bijzondere Batavus Professional
bijzondere Batavus Professional
Er is een kans dat alleen Batavus-nerds zoals ikzelf hier heel blij van worden, maar toch wil ik graag mijn nieuwste afgeronde project hier even delen. Op het eerste gezicht is het een standaard Professional in teamkleuren. De versie met dit kleurenschema werd voor het eerst mondjesmaat verkocht in 1985, en werd op bestelling nog gefabriceerd tot begin jaren '90. Dit frame is echter afkomstig uit 1983 (3 4858) en ook de afmontage klopt met een montage in 1983 (onder andere Dura Ace AX remmen en zadelpen, Arabesque voorderrailleur, allemaal datumcodes 1981/1982. Balhoofdstel is later vervangen, want dat is een Shimano 105 uit 1987). In de balhoofdbuis zitten nog twee gaatjes voor een plaatje, want tot 1985 hadden alle Batavussen normaal gesproken nog een plaatje...
Ook opvallend is daarbij de kabelgoot onder in de bovenbuis, waardoor de kabel nagenoeg volledig weggedrukt kan worden in het frame. Het is de enige Professional die ik ken met deze goot, alle andere hebben een interne kabelgeleiding dwars door de buis heen. Er is een gat geboord dwars door het frame én de zadelpen heen, om de kabel mooi strak te laten eindigen op de AX-remhoef.
De fiets is origineel van een profrenner geweest, maar de naam van deze renner is door de vorige eigenaar nergens genoteerd en nu vergeten. Door de goot, het vroege gebruik van de decals en de mooie mix aan onderdelen is het een fijne fiets in ieder geval.
Ook opvallend is daarbij de kabelgoot onder in de bovenbuis, waardoor de kabel nagenoeg volledig weggedrukt kan worden in het frame. Het is de enige Professional die ik ken met deze goot, alle andere hebben een interne kabelgeleiding dwars door de buis heen. Er is een gat geboord dwars door het frame én de zadelpen heen, om de kabel mooi strak te laten eindigen op de AX-remhoef.
De fiets is origineel van een profrenner geweest, maar de naam van deze renner is door de vorige eigenaar nergens genoteerd en nu vergeten. Door de goot, het vroege gebruik van de decals en de mooie mix aan onderdelen is het een fijne fiets in ieder geval.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: bijzondere Batavus Professional
De fiets is trouwens dus inmiddels af. Naast poetsen en smeren heb ik vooral kleine dingen weer teruggebracht in originele staat:
-blauw Benotto lint er op (tijdens het strippen vond ik onder de remgrepen nog een stukje oud Benotto-lint in deze kleur, supercool als dat gebeurd)
-weer voorzien van Dura Ace AX remgreeprubbers en de blauwe AX-remdopjes zelfs nog kunnen vinden.
-NOS Modolo rembuitenkabels
-chromen framepomp, omdat die zo mooi is
-blauw Benotto lint er op (tijdens het strippen vond ik onder de remgrepen nog een stukje oud Benotto-lint in deze kleur, supercool als dat gebeurd)
-weer voorzien van Dura Ace AX remgreeprubbers en de blauwe AX-remdopjes zelfs nog kunnen vinden.
-NOS Modolo rembuitenkabels
-chromen framepomp, omdat die zo mooi is

Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
- marco verbaant
Prachtig mooi ding...
In mijn herinnering waren ze uitgevoerd met wit Benotto lint? Maar ik kan me vergissen met de versie van ervoor....

In mijn herinnering waren ze uitgevoerd met wit Benotto lint? Maar ik kan me vergissen met de versie van ervoor....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Klopt helemaal! Als je in 1985-1987 koos voor de standaard uitvoering, was het altijd wit lint en rood zadel. Maar bij deze zat er dus nog een stukje blauw lint onder de remgreepklem..marco verbaant schreef: ↑11 mar 2025, 13.56 In mijn herinnering waren ze uitgevoerd met wit Benotto lint?

Bijzondere fiets. Leuk!
Tja, hoeveel profrenners reden er in die tijd een Batavus in die maat? Dat zijn er vast niet veel geweest. De naam die bij me opkomt is die van Maarten Ducrot.
Tja, hoeveel profrenners reden er in die tijd een Batavus in die maat? Dat zijn er vast niet veel geweest. De naam die bij me opkomt is die van Maarten Ducrot.
- marco verbaant
Bij de profs reed hij -Maarten Ducrot- (in ieder geval contractueel) niet op Batavus. Colnago bij Kwantum Hallen en Superconfex, op Merckx bij Domex-Weinmann en op Zullo bij TVM. En bij de amateurs reed hij de laatste jaren bij Driessen Stoffen ook al op Colnago. Bij de amateurs reed hij eens het NK veldrijden als (universitair geschoolde) testrijder voor Shimano met de prototype voor rem-/schakelgrepen.
Dankzij Maarten Ducrot kom ik wel uit bij Gert Jakobs. Rondom de Olympische Spelen reed hij in het kielzog van Ducrot... op een Batavus. Op een foto op internet zie je de fiets in volle glorie, en de afmontage is identiek aan de fiets die ik hier heb staan (ax remmen, de zadelpen, naven, crankstel). Alleen... heeft die fiets een interne kabelgeleiding en geen gootje..marco verbaant schreef: ↑11 mar 2025, 20.38 Bij de profs reed hij -Maarten Ducrot- (in ieder geval contractueel) niet op Batavus.
Wel leuk dit. Misschien is het een teamfiets van 83 die in 85 herlakt is in de nieuwe kleuren, dat kan natuurlijk ook nog.
-
Ken deze buis van Columbus, maar geen idee wanneer ze daar mee begonnen zijn. In de catalogus beelden ze hem trouwens af 180 graden gedraaid, zodat er altijd water in blijft staan

/Marten
Ha, zweetgootje!m-gineering schreef: ↑11 mar 2025, 21.24 Ken deze buis van Columbus, maar geen idee wanneer ze daar mee begonnen zijn. In de catalogus beelden ze hem trouwens af 180 graden gedraaid, zodat er altijd water in blijft staan![]()

- marco verbaant
Jan(tje toen nog) van Dalen bouwde zijn allereerste Duell's in de schuur van het ouderlijk huis aan de Haagse Groenteweg. Ik kwam hem wekelijks tegen bij de zomeravondtrainingen in het Haagse Zuiderpark, op Zichtenburg en in Rijswijk. Bij de junioren werd hij al gesponsord door Batavus. Officieel mocht dat niet van de KNWU, maar elke ploeg wist zo wel jongeren aan zich te binden. Belandden die jonge toppers bij de junioren op het podium (en dat gebeurde bij regelmaat) dan deden ze het jack met reclame wel even binnenste buiten aan...