Gazelle-pedalen
Gazelle-pedalen
Deze Gazelle-pedalen op een fiets van begin jaren 50 moeten met een pedaalsleutel maat 16 los! Ik kende (en heb) eigenlijk alleen maat 15. Heb ik iets gemist? Bestaan pedaalsleutels 16? En is er eigenlijk nog aan vervangings-pedaalrubbers hiervoor te komen?
Re: Gazelle-pedalen
Er zijn wel eens repro rubbers geweest.
Je kan altijd een goedkope steeksleutel 16 kopen en die tot de juiste dikte slijpen. Of een conussleutel 16 kopen, maar daar kun je weer niet veel kracht mee zetten. Veel ruimte voor de sleutel is er ook niet echt.
Je kan altijd een goedkope steeksleutel 16 kopen en die tot de juiste dikte slijpen. Of een conussleutel 16 kopen, maar daar kun je weer niet veel kracht mee zetten. Veel ruimte voor de sleutel is er ook niet echt.
Sportief fietsend!
Dank je voor de tips. Conussleutel 16 heb ik maar die trekt dat niet, de pedalen zitten toch aardig vast. Maar ben je maat 16 zelf ook eerder tegengekomen? En weet je of daar conussleutels voor (hebben) bestaan?
- marco verbaant
Niks kwaads over de "goede oude tijd", maar gelukkig kan er tegenwoordig wel een gewone steeksleutel tussen crank en pedaal.... 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Een andere truc is het lager van het pedaal uit elkaar te halen, dan is de hele 'kooi' eraf en kun je er makkelijker bij.
Sportief fietsend!
- fietshobbyist
Vijlen is ook goed te doen: Edit: het is een ring/steeksleutel 15, een maat die ik ook wel had in een set ring- en steeksleutels van 5,5 tot 19.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 24 feb 2025, 21.47, 1 keer totaal gewijzigd.
Had ik al overwogen maar dan kan alsnog geen gewone steeksleutel 16 ertussen omdat het 16mm-vlak op de pedaalas te smal is. Alleen als ik dan ook nog de pedaal "op maat" zou slijpen zou het wat opleveren, maar dan komen er in de toekomst makkelijker vuil & water bij het lager, dus dat wordt'm niet.Een andere truc is het lager van het pedaal uit elkaar te halen, dan is de hele 'kooi' eraf en kun je er makkelijker bij.
Een steeksleutel platvíjlen? Misschien met een sleutel van 1 euro uit een bouwmarkt-aanbieding

Ik denk dat ik het als eerste probeer met warm stoken + conussleutel, die is op zich van goede kwaliteit en met veel vlees op de botten. Poging 2 wordt dan met een platgeslepen steeksleutel.
Wel vreemd dat niemand reageert op de vraag of dit vaker voorkomt en of conussleutels 16 (hebben) bestaan. Ik ben toch niet de eerste met zo'n set Gazelle-pedalen.
Ik heb dit wel enkele keren meegemaakt bij oude fietsen en toen een sleutel aangepast. Oude Engelse pedalen zijn ook groter dan sleutel 15.
Ik ben wel eens pedalen tegengekomen die sleutelmaat 16
nodig hadden.
Het zijn overigens pedalen voor transportfietsen. Die zijn altijd wat zwaarder maar ook bij die zwaardere pedalen is het eerder uitzondering dan regel.
Heb je de sleutelmaat gemeten met een schuifmaat?
Wat is dan de exacte maat. Je weet maar nooit of het misschien niet metrisch maar Engels is.

Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Bij de Halford's heb ik pedaalsleutels gekocht van 14/15 mm en 16/17 mm. Mogelijk heb je daar wat aan?