onderdelen voor Gazelle 1930

Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Forumleden,

Voor een recent aangeschaft project ben ik op zoek naar wat onderdelen.

Ik heb een Gazelle kruisframe gekocht uit 1930 alleen daar waren geen wielen,stuur zadelbuis etc bij. Ik ben op zoek naar: afbeeldingen van een Gazelle kruisframe uit 1930 en de missende onderdelen.

Dus zoek ik een Torpedonaaf of andere naaf die Gazelle had in 1930, stuur en zadelpen. Wat zat er in het voorwiel. Had Gazelle al chroom in 1930 of was het nog nikkel? André, Theo, Ed? Kunnen jullie me wat verder helpen met delen en/of afbeeldingen?

Groeten,
Michiel ;)
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Elibert van Dalen »

jaren 30 was naar mijn weten nog nikkel. jaren 30 dat moet een zadelpen met een afdichting bovenop zijn. verder is in die tijd het tandwiel een dikker exemplaar waar de ketting geheel overheen rolt. ed heeft daar wel een foto van denk ik. is het een stangremframe? hier een voorbeeld van 1 van mijn kruisframes. wellicht heb je hem afgelopen zondag ook gezien. deze is uit 55. mijn stuur wat erop staat lijkt ook vernikkeld is ook doffer dan bijv de crancks.

Afbeelding
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Michiel Röben »

Dag Elibert,
Ik heb het vermoeden dat het een model is met optrekremmen. de stangen zijn dan met een mechaniek op het frame is gemonteerd ipv door het frame geboord.
Vermoedelijk ook met versnellingen. Dus heb ik een stuur met optrekremmen, Knaaf, shifter en zadelpen nodig. Volgens afbeeldingen die ik vandaag gevonden heb op het forum had de fiets ook een stalen kettingkast. Nou die vind ik nooit meer. Maar goed ik weet ongeveer hoe hij er uit moet hebben gezien.

Ik zoek dus nu naar een donorwrak waar alles al op zit. Stuur, remmerij en zadelpen. Wie heeft er wat staan? Gazelle 1930. Mag roestig zijn.

groeten,
Michiel ;)
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Elibert van Dalen »

aha oke en inderdaad tot de jaren 50.52 hebben ze de stangremmen met beugeltjes gemonteerd, heb een 8v staan met dat systeem en een no8 toer, staat wat sjieker dan doorboren ook.
onderdelen kan ik je niet aan helpen heb zon beetje alles opgeruimd.

stalen kettingkast kun je simon in den bosch nog voor mailen misschien heeft hij nog iets. stond pas wel een stalen op mp van hem alleen weet ik niet welke maat dat was

als je op mp kijkt komt er zo af en toe wel zon modelletje voorbij.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
Ad transportfiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Locatie: HOORN

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Ad transportfiets »

Michel

Mijn Gazelle kruisframe no 8 komt uit 1941
als je daar foto ,s van wil hebben dan hoor ik dat wel
Misschien heb je dan daar wat aan?
Groet Ad
Bijlagen
002x frame.jpg
002x frame.jpg (297.39 KiB) 7267 keer bekeken
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Elibert van Dalen »

ai mooi ding zeg!!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door arjank »

rijd eens bij george langs. dan kom je vast een eind.

groet, arjan
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Elibert van Dalen »

ja en een berg geld lichter idd :D
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Michiel Röben »

Dat weet ik niet, ik heb met George al een paar keer prettig zaken gedaan. Een Hercules fiets uit de 30er jaren voor weinig geld en een Fongers zadel geruild tegen een Gazelle zadel uit de 30er jaren. Niet alles is duur bij George. Wie verkoopt er een goede jaren 20 fiets voor 100 euro. Alleen op Marktplaats heb je soms dat gelukje.

Dank jullie wel voor de tips en zo. En als jullie een jaren 30 wrakkie hebben van Gazelle...

Groeten,
Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: onderdelen voor Gazelle 1930

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Ad transportfiets,

Dat is een hele mooie Gazelle kruisframe. Gaaf ook die grote jasbeschermers.
Is de fiets in originele staat? Echt een plaatje. Graag wat afbeeldingen ter lering ende vermaak.

groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie