Achterwiel

Plaats reactie
Jorrit
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21.33

Achterwiel

Bericht door Jorrit »

Beste mensen,

Voor mijn Batavus uit 1958 zoek ik een achterwiel. Er zit een slag in, en hij is te verroest om de spaken van aan te spannen. Graag wil ik een vergelijkbaar wiel, om hem zo origineel mogelijk te houden.
De fietsenmaker probeerde me een nieuw exemplaar aan te smeren, en vertelde me dat de naaf best vergelijkbaar was. Zal best, maar ik spoedde me de deur uit.

Ik heb een foto gemaakt van de naaf. Hij is redelijk aangetast, maar misschien zien de kenners wat voor een naaf het is.

Ik woon in Amsterdam, afhalen is natuurlijk het beste, maar misschien is verzenden ook een optie.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Jorrit
Naaf 1.jpg
Naaf 1.jpg (331.99 KiB) 5858 keer bekeken
Naaf 2.jpg
Naaf 2.jpg (310.74 KiB) 5858 keer bekeken
Fiets 1.jpg
Fiets 1.jpg (374.55 KiB) 5858 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Achterwiel

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jorrit,

Ik heb in't ieder geval nog een achternaaf voor je van F&S, een Torpedo die er mooi bij zou passen.
In 1958 begonnen ze bij F&S om letters in te slaan om het jaartal aan te geven. Dat zou bij jou een A moeten zijn als het een Torpedo van F&S is.
Het is niet helemaal goed te zien op de foto wat voor naaf het is. Op een Torpedo zitten tussen de flensen twee duidelijk herkenbare randen. Bij jou zie ik er maar één maar misschien komt dat door de foto.
Op de remhevel staat ook altijd een merk of type.
Was de velg verchroomd? Dan heb ik die ook nog wel. Niet nieuw meer maar het zal beslist mooi bij de rest van de fiets passen.

Ik vermoed dat als je op 14 april naar http://www.fietsenverzamelbeurs.nl/ komt je zeer waarschijnlijk wel iets van je gading tegenkomt.
Ik ben er dan ook met verschillende naven. Dan kan je vergelijken en er zal ook wel duidelijk worden wat voor naaf er nu in zit.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jorrit
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21.33

Re: Achterwiel

Bericht door Jorrit »

Hoi Charles,

Dank je voor je reactie. Ik zal het wiel er nogeens uithalen en proberen te zien wat er in staat. De velg is zwart. Ik ga denk ik ook naar de beurs de 14e, dan neem ik de naaf wel mee.
Is het niet handiger om een compleet wiel te nemen? Is het niet veel werk om in te spaken?

Groet Jorrit
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: Achterwiel

Bericht door RVester »

Jorrit schreef:Is het niet veel werk om in te spaken?
Ja, is best een werkje. Maar als je er rustig aan gaat zitten en gewoon systematisch te werk gaat komt het goed.
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
http://wheelfanatyk.blogspot.nl/2009/05 ... pples.html
^^ die 20 tips zijn handig.
Jorrit
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21.33

Re: Achterwiel

Bericht door Jorrit »

Dank je. Ik heb het nog nooit gedaan, maar lijkt me leuk om te doen!
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Achterwiel

Bericht door Durabo88 »

Beste Jorrit,

Toevallig ben ik ook actief in de buurt van Amsterdam en ik ben wel bereid je te helpen. Als je me de kosten voor de spaken vergoed, dan wil ik je wel het wiel leren rijgen.

Mail me anders even voor een afspraak op yorick _ online [apenstaartje] hotmail . com
Even de spaties verwijderen en van [apenstaartje] een @ maken.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Laatst gewijzigd door Durabo88 op 16 mar 2013, 11.51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Achterwiel

Bericht door HJvMontfort »

Jorrit schreef:Dank je. Ik heb het nog nooit gedaan, maar lijkt me leuk om te doen!
Wielen zelf vlechten vind ik prachtig werk, gewoon proberen en je rijd vol trots op je zelfgemaakte wielen!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Achterwiel

Bericht door Fotomaan »

Wielen zelf vlechten vind ik prachtig werk, gewoon proberen en je rijd vol trots op je zelfgemaakte wielen!
Dat kan ik beamen en het is ook erg leuk om te doen.
Het vraagt wat oefening maar het is net fietsen. Als je het eenmaal kunt verleer je het nooit meer :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie