Het Begin

TKuppens25
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2013, 15.56

Het Begin

Bericht door TKuppens25 »

Hallo allemaal,
Ik (belg) ben al heel mijn leven zot van antieke fietsen, nu zou ik graag beginnen met een kleinschalige verzameling. Maar waar vind ik een goede fiets voor een goede prijs? hoe maak ik een goede start als verzamelaar?

Alvast bedankt

Tom
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Het Begin

Bericht door HJvMontfort »

Als u wilt beginnen met het verzamelen van fietsen is een netwerk heel handig, via andere verzamelaars kom je vaak veel sneller in de buurt van wat je zoekt, ook is het mogelijk een idee dat u weet wat het budget is per fiets en welke soort fiets of van welke leeftijd u graag fietsen zou verzamelen.

Wellicht is er een merk wat u interesseerd of een bepaald type fiets wat u graag zou vinden?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
TKuppens25
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2013, 15.56

Re: Het Begin

Bericht door TKuppens25 »

hjwspan schreef:Als u wilt beginnen met het verzamelen van fietsen is een netwerk heel handig, via andere verzamelaars kom je vaak veel sneller in de buurt van wat je zoekt, ook is het mogelijk een idee dat u weet wat het budget is per fiets en welke soort fiets of van welke leeftijd u graag fietsen zou verzamelen.

Wellicht is er een merk wat u interesseerd of een bepaald type fiets wat u graag zou vinden?
Het soort fiets maakt niet echt uit, liefst een fiets van tussen 1900-1950 en het budget van de eerste fiets ligt tussen de 100 en de 200 euro
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Het Begin

Bericht door HJvMontfort »

Dit moet meer dan haalbaar zijn, voor dergelijke prijzen koop ik vrijwel al mijn fietsen, van de week een transportfiets gekocht voor 150 euro.
Mijn aankopen komen voornamelijk via Marktplaats tot stand. Het is slim om goed te kijken of de lak nog in goede staat is, dit is vrij moeilijk goed te krijgen als het beschadigd is, al kan dit wel extra karakter toevoegen aan de fiets, handig zijn met fietsen is wel heel nuttig natuurlijk zodat beschadigingen verholpen kunnen worden.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
TKuppens25
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2013, 15.56

Re: Het Begin

Bericht door TKuppens25 »

hjwspan schreef:Dit moet meer dan haalbaar zijn, voor dergelijke prijzen koop ik vrijwel al mijn fietsen, van de week een transportfiets gekocht voor 150 euro.
Mijn aankopen komen voornamelijk via Marktplaats tot stand. Het is slim om goed te kijken of de lak nog in goede staat is, dit is vrij moeilijk goed te krijgen als het beschadigd is, al kan dit wel extra karakter toevoegen aan de fiets, handig zijn met fietsen is wel heel nuttig natuurlijk zodat beschadigingen verholpen kunnen worden.
welke merk of soort fiets raad u mij aan om mee te beginnen? Ik ben redelijk handig met fietsen maar heb er liefst 1 di niet veel werk vergt
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Het Begin

Bericht door HJvMontfort »

De mooist fietsen zijn vaak de duurste, een kruisframe van een bekent merk is veelal ver boven uw budget.
'gewone' fietsen zijn makkelijker
Vaak zijn er meer Dames dan heren fietsen dus als je graag mooie fietsen wil zijn dames fietsen wellicht een mooiere optie, zelf koop ik alleen heren fietsen omdat ik een fiets wil kunnen gebruiken op een zonnige dag.

Wanneer u een keer Marktplaats wil afzoeken is het vooral zoeken op alles wat ook maar oud kan zijn en niet te letten op wat verkopers erbij zetten, je ziet geregeld fietsen aangeboden als 100 jaar oud die geen 30 jaar oud zijn maar ook juweeltjes die zonder vermelding te koop zijn als schroot!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Het Begin

Bericht door asterduc »

als Belg moet je niet dezelfde fout maken als ik heb gemaakt.
Kies voor een verscheidenheid aan merken en laat, zoals Fietser laatst nog zei, de onbekende merken niet links liggen.

Ik had vandaag op de tocht in Oelegem een Belgische fiets bij van 1949 die nog volledig origineel was en van mooie details was voorzien.
Prima lak, goed chroom, bieswerk en transfers zaten er op en hij heeft zonder problemen de tocht uitgereden.
Deze fiets is verkoht voor 100 euro.

Op Marktplaats zou ik niet zoeken als je niet persé een nederlandse fiets moet hebben.
Het aanbod op de belgische sites, Kapaaza, 2dehands, ... is voldoende groot en de prijzen zijn er lager dan op marktplaats.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
TKuppens25
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2013, 15.56

Re: Het Begin

Bericht door TKuppens25 »

hjwspan schreef:De mooist fietsen zijn vaak de duurste, een kruisframe van een bekent merk is veelal ver boven uw budget.
'gewone' fietsen zijn makkelijker
Vaak zijn er meer Dames dan heren fietsen dus als je graag mooie fietsen wil zijn dames fietsen wellicht een mooiere optie, zelf koop ik alleen heren fietsen omdat ik een fiets wil kunnen gebruiken op een zonnige dag.

Wanneer u een keer Marktplaats wil afzoeken is het vooral zoeken op alles wat ook maar oud kan zijn en niet te letten op wat verkopers erbij zetten, je ziet geregeld fietsen aangeboden als 100 jaar oud die geen 30 jaar oud zijn maar ook juweeltjes die zonder vermelding te koop zijn als schroot!
weet u misschien ook of er boeken zijn met veel fietsen en uitleg? Zodat ik weet wat ik koop enz.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Het Begin

Bericht door asterduc »

TKuppens25 schreef:weet u misschien ook of er boeken zijn met veel fietsen en uitleg? Zodat ik weet wat ik koop enz.
Ga naar clubbijeenkomsten of nog beter, tochten voor oude rijwielen, daar zie je een grote verscheidenheid aan fietsen, van Hoge bi, safety, vooroorlogse fietsen enz ...
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
TKuppens25
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2013, 15.56

Re: Het Begin

Bericht door TKuppens25 »

asterduc schreef:
TKuppens25 schreef:weet u misschien ook of er boeken zijn met veel fietsen en uitleg? Zodat ik weet wat ik koop enz.
Ga naar clubbijeenkomsten of nog beter, tochten voor oude rijwielen, daar zie je een grote verscheidenheid aan fietsen, van Hoge bi, safety, vooroorlogse fietsen enz ...
zijn er in België veel bijeenkomsten en dergelijke?
Plaats reactie