
Het tasje op m`n Singer is behoorlijk oud maar precies hoe oud zou ik niet durven zeggen. Dit zijn van die vondsten op beurzen.
Ik meen dat ik deze in Duitsland (Mannheim) kocht van een Italiaanse handelaar.
Ja een pomp zou er nog eens op mogen. In die vroege jaren zie je vaak wat dikkere kortere pompen die met lederen riemen vast zijn gezet.
Of met klembeugels zoals op mijn St Bavo. Dat is een oud Dunlop pompje.
Groeten,
Maarten
Singer, overgangsmodel van rond 1898
-
-
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Nog ter ondersteuning van het verslag van de ANWB enkele catalogus fotos van de Singer catalogus van 1895.
De damesfiets van Hans: Mijn herenfiets drie of vier jaar vroeger dus ook net iets anders. Prijs toen was 27 Pond zonder kettingkast maar met rem en spatborden: De velociman rolstoel die ook door Fongers is nagemaakt: En de transporter. Voor zit een naaf met planetair staelsel voor een zwaarder verzet (Crypto) De catalogus komt van de V-CC library.
De damesfiets van Hans: Mijn herenfiets drie of vier jaar vroeger dus ook net iets anders. Prijs toen was 27 Pond zonder kettingkast maar met rem en spatborden: De velociman rolstoel die ook door Fongers is nagemaakt: En de transporter. Voor zit een naaf met planetair staelsel voor een zwaarder verzet (Crypto) De catalogus komt van de V-CC library.